DNA:n somebarometri: kaksi kolmesta nuoresta snäppää

DNA selvitti jälleen suomalaisten sosiaalisen median ja puhelimen käyttöä osana Digitaalinen elämäntapa -tutkimusta.

Vastausten perusteella nuorten digitaalinen elämäntapa eroaa yhä selvemmin vanhemmasta väestä: puhelin on käytössä enemmän ja monipuolisemmin, ja uudet palvelut on otettu käyttöön laajemmin. Somekanavista nuoret käyttävät selvästi muita ahkerammin Instagramia ja Snapchatia.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta katsoo YouTube-videoita, joka kymmenes on Tinderissä

Suosituimmista sosiaalisen median kanavista kaikkein eniten käyttäjiä on YouTubella (88 %), mikä selittyy pitkälti sillä, että videoiden katselemista varten ei tarvita rekisteröitymistä. Kärkikolmikossa porskuttaa edelleen myös vanha tuttu Facebook, jota käyttää 82 prosenttia suomalaisista. Vuonna 2016 luku oli 74 prosenttia. Nuorista (15–24-vuotiaat) jopa 92 prosenttia käyttää Facebookia.

”Suomalaisten päivittäinen Facebookin käyttö on hieman lisääntynyt, ja nuoristakin 70 prosenttia käyttää sitä edelleen päivittäin. Tämän tutkimuksen perusteella voikin sanoa, että huhut kanavan kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja”, toteaa DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Kolmostilalla suosituimmissa somekanavissa on pikaviestisovellus WhatsApp (70 %). Myös Instagram-käyttäjiä on jo melkein puolet kansasta (46 %).

Päivittäisellä käytöllä mitattuna nopeimmat nousijat ovat WhatsApp ja Instagram. Snapchat on kasvattanut suosiotaan nuorten keskuudessa erittäin nopeasti, sillä jo kahdella kolmasosalla 15–24-vuotiaista on palvelu käytössä, ja puolet nuorista käyttää sitä päivittäin. Instagramissa on nuorista peräti 85 prosenttia, ja päivittäin palvelua käyttää 68 prosenttia.

Joka viides alle 35-vuotias on DNA:n tutkimuksen mukaan deittipalvelu Tinderissä. Koko väestöstä käyttäjiä on yhdeksän prosenttia. Miehistä palvelua käyttää 12 prosenttia ja naisista seitsemän. Miehet ovat myös aktiivisempia Tinderin käyttäjiä, päivittäisiä käyttäjiä heistä on viisi prosenttia, naisista vain kaksi prosenttia. Myös 65–74-vuotiaista vastaajista kolme prosenttia ilmoittautuu Tinderin käyttäjiksi.

Älypuhelin melkein kaikilla

Suomalaisista 15–75-vuotiaista jo 87 prosentilla on käytössään älypuhelin. Nuorista (15–24-vuotiaat) älypuhelin on lähes kaikilla (99 %), mutta myös vanhimmassa vastaajaryhmässä (65–74) älypuhelin löytyy jo seitsemältä kymmenestä (71 %).

Puhelinta käytetään jatkuvasti yhä enemmän ja entistä monipuolisemmin, sillä kolmasosa (31 %) suomalaisista kertoo lisänneensä puhelimensa käyttöä viimeisen vuoden aikana. Erityisesti nuorten puhelimen käyttö on lisääntynyt nopeasti: 15–24-vuotiaista 41 prosenttia käyttää puhelintaan yli kaksi tuntia päivässä.

Myös sosiaalisen median käyttö on tutkimuksen mukaan jonkin verran lisääntynyt: 22 prosenttia vastaajista kertoo lisänneensä someen käyttämäänsä aikaa, 15 prosenttia vähentäneensä. Ainakaan koko kansa ei vielä roiku sosiaalisessa mediassa jatkuvasti, sillä vain 14 prosenttia suomalaista kertoo käyttävänsä someen yli tunnin päivässä.

Yhä useamman haaste: puhelimesta loppuu muisti

Erilaisia sovelluksia puhelimille on ladattu runsaasti: kahdella kolmasosalla (65 %) älypuhelimen käyttäjistä niitä on yli kaksikymmentä. Yli 50 sovellusta löytyy 23 prosentilla älypuhelimen käyttäjistä.

TV-sisältöjen katselu puhelimella on yleistynyt nopeasti: 72 % suomalaista sanoo joskus käyttäneensä puhelintaan tv-sisältöjen katseluun ja 32 % tekee näin viikoittain.

Puhelimen monipuolistunut käyttö näkyy mm. siinä, että kaksi kolmasosaa suomalaista kertoo, että puhelimen muistin riittävyys on muodostunut haasteeksi. Nuorista näin on käynyt yhdeksälle vastaajalle kymmenestä.

”Tallennustila on nykyään yksi tärkeimmistä ominaisuuksista uutta puhelinta valittaessa. Siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jos puhelimessa ei ole muistikorttipaikkaa”, Hagman vinkkaa.

Etkö saa nuorta kiinni? Tästä se johtuu.

Lisääntyneestä käytöstä huolimatta puhelin soi suomalaisilla entistä harvemmin: kolmannes pitää puhelimensa yleensä äänettömällä tai värinätilassa. Nuorista näin toimii kaksi kolmesta, ja yhdellä kolmasosalla ei ole päällä edes värinähälytys. Ei siis ihme, että teinille soitettuun puheluun ei välttämättä ihan heti vastata.

Yöllä puhelimen ääniä pitää päällä tasan puolet suomalaisista, vanhimmasta vastaajaryhmästä (65–74) peräti kaksi kolmasosaa.

DNA:n Digitaaliset Elämäntavat -tutkimukseen vastasi 1005 suomalaista toukokuussa 2017. Tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi.

Osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oy, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

•••••

DNA:N SOMEBAROMETRI 2017
(Suluissa vuoden 2016 luku)

Sosiaalisen median käyttö Suomessa

Kik Messenger 3 % (3 %)
Periscope 1 % (3 %)

LIITE: Tutkimusraportti

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of Kanta-Häme – and is still improving11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in Kanta-Häme now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Kymenlaaksossa liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Kymenlaaksossa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.