DNA:n some-barometri: naiset viihtyvät Facebookissa ja Instagramissa, miehet YouTubessa

Suomalaiset viettävät yhä enemmän aikaa älypuhelimien ja sosiaalisen median parissa. Sosiaalisen median palveluista käytetään eniten Youtubea, Facebookia ja WhatsAppia. Nousussa on myös Instagram. DNA:n tutkimuksen mukaan älypuhelin on nyt jo neljällä viidestä suomalaisesta. Ahkerimmin ja monipuolisimmin älypuhelimiaan käyttävät Apple-puhelinten omistajat.

DNA:n vuotuisen Digitaalinen elämäntapa -tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat yhä ahkeria facebookaajia. Facebookia käyttää 75 % tutkimukseen vastanneista. Käyttäjistä valtaosa on naisia ja heistä yli puolet kertoo käyttävänsä Facebookia lukuisia kertoja päivässä. Syitä Facebookin käyttöön ovat mm. halu pysyä kärryillä ystävien kuulumisista ja/tai se, että perheenjäsenet käyttävät sitä. Facebook on käyttäjilleen myös tapa kuluttaa aikaa.

Viestintäsovelluksista suosituin ja useimmin käytetty on WhatsApp, jota käyttää 59 % kaikista vastaajista. Valtaosalla heistä sovellus on aktiivisessa käytössä. 15–24-vuotiaista 94 % kertoo viestittelevänsä WhatsAppilla säännöllisesti. Snapchat-sovelluksen käyttö puolestaan on vielä pienehkön piirin juttu (käyttäjiä 11 % vastaajista), mutta käyttö on aktiivista  – 54 % käyttäjistä avaa Snapchatin vähintään kerran päivässä. Snapchatin käyttäjissä korostuvat 15-24-vuotiaat sekä Apple-puhelinten käyttäjät.

”Sosiaalisen median viestintäsovellukset ovat vauhdilla rikastamassa ja osin myös syrjäyttämässä perinteisiä viestintätapoja, kuten tekstiviestiä. WhatsAppin ja Facebook Messengerin käyttäjiä löytyy kaikista ikäryhmistä”, kertoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

YouTubea suomalaiset käyttävät viihtymiseen ja ajankuluksi, mutta myös siksi, että sieltä löytyy omaan kiinnostukseen tai harrastukseen liittyvää sisältöä. Sieltä etsitään myöskin inspiraatioita ja ideoita. Yli 80 % tutkimukseen vastanneista kertoo käyttävänsä YouTubea. Käyttäjissä korostuvat miehet.

Inspiraatiota suomalaiset hakevat myös Instagramista. Käyttäjissä korostuvat naiset, nuoret ja Apple-puhelinten käyttäjät. Instagram on Facebookin ohella myös tiheimmin käytettyjä sosiaalisen median palveluita Suomessa.

Kolmasosalla nuorista puhelin on käytössä koko ajan

DNA:n tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat lisänneet älypuhelimen käyttöään merkittävästi. Kaikkiaan 30 % kyselytutkimukseen vastanneesta tuhannesta suomalaisesta kertoo ”hiplailevansa” puhelintaan aiempaa enemmän.

Puhelimen käyttö on lisääntynyt tutkimuksen perusteella enemmän kuin mikään muu digitaalinen ajanviete. Vastaajista 27 % kertoo viettävänsä puhelimensa kanssa yli kaksi tuntia päivässä. Myös TV-sisältöjä suomalaiset katsovat selvästi entistä enemmän, niitäkin yhä useammin puhelimella. Erityisesti naiset ovat lisänneet puhelimen käyttöään ja aktiivisuuttaan sosiaalisessa mediassa.

Puhelinta käytetään yhä monipuolisemmin viestintään, sosiaalisen mediaan ja erilaisiin sovelluksiin.

”Yhä suurempi osa puhelimen käytöstä liittyy liikkuvan kuvan katseluun. Puhelimen kokonaisvaltainen käyttö ja TV-sisällön kulutus kasvavat molemmat, ja tämä kertoo siitä, että digitaalinen ajankäyttö muuttuu yhä mobiilimmaksi”, kommentoi Hagman.

Noin 14 % suomalaisista on älypuhelimen heavy-usereita, joilla puhelin on kädessä koko ajan tai vähintään 15 minuutin välein. Tässä ryhmässä korostuvat Apple-puhelinten käyttäjät ja 15–24-vuotiaat vastaajat. Kolmasosa nuorista tunnustaa, että heidän on vaikea irrottautua puhelimestaan.

Noin 15 % suomalaisista on edelleen puhelimen käytön suhteen hyvin passiivisia: puhelin tulee mieleen lähinnä silloin, kun se soi tai kun siihen tulee viesti. Passiivisten joukossa korostuvat Symbian-käyttöjärjestelmän puhelimen omaavat vastaajat.

DNA:n Digitaalisen elämäntavan tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2016 ja siihen osallistui 1036 15–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy.

LIITE: Yhteenveto keskeisistä tutkimustuloksista (tiedotteen lopussa)

DNA:n some-barometri

Sosiaalisen median käyttö, kaikki suomalaiset

(Suluissa on esitetty viime vuoden luku, jos tämä on saatavilla.)

YouTube 83 % (61 %)
Facebook 75 % (68 %)
WhatsApp 59 %
Facebook Messenger 51 %
Keskustelupalstat 46 % (17 %)
Blogit 34 % (18 %)
Instagram 28 % (15 %)
Twitter 24 % (16 %)
LinkedIn 22 % (16 %)

Päivittäin käytössä, kaikki suomalaiset

(Käyttö vähintään kerran päivässä.)

Facebook 58 %
WhatsApp 38 %
Facebook Messenger 22 %
YouTube 21 %
Instagram 14 %

TOP 15 puhelimen sovellukset

(Sovelluksia käyttävien (N = 838) ladatuimmat sovellukset. Suluissa on esitetty viime vuoden luku, jos tämä on saatavilla. Huom: V. 2015 kysymysmuoto ei ole täysin identtinen 2016 tutkimuksen kysymysmuodon kanssa)

WhatsApp 80 % (66 %)
Facebook 71 % (72 %)
Gmail 69 % (62 %)
Google Maps 64 % (69 %)
Facebook Messenger 59 % (50 %)
YouTube 57 % (70 %)
Skype 50 % (38 %)
Yle Areena 41 % (60 %)
Ilta-Sanomat 39 % (52 %)
Spotify 37 % (42 %)
Iltalehti 33 % (47 %)
Foreca 33 %(48 %)
Fonecta Caller 32 % (37 %)
Instagram 32 % (22 %)
Google Hangouts 30 % (8 %)

Osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oy, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!10.8.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.