DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot heinäkuussa 2020

DNA:n heinäkuun myydyimpien puhelimien Top 15 -listaa pitää hallussaan neljä laitemerkkiä – Samsung, Apple, Honor ja Huawei. Älykellojen ja rannekkeiden Top 15 -listalle mahtuu näiden neljän merkin lisäksi myös Garmin. Koulujen alku nostaa edullisemman pään älypuhelimia listasijoituksissa ylöspäin, ja 5G-puhelimet kiinnostavat asiakkaita paljon.

DNA:n heinäkuun myydyimpien puhelimien Top 15 -listalla on kuusi Samsung-puhelinta, viisi Applen mallia, kolme Honoria ja kaksi Huawein puhelinta.

Heinäkuun listaykköseksi nousi jo kesäkuussa viisi sijaa ylöspäin loikannut Huawei P Smart 2019. Toisen sijan säilytti Samsung Galaxy A20e, ja kolmannesta sijasta piti kiinni Apple iPhone 11.

Samsung Galaxy A41 kiipesi neljänneksi, ja samalla sen edeltäjä, kuukaudesta toiseen hyvin myynyt A40 poistui listalta. Muita edullisemman pään listanousijoita– kärkeen ponkaisseen Samsung Galaxy A20e:n lisäksi – ovat Apple iPhone 7 sekä Honor 20 Lite, joka heivautti Honor 10 Lite -mallin listan hännille.

”Koulujen alku näkyy aina myös puhelinmyynnissä. Koululaisen reppuun hankitaan käteen ja käyttöön sopiva puhelin, jonka hinta ei kirpaise maksajan kukkaroa ja joka täyttää käyttäjänsä toiveet mahdollisimman hyvin. Ensimmäinen puhelin hankitaan lapselle etenkin perheen sisäisen yhteydenpidon helpottamiseksi ja sen valinnassa kiinnitetään huomiota erityisesti hintaan ja helppokäyttöisyyteen. Koulun aloittajien suosikki on tänä kesänä selvästikin Huawein edullinen P Smart 2019. Vaikka Huawein uusissa malleissa ei Googlen palveluita ole, tästä ja monesta muustakin myynnissä olevasta Huawein mallista löytyvät kaikki totutut palvelut, ja päivitykset toimivat jatkossakin”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

DNA:n tuoreen koululaistutkimuksen **) mukaan tänä vuonna 7 vuotta täyttävistä lapsista lähes puolella (45 %) on käytössään henkilökohtainen puhelin. Kun lukuun lisätään esimerkiksi sisarusten kanssa yhteisessä käytössä olevat puhelimet, voidaan sanoa, että ekaluokkalaisista noin kolmella neljästä (74 %) on puhelin käytössään.

”Lapsen ensimmäinen puhelin on vuosi vuodelta yhä useammin älypuhelin. Perheissä osataan kuitenkin arvostaa laitteiden kierrätystä, joten lähes joka toinen (45 %) alakouluikäisten eli 5–12-vuotiaiden lasten ensimmäinen puhelin on käytetty älypuhelin. Vanhan puhelimensa ekaluokkalaisensa iloksi, hyödyksi ja turvaksi kierrättänyt vanhempi onkin samalla päässyt valitsemaan uuden luurin itselleen”, Aavikko kertoo.

Älykellot ovat kesän hyötylaite

”Suomalaiset ovat tänä kesänä lomailleet usein lähiluonnossa liikkuen, mikä näkyy myös äly- ja urheilukellojen sekä aktiivisuusrannekkeiden hyvissä myyntilukemissa. Tuoteryhmän kysyntä kasvaa edelleen voimakkaasti, ja sama koskee myös valikoiman laajuutta”, Sami Aavikko kertoo.

Heinäkuun Top 15 -listalla on kaikkiaan viisi Samsungin ja neljä Huawein laitetta sekä Apple-, Honor- ja Garmin-malleja kaksi kultakin valmistajalta. Älykelloja listalla on kaikkiaan kymmenen ja rannekkeita viisi.

Applen Series 5 -älykello piti ykkössijansa, ja toiselle sijalle nousi Applen Series 3 -älykello. Kolmoseksi kiri Huawein GT2-älykello. Rannekkeista korkeimmalle eli koko listan neljänneksi ylsi Samsung Galaxy Fit e.

