DNA Oyj

DNA:n ikäryhmävertailu paljastaa: Ero mobiilidatan kulutuksessa on huima jopa milleniaalien ja Z-sukupolven välillä

Jaa
On yleisesti tiedossa, että nuoret viettävät puhelimillaan aikaa netissä enemmän kuin vanhemmat ikäryhmät. DNA:n dataan perustuva ikäryhmävertailu paljastaa, kuinka valtavan suuri ero todellisuudessa onkaan jopa kaksi- ja kolmekymppisten välillä.
Kuva: DNA
Kuva: DNA

Keskiverto alle kolmekymppinen aikuinen käytti yli 91 gigatavua dataa postpaid-liittymällään elo–lokakuussa, kertoo DNA:n datavertailu. Tämä ikäryhmä, josta iso osa kuuluu milleniaaleihin tai heitä seuranneeseen Z-sukupolveen, on syntynyt maailmaan, jossa elektroniikka ja digitaaliset palvelut ovat levinneet keskeiseksi osaksi arkea. Varhaislapsuudesta asti digiympäristöihin kasvaneet nuoret aikuiset käyttävät mobiililaitteillaan dataa huomattavasti rutiininomaisemmin kuin esimerkiksi 1980-luvulla tai 1990-luvun alussa syntyneet milleniaalit: 30–39-vuotias DNA:n asiakas kulutti samalla otantajaksolla keskimäärin 49 gigatavua.

”Vertailu paljastaa, että milleniaalit, joista usein puhutaan homogeenisenä ryhmänä, ovat datankäytön suhteen itse asiassa hyvinkin epäyhtenäinen joukko. Meidätkin yllätti tieto siitä, kuinka paljon datan määrässä on eroa nuorimman ikäryhmän ja sitä vanhempien välillä”, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

Nuorten aikuisten datankäyttö kolminkertainen verrattuna vanhempiinsa

50–59-vuotias, joka tavanomaisimmin edustaa alle kolmekymppisen aikuisen vanhempien ikäluokkaa, käytti DNA:n tilaston mukaan elo–lokakuussa noin 31 gigatavua – eli noin kolmasosan siitä mitä 18–29-vuotias. Myös muiden ikäryhmien keskiarvoinen lukema kalpenee vertailussa nuorimpiin: esimerkiksi keskiverron 40–49-vuotiaan datankulutus otantajaksolla oli 44 gigatavua.

Verrattuna edellisvuoden vastaavaan kolmen kuukauden ajanjaksoon, käytetyn datan määrä nuorilla aikuisilla on lisääntynyt yli kymmenellä gigatavulla per ikäryhmän keskivertoasiakas. Kasvua datan kulutuksessa on vuoden aikana myös vanhemmissa ikäryhmissä, mutta kasvuvauhti on sitä hitaampaa mitä vanhemmasta ikäryhmästä on kyse.

”Dataa käytetään yhä enemmän, mikä lupaa hyvää 5G:lle. Vauhdilla yleistyvän 5G-mobiililaajakaistan etu on sen ruuhkattomuus ja tasalaatuisuus, joiden ansiosta palvelut pelaavat, eikä tarvitse katsella bufferoinnin merkiksi pyörivää donitsia. Tietoverkon viiveen lyhyys hyödyttää etenkin älylaitteella pelaavia, joita on nuorissa ikäryhmissä paljon. Pelit ovat todella herkkiä viiveelle ja yhteyden nopeus on usein elinehto sille, että pelissä ylipäätään voi pärjätä”, Väisänen toteaa.

Nelikymppiset kuluttavat suhteellisesti eniten videosisältöjä

Suurin yksittäinen datan käyttötarkoitus nuorilla aikuisilla on videosisällöt, joihin alle kolmekymppinen aikuinen kulutti kolmen kuukauden aikana keskimäärin 39 gigatavua, eli 43 prosenttia käyttämästään kokonaisdatamäärästä. Videoihin ovat tykästyneet suhteellisesti eniten kuitenkin 40–49-vuotiaat, sillä heidän datankulutuksestaan jopa 46 prosenttia koostuu videosisällöistä. Vielä edellisvuonna vastaava prosenttiosuus heillä oli 37.

