DNA:n toukokuun 2021 myydyimmät puhelimet ja älykellot – alkukesä on vilkasta puhelinten ja älykellojen ostoaikaa

Kevät ja kesä ovat vilkasta puhelinten ja älykellojen ostosesonkia. Alkukesä saa ihmiset päivittämään omia laitteitaan viimeisimpään teknologiaan ja hankkimaan niitä lahjaksi niin kouluista valmistuville kuin syksyllä koulutiensä aloittaville.

Uuden puhelimen hankintapäätöstä vauhdittaa tarve pidemmälle akunkestolle, uusille verkkoyhteyksille ja kirkkaammalle näytölle, kun liikkuminen ja matkustelu kodin ulkopuolella lisääntyy. Toukokuun laitemyynneissä näkyi myös keväälle tyypillinen trendi: hieman edullisempien puhelinten kysynnän kasvu lahjapuhelinhankintojen vuoksi.

DNA:n myydyimmäksi laitteeksi jo huhtikuussa kivunnut Samsung Galaxy A21s jatkoi toukokuun listan kärkipaikalla. Listan sijalle kaksi nousi DNA:n myydyin 5G-malli: Samsung Galaxy A52 5G.

”Kesäaika saa ihmiset päivittämään puhelimiaan viimeisimpään teknologiaan, kun liikkuminen ja matkustelu kodin ulkopuolella lisääntyy. DNA:n 5G-verkon väestöpeitto kattaa jo 40 % suomalaisista, eli yli 2,2 miljoonaa ihmistä, yhteensä 98 eri paikkakunnalla. Tämä mahdollistaa entistä nopeampien 5G-yhteyksien käytön laajasti eri puolella Suomea. DNA:n toukokuun myydyin 5G-puhelin ponkaisi listasijalle kaksi, ja 5G-malleja oli listalla reilusti yli puolet. Liikkuessa ja ulkoillessa puhelin saattaa hajota herkemmin, joten ominaisuuksien lisäksi puhelimen suojaukseen kannattaa panostaa”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

DNA:n yhä laajentunut älykello- ja aktiivisuusrannekevalikoima kiinnostaa kuluttajia, sillä toukokuun listan kärkipaikoille nousivat DNA:n älykellokategorian uutuustuotteet: Honor Band 6 ja Apple Watch 6 GPS + Cellular. Honorin uusi aktiivisuusranneke Band 6 sisältää monipuolisesti aktiivisuuden sekä hyvinvoinnin seurantaa tukevia ominaisuuksia. eSIM-ominaisuudella varustettu Apple Watch 6 GPS + Cellular nousi heti ensimmäisenä myyntikuukautenaan listasijalle kaksi. OnePlussan ensimmäinen älykellomalli on löytänyt innokkaimmat tilaajansa.

”Kiinnostus eSIM-kellomalleja kohtaan jatkuu vilkkaana. Applen mobiiliyhteyksillä varustetut älykellot rynnistivät ensimmäisenä myyntikuukautenaan heti kärkisijoille Samsungin Active 2 -mallin säestäessä hienosti rinnalla. DNA Multi-SIM -lisäpalvelun ansiosta puhelimen voi jättää kotiin vaikkapa pyörälenkin ajaksi, ja silti esimerkiksi karttoja voi käyttää ja puheluja voi vastaanottaa kellon kautta. Kevään myötä tarjolle tulee myös monia mielenkiintoisia uutuuksia tutuilta valmistajilta niin puhelin-, älykello- kuin tablettirintamalla”, Aavikko tarkentaa.

DNA:n myydyimmät puhelimet toukokuussa 2021

1. (1.) Samsung Galaxy A21s
2. (6.) Samsung Galaxy A52 5G *)
3. (2.) Apple iPhone 11
4. (12.) Samsung Galaxy A32 5G *)
5. (4.) Apple iPhone 12 5G *)
6. (15.) OnePlus Nord N100
7. (5.) Samsung Galaxy A42 5G *)
8. (-) OnePlus Nord N10 5G *)
9. (3.) Samsung Galaxy A20e
10. (-) Samsung Galaxy S21 5G *)
11. (9.) Apple iPhone 12 Pro Max 5G *)
12. (13.) Apple iPhone 12 Pro 5G *)
13. (-) OnePlus Nord 5G *)
14. (10.) Apple iPhone 12 mini 5G *)
15. (-) Xiaomi Redmi 9C

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) 5G-puhelin

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet toukokuussa 2021

1. (-) Honor Band 6 *)
2. (-) Apple Watch 6 GPS + Cellular
3. (7.) Samsung Galaxy Watch Active2
4. (1.) Apple Watch Series 6 GPS
5. (-) Apple Watch SE GPS + Cellular
6. (4.) Samsung Galaxy Fit2 *)
7. (8.) Huawei Watch Fit *)
8. (3.) Apple Watch SE GPS
9. (5.) Huawei Watch GT 2
10. (-) Apple Watch Series 5 GPS
11. (9.) Apple Watch Series 3 GPS
12. (13.) Honor Magic Watch 2
13. (-) OnePlus Watch
14. (15.) Honor Watch GS Pro
15. (-) Samsung Galaxy Watch Active

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) Aktiivisuusranneke

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät osoitteesta https://corporate.dna.fi/media/myyntitilastot

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 942 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

What if storm Vieno cuts off the Internet connection? DNA’s expert explains how the network is protected – and what you shouldn’t do in case you lose your Internet connection15.6.2021 10:45:00 EEST | