DNA Oyj

DNA:n ikäryhmävertailu paljastaa: Ero mobiilidatan kulutuksessa on huima jopa milleniaalien ja Z-sukupolven välillä

Jaa
On yleisesti tiedossa, että nuoret viettävät puhelimillaan aikaa netissä enemmän kuin vanhemmat ikäryhmät. DNA:n dataan perustuva ikäryhmävertailu paljastaa, kuinka valtavan suuri ero todellisuudessa onkaan jopa kaksi- ja kolmekymppisten välillä.
Kuva: DNA
Kuva: DNA

Keskiverto alle kolmekymppinen aikuinen käytti yli 91 gigatavua dataa postpaid-liittymällään elo–lokakuussa, kertoo DNA:n datavertailu. Tämä ikäryhmä, josta iso osa kuuluu milleniaaleihin tai heitä seuranneeseen Z-sukupolveen, on syntynyt maailmaan, jossa elektroniikka ja digitaaliset palvelut ovat levinneet keskeiseksi osaksi arkea. Varhaislapsuudesta asti digiympäristöihin kasvaneet nuoret aikuiset käyttävät mobiililaitteillaan dataa huomattavasti rutiininomaisemmin kuin esimerkiksi 1980-luvulla tai 1990-luvun alussa syntyneet milleniaalit: 30–39-vuotias DNA:n asiakas kulutti samalla otantajaksolla keskimäärin 49 gigatavua.

”Vertailu paljastaa, että milleniaalit, joista usein puhutaan homogeenisenä ryhmänä, ovat datankäytön suhteen itse asiassa hyvinkin epäyhtenäinen joukko. Meidätkin yllätti tieto siitä, kuinka paljon datan määrässä on eroa nuorimman ikäryhmän ja sitä vanhempien välillä”, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

Nuorten aikuisten datankäyttö kolminkertainen verrattuna vanhempiinsa

50–59-vuotias, joka tavanomaisimmin edustaa alle kolmekymppisen aikuisen vanhempien ikäluokkaa, käytti DNA:n tilaston mukaan elo–lokakuussa noin 31 gigatavua – eli noin kolmasosan siitä mitä 18–29-vuotias. Myös muiden ikäryhmien keskiarvoinen lukema kalpenee vertailussa nuorimpiin: esimerkiksi keskiverron 40–49-vuotiaan datankulutus otantajaksolla oli 44 gigatavua.

Verrattuna edellisvuoden vastaavaan kolmen kuukauden ajanjaksoon, käytetyn datan määrä nuorilla aikuisilla on lisääntynyt yli kymmenellä gigatavulla per ikäryhmän keskivertoasiakas. Kasvua datan kulutuksessa on vuoden aikana myös vanhemmissa ikäryhmissä, mutta kasvuvauhti on sitä hitaampaa mitä vanhemmasta ikäryhmästä on kyse.

”Dataa käytetään yhä enemmän, mikä lupaa hyvää 5G:lle. Vauhdilla yleistyvän 5G-mobiililaajakaistan etu on sen ruuhkattomuus ja tasalaatuisuus, joiden ansiosta palvelut pelaavat, eikä tarvitse katsella bufferoinnin merkiksi pyörivää donitsia. Tietoverkon viiveen lyhyys hyödyttää etenkin älylaitteella pelaavia, joita on nuorissa ikäryhmissä paljon. Pelit ovat todella herkkiä viiveelle ja yhteyden nopeus on usein elinehto sille, että pelissä ylipäätään voi pärjätä”, Väisänen toteaa.

Nelikymppiset kuluttavat suhteellisesti eniten videosisältöjä

Suurin yksittäinen datan käyttötarkoitus nuorilla aikuisilla on videosisällöt, joihin alle kolmekymppinen aikuinen kulutti kolmen kuukauden aikana keskimäärin 39 gigatavua, eli 43 prosenttia käyttämästään kokonaisdatamäärästä. Videoihin ovat tykästyneet suhteellisesti eniten kuitenkin 40–49-vuotiaat, sillä heidän datankulutuksestaan jopa 46 prosenttia koostuu videosisällöistä. Vielä edellisvuonna vastaava prosenttiosuus heillä oli 37.

Sosiaalista mediaa nuori aikuinen käyttää datamäärällisesti (14,8 Gt) enemmän kuin kaikkien muiden ikäryhmien keskivertoedustajat yhteensä. Suurin muutos nuorten aikuisten datankäytössä liittyy kuitenkin musiikin kuunteluun: sen osuus kokonaisdatamäärästä pongahti vuoden sisällä 0,5 prosentista 1,2 prosenttiin, eli suhteellinen osuus yli kaksinkertaistui.

”Data tukee käsitystä siitä, että nuoremmat käyttäjäryhmät omaksuvat uusia digipalveluita ja sovelluksia aikaisemmin kuin varttuneemmat. Iäkkäämmät kyllä sitten ajan kanssa seuraavat nuorempien viitoittamalla tiellä, mikä taas puskee nuoret luomaan seuraavia digitrendejä. Esimerkiksi Facebookia käyttivät ensin nuoret, mutta kun heidän vanhempansa löysivät alustalle, niin moni nuorista siirtyi eteenpäin Instagramiin. Kun sama tapahtui siellä, vuorossa olivat Snapchat ja TikTok. Tämä sama malli ja uusien palveluiden syntyminen varmasti jatkuu ja jopa kiihtyy 5G:n myötä”, Väisänen arvioi.

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto yltää tässä kuussa jo 1,5 miljoonaan ihmiseen, ja verkon ripeä rakentaminen jatkuu läpi talven ympäri Suomea.

Mukana DNA:n tilastovertailussa ovat vain DNA:n postpaid-puhelinliittymät, joissa liittymän omistaja on myös sen käyttäjä. Video-, audio- ja sosiaalisen median kanavissa mukana vain tunnetuimmat toimijat.

Lisätietoja medialle:

Pekka Väisänen, kuluttajaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

Kuva: DNA
Kuva: DNA
Lataa
Mukana DNA:n tilastovertailussa ovat vain postpaid-puhelinliittymät, joissa liittymän omistaja on myös sen käyttäjä.
Mukana DNA:n tilastovertailussa ovat vain postpaid-puhelinliittymät, joissa liittymän omistaja on myös sen käyttäjä.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye