DNA:n toimitusjohtaja: "Perusteeton luottamuspula johtaa tarpeettomaan valvontaan" – työskentely DNA:lla on nyt vapaampaa kuin koskaan

Tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo 10 vuoden ajan, siis vuodesta 2012 lähtien. Työnteon vapaus on kehittynyt tuona aikana merkittävästi ja ehtinyt iskostua osaksi DNA:laista työkulttuuria. Mallin toteutus on vaatinut molemminpuolista luottamusta, vahvaa tahtoa sekä jatkuvaa työtä yhteisöllisyyden ja jaksamisen tukemiseksi. Tulokset näkyvät kuitenkin myös viivan alla.
Jussi Tolvanen aloitti DNA:n toimitusjohtajana lokakuussa 2021. Kuva: DNA

"Joudun yhä aika ajoin hämmästymään, kun kohtaan yrityksiä ja muita organisaatioita, joissa johto ei luota henkilöönsä etätyön osalta, vaikka aitoa syytä epäluottamukselle ei ole. Perusteeton luottamuspula johtaa tarpeettomaan valvontaan ja määräyksiin työn tekemisen ajasta, paikasta ja tavasta silloinkin, kun työnkuva ei sitä todellisuudessa vaadi. Minä uskon, että nykyaikana tavoitteiden saavuttamisen tulisi olla tärkein mittari myös työtavan valinnassa. Kyllä motivoituneet tiimit ja ammattitaitoiset työntekijät osaavat itse määritellä parhaiten, miten tavoitteisiin päästään", lokakuussa DNA:n toimitusjohtajana aloittanut Jussi Tolvanen linjaa.

Vapaus, vastuu ja luottamus ovat vahvasti DNA:n työkulttuurin keskiössä. Tämä tarkoittaa, että jos työtehtävä ei ole sidottu paikkaan tai aikaan, voi työn tehdä missä ja milloin vain, ilman erillistä lupaa. Luottamukseen perustuva malli on ollut käytössä jo vuodesta 2012 lähtien, ja on nyt vapaampi kuin koskaan. Sen piirissä on koko se henkilöstö, jonka työtehtävät eivät päivittäisen työnkuvan puolesta vaadi läsnäoloa tiettyyn aikaan tai paikkaan. Vapautta on lisätty entisestään pandemia-aikana, ja kesäkuussa tiedotettiin, ettei DNA:n henkilöstön tarvitse tulla takaisin toimistolle, vaikka valtakunnallinen etätyösuositus päättyisikin. Työ vapaamman työelämän puolesta on kuitenkin yhä kesken.

"Haluan korostaa, ettei etätyö ole tässä itseisarvo. Arvokasta on vapaus valita. Minä tai DNA työnantajana emme siis kannusta ihmisiä itseisarvoisesti etätöihin, vaan ottamaan vapauden ja vastuun siitä, milloin, missä ja miten työ parhaiten hoituu, yhdessä tiimin kanssa", Tolvanen jatkaa.

Jotta yhteisöllisyys ei kärsi, tiimit sopivat keskenään sisäisestä viestinnästä, säännöllisistä tapaamisista ja tiimihengen ylläpidosta. DNA ei kuitenkaan määritä tapaa näiden hoitamiseksi, vaan kyseessä on tiimin oma sopimuskysymys. Selkeät tavoitteet, koulutetut esihenkilöt ja ympäröivä tiimi pitävät huolen siitä, että pitkissäkään etätyöjaksoissa kukaan ei tipu päivittäisen työarjen ulkopuolelle.

"Moni yritysjohtaja pelkää työtehon laskevan etätyön myötä. Ironista kyllä, todellisuudessa etätyön isoimmaksi riskiksi on noussut liika työnteko. Olen kuullut, että mielenkiintoisen tehtävän ääressä on saatettu istua verkkareissa aamusta iltaan ja unohdettu syödä. Jaksamisen tukeminen ja yhteisöllisyyden ylläpito ovatkin merkittävimpiä asioita, joihin vapauteen uskovan työnantajan kannattaa henkilöstön osalta keskittyä", Tolvanen toteaa.

10 vuotta vapautta ja luottamusta – alku oli äärimmäisen vaikea

Mutkaton työ lanseerattiin DNA:lla toimitilojen uudistamisen yhteydessä vuonna 2012. Malli toimi samalla muutostyökaluna, sillä moni joutui tuolloin luopumaan omista työhuoneista. Tärkein päätös oli kuitenkin luottamus henkilöstöön.

Alku oli vaikea, vaikka hankkeelle oli tuolloisen toimitusjohtajan täysi tuki. Uhkakuvia väläyteltiin laajasti; yhteisöllisyys heikkenee, ihmiset eivät tee töitä, innovatiivisuus laskee, perjantaisin kukaan ei tule toimistolle. Myös valvonnan vaikeus aiheutti huolta. Tuolloin muistutettiin, ettei kukaan ole toimistollakaan selän takana valvomassa, onko työntekijä Facebookissa vai tekeekö töitään.

Edes myyntipuolella ei täysin uskottu mutkattoman työn toimimiseen, vaikka myyjät olivat päivittäin kentällä, eli toimiston ulkopuolella. Ratkaisuna osastolle lanseerattiin kolmen kuukauden alueellinen testijakso. Jakson päätyttyä koko muukin tiimi päätti lähteä mukaan.

"DNA:n henkilöstötyytyväisyys ja tulos ovat parantuneet vuosittain muutoksen jälkeen. Työntekijät arvostavat heille uskottua vapautta valtavasti. Tämä on myös rahassa mitattuna iso asia. Toimitilakuluissa säästäminen on tietysti yksi asia, mutta lisäksi moni on sanonut, että edes suurempi palkka toisaalla ei kiinnosta, koska työn tekemisen vapaus on DNA:lla niin suurta. Kyseessä on inhimillinen, ihmiskeskeinen lähestymistapa johtamiseen – mutta se on myös kymmenen vuoden kokemuksella taloudellisesti kannattavaa", Tolvanen päättää.

Jussi Tolvanen, toimitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi

Lisätietoa DNA:n työkulttuurista: www.dna.fi/rekry

Jussi Tolvanen aloitti DNA:n toimitusjohtajana lokakuussa 2021. Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.