Sosiaalista mediaa nuori aikuinen käyttää datamäärällisesti (14,8 Gt) enemmän kuin kaikkien muiden ikäryhmien keskivertoedustajat yhteensä. Suurin muutos nuorten aikuisten datankäytössä liittyy kuitenkin musiikin kuunteluun: sen osuus kokonaisdatamäärästä pongahti vuoden sisällä 0,5 prosentista 1,2 prosenttiin, eli suhteellinen osuus yli kaksinkertaistui.

”Data tukee käsitystä siitä, että nuoremmat käyttäjäryhmät omaksuvat uusia digipalveluita ja sovelluksia aikaisemmin kuin varttuneemmat. Iäkkäämmät kyllä sitten ajan kanssa seuraavat nuorempien viitoittamalla tiellä, mikä taas puskee nuoret luomaan seuraavia digitrendejä. Esimerkiksi Facebookia käyttivät ensin nuoret, mutta kun heidän vanhempansa löysivät alustalle, niin moni nuorista siirtyi eteenpäin Instagramiin. Kun sama tapahtui siellä, vuorossa olivat Snapchat ja TikTok. Tämä sama malli ja uusien palveluiden syntyminen varmasti jatkuu ja jopa kiihtyy 5G:n myötä”, Väisänen arvioi.

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto yltää tässä kuussa jo 1,5 miljoonaan ihmiseen, ja verkon ripeä rakentaminen jatkuu läpi talven ympäri Suomea.

Mukana DNA:n tilastovertailussa ovat vain DNA:n postpaid-puhelinliittymät, joissa liittymän omistaja on myös sen käyttäjä. Video-, audio- ja sosiaalisen median kanavissa mukana vain tunnetuimmat toimijat.

Lisätietoja medialle:

Pekka Väisänen, kuluttajaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

Kuva: DNA
Kuva: DNA
Lataa
Mukana DNA:n tilastovertailussa ovat vain postpaid-puhelinliittymät, joissa liittymän omistaja on myös sen käyttäjä.
Mukana DNA:n tilastovertailussa ovat vain postpaid-puhelinliittymät, joissa liittymän omistaja on myös sen käyttäjä.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Tutkimus: Moni pitää älylaitteiden omaa tietoturvaa riittävänä, vaikka se ei tarjoakaan riittävää suojaa2.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset kokevat tietoturvan entistä tärkeämmäksi ja kaikkia koskettavaksi asiaksi. Samalla yhä useampi jättää älylaitteensa suojaamatta tietoturvauhilta ja kokee tietoturvaratkaisut kalliiksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksesta. Noin kolmasosa (35 %) suomalaisista luottaa siihen, että laitteiden oma tietoturva on riittävä. Asiantuntija pitää tätä huolestuttavana, sillä älylaitteiden tietoturva ei itsessään ole tarpeeksi kattava.

Survey: Many consider their smart devices' security sufficient, even though it does not provide adequate protection2.7.2025 08:30:00 EEST | Press release

Finns view cybersecurity as a topic that is increasingly important and universal. However, more individuals leave their smart devices unprotected against security threats, feeling that security solutions are too expensive, according to DNA’s Digital Life 2025 survey. Approximately one-third (35%) of Finns trust that their devices' built-in security is sufficient. This is concerning, as the security of smart devices alone is not comprehensive enough.

DNA:n kesäkuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan. Applen iPhone 13 5G säilytti puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Kesäkuun myydyimpien älykellojen kärkisijat menivät lasten kellopuhelimille. Myydyimpien tuotteiden kärkeen kiilasi Xplora XGO2 -kellopuhelin, ja listan toiselle sijalle nousi ZTE K1 Pro -kellopuhelin. Toisen kvartaalin myydyimmän tietokoneen paikan otti Applen MacBook Air 13" M2.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye