DNA:n somebarometri: kaksi kolmesta nuoresta snäppää

9.6.2017 10:00 | DNA Oyj

DNA selvitti jälleen suomalaisten sosiaalisen median ja puhelimen käyttöä osana Digitaalinen elämäntapa -tutkimusta.

Vastausten perusteella nuorten digitaalinen elämäntapa eroaa yhä selvemmin vanhemmasta väestä: puhelin on käytössä enemmän ja monipuolisemmin, ja uudet palvelut on otettu käyttöön laajemmin. Somekanavista nuoret käyttävät selvästi muita ahkerammin Instagramia ja Snapchatia.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta katsoo YouTube-videoita, joka kymmenes on Tinderissä

Suosituimmista sosiaalisen median kanavista kaikkein eniten käyttäjiä on YouTubella (88 %), mikä selittyy pitkälti sillä, että videoiden katselemista varten ei tarvita rekisteröitymistä. Kärkikolmikossa porskuttaa edelleen myös vanha tuttu Facebook, jota käyttää 82 prosenttia suomalaisista. Vuonna 2016 luku oli 74 prosenttia. Nuorista (15–24-vuotiaat) jopa 92 prosenttia käyttää Facebookia.

”Suomalaisten päivittäinen Facebookin käyttö on hieman lisääntynyt, ja nuoristakin 70 prosenttia käyttää sitä edelleen päivittäin. Tämän tutkimuksen perusteella voikin sanoa, että huhut kanavan kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja”, toteaa DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Kolmostilalla suosituimmissa somekanavissa on pikaviestisovellus WhatsApp (70 %). Myös Instagram-käyttäjiä on jo melkein puolet kansasta (46 %).

Päivittäisellä käytöllä mitattuna nopeimmat nousijat ovat WhatsApp ja Instagram. Snapchat on kasvattanut suosiotaan nuorten keskuudessa erittäin nopeasti, sillä jo kahdella kolmasosalla 15–24-vuotiaista on palvelu käytössä, ja puolet nuorista käyttää sitä päivittäin. Instagramissa on nuorista peräti 85 prosenttia, ja päivittäin palvelua käyttää 68 prosenttia.

Joka viides alle 35-vuotias on DNA:n tutkimuksen mukaan deittipalvelu Tinderissä. Koko väestöstä käyttäjiä on yhdeksän prosenttia. Miehistä palvelua käyttää 12 prosenttia ja naisista seitsemän. Miehet ovat myös aktiivisempia Tinderin käyttäjiä, päivittäisiä käyttäjiä heistä on viisi prosenttia, naisista vain kaksi prosenttia. Myös 65–74-vuotiaista vastaajista kolme prosenttia ilmoittautuu Tinderin käyttäjiksi.

Älypuhelin melkein kaikilla

Suomalaisista 15–75-vuotiaista jo 87 prosentilla on käytössään älypuhelin. Nuorista (15–24-vuotiaat) älypuhelin on lähes kaikilla (99 %), mutta myös vanhimmassa vastaajaryhmässä (65–74) älypuhelin löytyy jo seitsemältä kymmenestä (71 %).

Puhelinta käytetään jatkuvasti yhä enemmän ja entistä monipuolisemmin, sillä kolmasosa (31 %) suomalaisista kertoo lisänneensä puhelimensa käyttöä viimeisen vuoden aikana. Erityisesti nuorten puhelimen käyttö on lisääntynyt nopeasti: 15–24-vuotiaista 41 prosenttia käyttää puhelintaan yli kaksi tuntia päivässä.

Myös sosiaalisen median käyttö on tutkimuksen mukaan jonkin verran lisääntynyt: 22 prosenttia vastaajista kertoo lisänneensä someen käyttämäänsä aikaa, 15 prosenttia vähentäneensä. Ainakaan koko kansa ei vielä roiku sosiaalisessa mediassa jatkuvasti, sillä vain 14 prosenttia suomalaista kertoo käyttävänsä someen yli tunnin päivässä.

Yhä useamman haaste: puhelimesta loppuu muisti

Erilaisia sovelluksia puhelimille on ladattu runsaasti: kahdella kolmasosalla (65 %) älypuhelimen käyttäjistä niitä on yli kaksikymmentä. Yli 50 sovellusta löytyy 23 prosentilla älypuhelimen käyttäjistä.

