DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot lokakuussa 2022 – lippulaivapuhelinten kysyntä jatkunut kovana

DNA:n lokakuun myydyimpien puhelinten listalla näkyi samanaikaisesti sekä edullisten puhelinten myynnin kasvaminen että uusimpien lippulaivapuhelinten suuri kysyntä. Edullinen Xiaomi Redmi 9C NFC teki lokakuussa paluun DNA:n myydyimpien älypuhelinten kärkeen. Apple puolestaan jatkoi lokakuussa myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listan hallintaa kuudella laitteella.

Xiaomin edullinen 4G-puhelin Redmi 9C NFC palasi kuukauden tauon jälkeen DNA:n myydyimpien puhelinten listan kärkeen. 4G-laitteita hankitaan enää pääasiassa lasten ensimmäisiksi älypuhelimiksi tai tilapäiseen käyttöön. Lokakuussa DNA:n myydyimpien listalle ylsi Redmi 9C NFC:n lisäksi vain toinen 4G-puhelin, Samsung Galaxy A13.

Kuluttajien ostovoiman heikentyminen näkyy edullisten laitteiden myynnin kasvussa. Lokakuussa alle 300 euron puhelinten myynnin osuus nousi DNA:lla vuoden 2022 huippuunsa. Samanaikaisesti kuitenkin myös yli 700 euroa maksavien laitteiden osuus myynnistä oli ennätystasolla.

"Taloustilanteesta ja nousseesta hintatasosta huolimatta uusimmilla lippulaivapuhelimilla on ollut kova kysyntä. Kuluttajat myös hyödyntävät aktiivisesti korotonta ja kulutonta DNA Maksuaikaa sekä vanhasta laitteesta maksettavaa reilua DNA Vaihtohyvitystä", kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

"Uusien Apple iPhone 14 Pro -sarjan laitteiden saatavuustilanne on paranemaan päin, mutta osassa vaihtoehdoista on yhä muutamien viikkojen toimitusaika. Apple julkaisi hiljattain myös uudet iPad-laitteensa, joiden myynti alkoi lokakuun lopussa", jatkaa Aavikko.

Marraskuu tarjouskampanjoineen käynnistää perinteisesti loppuvuoden vilkkaan myyntisesongin niin mobiililaitteissa, älykelloissa, aktiivisuusrannekkeissa kuin muussa kodinelektroniikassa.

"Olemme varautuneet hyvissä ajoin kasvavaan kysyntään niin saatavuuden kuin houkuttelevien hintapisteiden osalta. Kannattaa kuitenkin olla hyvissä ajoin liikkeellä varmistaakseen juuri toivotun tuotteen joko itselleen tai lahjaksi", vinkkaa Aavikko.

Apple nappasi kolmoisvoiton lokakuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalla

Lokakuu ei tuonut suuria muutoksia DNA:n myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. Applen uutuuksien kysyntä jatkui kovana, ja Apple nappasikin lokakuun listalla kirkkaan kolmoisvoiton.

Lokakuun myydyimpänä mallina jatkoi syyskuun tapaan Apple Watch Series 8 GPS. Apple Watch Ultra nousi puolestaan lokakuussa jo toiselle sijalle mallin saatavuuden hiljalleen parannuttua. Kärkikolmikkoa täydensi niin ikään syyskuussa julkistettu Apple Watch SE GPS (2. sukupolvi). Myös Xploran uutuus XGO3 nousi heti ensimmäisenä myyntikuukautenaan myydyimpien listalle. Myydyimpien lista täydentyi lisäksi tutuilla ja suosituilla Huawein, Samsungin, Garminin sekä Honorin malleilla.

"Yli puolet suomalaisista on tutkitusti** kiinnostunut teknologioista, jotka mahdollistavat esimerkiksi unen, askelten, ravinnon ja sykkeen mittaamisen. Noin joka kolmannesta kotitaloudesta löytyykin jo älykello ja aktiivisuusranneke. Myyntikanavissamme on loppuvuonna tarjolla laaja valikoima erilaisiin tarpeisiin soveltuvia laitteita, jotka auttavat osaltaan huolehtimaan niin riittävästä aktiivisuudesta kuin palautumisestakin", toteaa Aavikko.

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät täältä.

**DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaaliset elämäntavat -tutkimus tehtiin online-paneelissa 4.–12.5.2022. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä niiden käytön muutoksia. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.

Tutustu kokonaisuudessaan DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimukseen täällä.

Digitaaliset elämäntavat -tutkimusraportin voi ladata täältä.

DNA:n myydyimmät puhelimet lokakuussa 2022:

1. (11.) Xiaomi Redmi 9C NFC*)
2. (8.) Apple iPhone 13 5G
3. (1.) OnePlus Nord CE 2 5G
4. (10.) Samsung Galaxy A53 5G
5. (7.) Samsung Galaxy A33 5G
6. (9.) Samsung Galaxy A13*)
7. (-) Samsung Galaxy A13 5G
8. (-) Apple iPhone 12 5G
9. (-) Xiaomi 11T 5G
10. (5.) Apple iPhone 14 Pro 5G
11. (6.) Apple iPhone 14 Pro Max 5G
12. (-) Honor Magic 4 Lite 5G
13. (-) OnePlus Nord 2T 5G
14. (4.) Samsung Galaxy S21 FE 5G
15. (-) Apple iPhone 13 Pro 5G

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) 4G-puhelin. Muut listalla olevat puhelimet ovat 5G-puhelimia.

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet lokakuussa 2022:

1. (1.) Apple Watch Series 8 GPS
2. (4.) Apple Watch Ultra GPS + Cellular 49mm
3. (8.) Apple Watch SE GPS (2. sukupolvi)
4. (-) Huawei Watch GT 2
5. (-) Apple Watch 8 GPS + Cellular
6. (7.) Xplora X5 Play
7. (5.) Apple Watch SE GPS
8. (10.) Samsung Galaxy Watch5 4G
9. (3.) Honor Band 5*
10. (-) Garmin Venu 2
11. (12.) Apple Watch SE GPS+Cellular (2. sukupolvi)
12. (-) Xplora XGO3
13. (13.) Huawei Watch GT 3
14. (6.) Huawei Watch Fit*
15. (-) Honor Band 6*

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) Aktiivisuusranneke

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu noin 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2021 oli 956 miljoonaa euroa. DNA:lla on 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.