DNA:n somebarometri: kaksi kolmesta nuoresta snäppää

DNA selvitti jälleen suomalaisten sosiaalisen median ja puhelimen käyttöä osana Digitaalinen elämäntapa -tutkimusta.

Vastausten perusteella nuorten digitaalinen elämäntapa eroaa yhä selvemmin vanhemmasta väestä: puhelin on käytössä enemmän ja monipuolisemmin, ja uudet palvelut on otettu käyttöön laajemmin. Somekanavista nuoret käyttävät selvästi muita ahkerammin Instagramia ja Snapchatia.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta katsoo YouTube-videoita, joka kymmenes on Tinderissä

Suosituimmista sosiaalisen median kanavista kaikkein eniten käyttäjiä on YouTubella (88 %), mikä selittyy pitkälti sillä, että videoiden katselemista varten ei tarvita rekisteröitymistä. Kärkikolmikossa porskuttaa edelleen myös vanha tuttu Facebook, jota käyttää 82 prosenttia suomalaisista. Vuonna 2016 luku oli 74 prosenttia. Nuorista (15–24-vuotiaat) jopa 92 prosenttia käyttää Facebookia.

”Suomalaisten päivittäinen Facebookin käyttö on hieman lisääntynyt, ja nuoristakin 70 prosenttia käyttää sitä edelleen päivittäin. Tämän tutkimuksen perusteella voikin sanoa, että huhut kanavan kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja”, toteaa DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Kolmostilalla suosituimmissa somekanavissa on pikaviestisovellus WhatsApp (70 %). Myös Instagram-käyttäjiä on jo melkein puolet kansasta (46 %).

Päivittäisellä käytöllä mitattuna nopeimmat nousijat ovat WhatsApp ja Instagram. Snapchat on kasvattanut suosiotaan nuorten keskuudessa erittäin nopeasti, sillä jo kahdella kolmasosalla 15–24-vuotiaista on palvelu käytössä, ja puolet nuorista käyttää sitä päivittäin. Instagramissa on nuorista peräti 85 prosenttia, ja päivittäin palvelua käyttää 68 prosenttia.

Joka viides alle 35-vuotias on DNA:n tutkimuksen mukaan deittipalvelu Tinderissä. Koko väestöstä käyttäjiä on yhdeksän prosenttia. Miehistä palvelua käyttää 12 prosenttia ja naisista seitsemän. Miehet ovat myös aktiivisempia Tinderin käyttäjiä, päivittäisiä käyttäjiä heistä on viisi prosenttia, naisista vain kaksi prosenttia. Myös 65–74-vuotiaista vastaajista kolme prosenttia ilmoittautuu Tinderin käyttäjiksi.

Älypuhelin melkein kaikilla

Suomalaisista 15–75-vuotiaista jo 87 prosentilla on käytössään älypuhelin. Nuorista (15–24-vuotiaat) älypuhelin on lähes kaikilla (99 %), mutta myös vanhimmassa vastaajaryhmässä (65–74) älypuhelin löytyy jo seitsemältä kymmenestä (71 %).

Puhelinta käytetään jatkuvasti yhä enemmän ja entistä monipuolisemmin, sillä kolmasosa (31 %) suomalaisista kertoo lisänneensä puhelimensa käyttöä viimeisen vuoden aikana. Erityisesti nuorten puhelimen käyttö on lisääntynyt nopeasti: 15–24-vuotiaista 41 prosenttia käyttää puhelintaan yli kaksi tuntia päivässä.

Myös sosiaalisen median käyttö on tutkimuksen mukaan jonkin verran lisääntynyt: 22 prosenttia vastaajista kertoo lisänneensä someen käyttämäänsä aikaa, 15 prosenttia vähentäneensä. Ainakaan koko kansa ei vielä roiku sosiaalisessa mediassa jatkuvasti, sillä vain 14 prosenttia suomalaista kertoo käyttävänsä someen yli tunnin päivässä.

Yhä useamman haaste: puhelimesta loppuu muisti

Erilaisia sovelluksia puhelimille on ladattu runsaasti: kahdella kolmasosalla (65 %) älypuhelimen käyttäjistä niitä on yli kaksikymmentä. Yli 50 sovellusta löytyy 23 prosentilla älypuhelimen käyttäjistä.