TV-sisältöjen katselu puhelimella on yleistynyt nopeasti: 72 % suomalaista sanoo joskus käyttäneensä puhelintaan tv-sisältöjen katseluun ja 32 % tekee näin viikoittain.

Puhelimen monipuolistunut käyttö näkyy mm. siinä, että kaksi kolmasosaa suomalaista kertoo, että puhelimen muistin riittävyys on muodostunut haasteeksi. Nuorista näin on käynyt yhdeksälle vastaajalle kymmenestä.

”Tallennustila on nykyään yksi tärkeimmistä ominaisuuksista uutta puhelinta valittaessa. Siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jos puhelimessa ei ole muistikorttipaikkaa”, Hagman vinkkaa.

Etkö saa nuorta kiinni? Tästä se johtuu.

Lisääntyneestä käytöstä huolimatta puhelin soi suomalaisilla entistä harvemmin: kolmannes pitää puhelimensa yleensä äänettömällä tai värinätilassa. Nuorista näin toimii kaksi kolmesta, ja yhdellä kolmasosalla ei ole päällä edes värinähälytys. Ei siis ihme, että teinille soitettuun puheluun ei välttämättä ihan heti vastata.

Yöllä puhelimen ääniä pitää päällä tasan puolet suomalaisista, vanhimmasta vastaajaryhmästä (65–74) peräti kaksi kolmasosaa.

DNA:n Digitaaliset Elämäntavat -tutkimukseen vastasi 1005 suomalaista toukokuussa 2017. Tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi.

Osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oy, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

•••••

DNA:N SOMEBAROMETRI 2017
(Suluissa vuoden 2016 luku)

Sosiaalisen median käyttö Suomessa

Kik Messenger 3 % (3 %)
Periscope 1 % (3 %)

LIITE: Tutkimusraportti

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA has launched the new Android TV device, the DNA TV-hubi10.8.2017 10:02Tiedote

DNA’s open ecosystem Android TV hub, DNA TV-hubi, is now available. The device combines a set-top box, Chromecast built-in and a smart phone-style app store for TVs. DNA TV-hubi enables you to watch TV and use online applications, play games and listen to music via one easy-to-use system. DNA TV-hubi uses the Android TV operating system, so Katsomo, Yle Areena and Ruutu, the apps of the three major TV channels in Finland, are available on the system, as well as YouTube and Deezer and a wide range of games and other apps. Netflix will also become available for the device soon. DNA TV-hubi includes Chromecast built-in, which enables you to easily mirror contents from your smart phone or tablet to your TV. You can download applications for DNA TV-hubi from the Google Play app store. DNA's wide range of TV channels is also naturally available for DNA TV-hubi. DNA's channel package and programme library offerings include a wide range of entertainment and sports, with a continuously growing

DNA TV-hubin myynti on alkanut10.8.2017 10:00Tiedote

DNA on aloittanut avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, DNA TV-hubin, myynnin. Laite yhdistää digiboksin, Google Cast -peilauksen ja tuo älypuhelimista tutun sovelluskaupan myös televisiolle. DNA TV-hubi on laite, joka yhdistää television katselun ja nettisovellukset, pelit ja musiikin yhdeksi helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. DNA TV-hubi on varustettu Android TV -käyttöjärjestelmällä, minkä ansiosta siinä toimivat mm. kaikkien kolmen isoimman kotimaisen tv-kanavan sovellukset Katsomo, Yle Areena ja Ruutu sekä niiden lisäksi YouTube ja Deezer sekä kattava joukko pelejä ja muita sovelluksia. Myös Netflix on tulossa laitteelle lähiaikoina. DNA TV-hubissa on lisäksi sisäänrakennettu Google Cast, jonka avulla puhelimesta tai tabletista voi helposti peilata sisältöjä televisioon. Sovellukset DNA TV-hubille ovat ladattavissa Google Play -sovelluskaupasta. DNA:n kattava maksu-tv-tarjonta on luonnollisesti saatavilla myös DNA TV-hubille. DNA:n tarjoamissa kanavapaketeissa ja ohjelmakirj