5G-verkko laajenee

DNA on tuonut jälleen lisää 5G-puhelimia myyntiin, ja 5G-verkko on laajentunut uusille paikkakunnille.

”5G-puhelimet kiinnostavat asiakkaita kovasti. Puhelin hankitaan keskimäärin kahden vuoden ajaksi, joten nyt kun 5G-verkko laajenee vauhdilla, kannattaakin ennakoida puhelinta valitessaan, että se palvelee mahdollisimman hyvin myös esimerkiksi juuri 5G teknologian osalta”, Aavikko neuvoo.

DNA:n 5G-verkko on jo 23 eri paikkakunnalla. DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Vantaalla ja Ylöjärvellä.

5G-puhelimien ja 5G-mobiililiittymien lisäksi DNA:lla on tarjolla myös erityisesti pientaloille suunnattu kiinteä 5G-laajakaistaliittymä.

DNA:n myydyimmät puhelimet heinäkuussa 2020

1. (4.) Huawei P Smart 2019
2. (2.) Samsung Galaxy A20e
3. (3.) Apple iPhone 11
4. (8.) Samsung Galaxy A41
5. (5.) Apple iPhone SE (2. sukupolvi)
6. (10.) Samsung Galaxy A71
7. (6.) Samsung Galaxy A51
8. (9.) Apple iPhone 7
9. (11.) Apple iPhone 11 Pro
10. (15.) Honor 20 Lite
11. (-) Samsung Galaxy S10
12. (-) Apple iPhone 11 Pro Max
13. (7.) Honor 10 Lite
14. (-) Huawei Nova 5T
15. (-) Honor 20

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet heinäkuussa 2020

1. (1.) Apple Watch Series 5
2. (3.) Apple Watch Series 3
3. (6.) Huawei Watch GT2
4. (2.) Samsung Galaxy Fit e *)
5. (7.) Huawei Watch GT
6. (5.) Honor Band 5 *)
7. (-) Huawei Band 4 Pro *)
8. (8.) Honor Magic Watch 2
9. (-) Samsung Watch Active2
10. (12.) Huawei Band 4 *)
11. (-) Garmin Vivomove 3S
12. (11.) Samsung Galaxy Watch Active
13. (9.) Samsung Galaxy Watch
14. (10.) Garmin Fenix 6 Pro
15. (-) Samsung Galaxy Fit *)

*) älyranneke
Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät osoitteesta https://corporate.dna.fi/media/myyntitilastot

**) Koululaistutkimuksen toteutti DNA:n toimeksiannosta Kantar. Tiedot kerättiin online-haastatteluna Kantarin Gallup Forum -paneelissa 6.–16.4.2020. Kohderyhmänä olivat 5–16-vuotiaiden lasten vanhemmat.

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 942 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.

Finns prefer to watch streaming services on a TV screen15.9.2020 11:51:59 EESTPress release

A TV screen is still the most popular choice for keeping up with the content in paid streaming services. This is what DNA’s Digital Lifestyle survey*) reveals. DNA Hubi device, based on the open Android ecosystem, combines various streaming services in one place and enables you to watch shows on the large TV screen you have at home in the best possible quality. The latest application compatible with DNA Hubi is the new streaming service Disney+, which was launched in Finland today.

Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella15.9.2020 11:51:09 EESTTiedote

Televisioruutu on edelleen suosituin valinta, kun halutaan seurata maksullisten suoratoistopalvelujen tarjontaa. Tämä selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta. *) Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Uusimpana sovelluksena DNA Hubi -laitteelle on saatavissa tänään Suomessa aloittanut uusi suoratoistopalvelu Disney+.

DNA examined the level of digitalisation in Nordic municipalities — Finland has a way to go when compared to its Nordic neighbours10.9.2020 12:00:00 EESTPress release

DNA examined Nordic municipalities’ capacity to launch and deploy new digital services in the era of 5G connections. In a comparison of 60 municipalities, the Danish town Aalborg was the most digitally advanced of the compared locations. Tampere was the only Finnish municipality to reach the top 10, while Oulu and Helsinki reached the top 20.