TV-sisältöjen katselu puhelimella on yleistynyt nopeasti: 72 % suomalaista sanoo joskus käyttäneensä puhelintaan tv-sisältöjen katseluun ja 32 % tekee näin viikoittain.

Puhelimen monipuolistunut käyttö näkyy mm. siinä, että kaksi kolmasosaa suomalaista kertoo, että puhelimen muistin riittävyys on muodostunut haasteeksi. Nuorista näin on käynyt yhdeksälle vastaajalle kymmenestä.

”Tallennustila on nykyään yksi tärkeimmistä ominaisuuksista uutta puhelinta valittaessa. Siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jos puhelimessa ei ole muistikorttipaikkaa”, Hagman vinkkaa.

Etkö saa nuorta kiinni? Tästä se johtuu.

Lisääntyneestä käytöstä huolimatta puhelin soi suomalaisilla entistä harvemmin: kolmannes pitää puhelimensa yleensä äänettömällä tai värinätilassa. Nuorista näin toimii kaksi kolmesta, ja yhdellä kolmasosalla ei ole päällä edes värinähälytys. Ei siis ihme, että teinille soitettuun puheluun ei välttämättä ihan heti vastata.

Yöllä puhelimen ääniä pitää päällä tasan puolet suomalaisista, vanhimmasta vastaajaryhmästä (65–74) peräti kaksi kolmasosaa.

DNA:n Digitaaliset Elämäntavat -tutkimukseen vastasi 1005 suomalaista toukokuussa 2017. Tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi.

Osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oy, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

•••••

DNA:N SOMEBAROMETRI 2017
(Suluissa vuoden 2016 luku)

Sosiaalisen median käyttö Suomessa

Kik Messenger 3 % (3 %)
Periscope 1 % (3 %)

LIITE: Tutkimusraportti

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA:n operaattorilaskutus nyt saatavilla App Store-, Apple Music-, iTunes- ja iBooks-ostoksiin18.10.2017 13:30Tiedote

DNA tarjoaa asiakkailleen 18.10. alkaen mahdollisuutta maksaa App Store-, Apple Music-, iTunes- ja iBooks-ostoksistaan suoraan matkapuhelinlaskulla tai prepaid-saldolla. Palvelu on saatavilla kaikille DNA:n postpaid- ja prepaid-puhelinliittymäasiakkaille Suomessa. Palvelun lanseeraus merkitsee dynaamista uutta askelta DNA:n mobiilimaksamisen palveluiden ja asiakaskokemuksen kehityksessä. Palvelun käyttö on yksinkertaista. DNA:n asiakkaat, joilla on uusi tai olemassa oleva Apple ID, voivat valita operaattorilaskutuksen ("Carrier Billing") maksutavakseen iPhone-, iPad-, iPod touch- tai Mac-laitteellaan haluamansa sovelluksen tiliasetuksissa tai tietokoneellaan iTunes-sovelluksessa. Uusi maksutapa tulee automaattisesti saataville, ja sen avulla voit tehdä heti ostoksia yhdellä painalluksella Apple-laitteillasi, Apple TV ja Apple Watch mukaan lukien. Lisätietoja operaattorilaskutuksen käyttöönotosta löydät osoitteesta www.dna.fi/appstore. Lisätietoja medialle:Cedric Kamtsan, johtaja, Hands

DNA carrier billing now available for App Store, Apple Music, iTunes and iBooks purchases18.10.2017 13:30Tiedote

Beginning Wednesday, 18 October, DNA will offer customers the option to pay for purchases in the App Store and for Apple Music, iTunes and iBooks, directly from their mobile phone account. The service will be available to all DNA’s customers in Finland for postpaid and prepaid mobile plans. The launch of the service sees DNA take a dynamic new step in the development of its financial services and customer service. Using the service is simple. DNA’s customers with a new or existing Apple ID select “Carrier Billing" as a payment method in your account settings for the App Store, Apple Music, iTunes and iBooks from their iPhone, iPad, iPod touch and Mac, or on iTunes from their PC. The new payment option will be configured automatically and immediately allows for one-tap purchasing from your Apple devices, including Apple TV and Apple Watch. For more information on how to set up carrier billing, please visit www.dna.fi/appstore (in Finnish). Further information for the media:Cedric Kamtsa