DNA:n ja Telian Yhteisverkko tuo Varkauteen kattavan 5G-verkon

DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) alkaa rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyy Varkaudesta maaliskuussa 2021.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3,5 GHz -taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Uuden 5G-verkon myötä Itä- ja Pohjois-Suomen asukkaiden mobiililaajakaistapalveluiden kuuluvuusalue laajenee, siirtonopeudet kasvavat ja palvelutaso paranee.

DNA:n ja Telian taajuuksien yhteiskäyttö ja suurempi tukiasemapaikkojen määrä mahdollistaa yhden operaattorin verkkoon verrattuna suuremmat tiedonsiirtonopeudet myös 5G-verkossa, kuten se teki myös 4G-verkossa.

Uuden verkon myötä kattavammat, laadukkaammat ja nopeammat tietoliikenneyhteydet saadaan alueen kaupunkien lisäksi myös harvemmin asutuille alueille.

”2020-luvun työ- ja viihdesovellukset, etätyötä unohtamatta, vaativat verkolta paljon kapasiteettia, luotettavuutta ja viiveettömyyttä”, summaa Suomen Yhteisverkko Oy:n toimitusjohtaja Antti Jokinen.

”Yrityksille 5G:n ominaisuudet mahdollistavat myös automaatiota ja entistä tehokkaampia, suuriin datamääriin perustuvia reaaliaikaisia prosesseja,” Jokinen kuvailee.

Varkauden pilottialueella rakennetaan 5G-tukiasemia Varkauden, Joroisten, Leppävirran ja Pieksämäen alueella:

• Varkaudessa Akonlahti, Hasinmäki, Huruslahti, Häyrilä, Kaura-aho, Keskusta, Kommila, Kopolanniemi, Kosulanniemi, Kuoppakangas, Kuvansinjoki, Kämäri, Käpykangas, Könönpelto, Lehtoniemi, Luttila, Pussilantaipale, Puurtila, Päiviönsaari, Pöytäkangas, Repokangas, Savonmäki, Taipale, Taulumäki, Varkausmäki ja Veljeskylä
  • Joroisissa Hallamäki, Kuvansi, Maavesi, Palviainen ja Viitaselkä
  • Leppävirralla Osmajoki
  • Pieksämäellä Tihusniemi

Rakentaminen Varkauden alueella aloitetaan 25. maaliskuuta. 5G-verkon rakentamisen yhteydessä uudistetaan myös nykyiset mobiiliverkot. Koko alueen tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua 23. huhtikuuta 2021.

Tukiasemien vaihtoon liittyvistä töistä saattaa aiheutua enimmillään työpäivän mittaisia paikallisia katkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Katkokset pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

Uuden 5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Uudistuksen ansiosta myös alueen 4G-verkon kapasiteetti lisääntyy selvästi. 5G:n hyödyt pähkinänkuoressa:

• Luotettavuus: luotettavampi ja toimintavarmempi kuin olemassa olevat verkot
  • Nopeus: jopa yli gigan nopeudet
  • Laatu: suoratoistopalveluiden, videoiden ja TV-ohjelmien parempi laatu ja pätkimättömyys
  • Miellyttävä käyttökokemus: esimerkiksi etätyöt ja pelaaminen onnistuvat paremmin, kun viiveitä on vähemmän ja sovellukset reagoivat välittömästi.

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus: Yhä suuremmalla osalla 6-vuotiaista on jo oma älypuhelin – DNA:n asiantuntija kertoo, mitä jokaisen vanhemman tulee vähintään tietää hankkiessaan puhelinta lapselleen8.4.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelin hankintaan lapsille yhä varhaisemmassa vaiheessa ja muutos näkyy erityisesti 5–6-vuotiaiden ikäryhmässä. Tuoreen DNA:n koululaistutkimuksen mukaan jo 60 prosentilla 5–6-vuotiaista lapsista on nykyisin oma puhelin. Asiantuntijan mukaan alati aikaistuva ensipuhelimen hankintaikä kertoo esimerkiksi siitä, että vanhemmat kokevat puhelimen entistä tärkeämmäksi välineeksi niin yhteydenpitoon kuin digitaitojen oppimiseen.

Survey: Friends, pets, grandparents and grandchildren are part of the family for many – it's time for employers to wake up to the range of family perceptions7.4.2021 09:45:00 EEST | Press release

According to a survey commissioned by DNA and carried out by Taloustutkimus (in Finnish), more than half of working-age Finns (57%) consider it important that the employer has family-friendly practices. Nearly half (46%) also feel it is important that the companies that provide services to them take into account various kinds of family situations and perceptions. Up to two out of three respondents (67%) feel that their family extends beyond the traditional concept of a nuclear family.

Tutkimus: Ystävät, lemmikit, isovanhemmat ja lapsenlapset ovat monelle osa perhettä – työnantajien on aika havahtua perhekäsitysten kirjoon7.4.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn perusteella yli puolet työikäisistä suomalaisista (57 %) pitää tärkeänä, että työnantajalla on perheystävällisiä käytäntöjä. Liki puolet (46 %) kokee myös tärkeäksi, että heitä palvelevat yritykset ottavat erilaiset perhetilanteet ja -käsitykset huomioon. Jopa kaksi kolmesta vastaajista (67 %) kokee perheensä olevan perinteistä ydinperheen käsitettä laajempi.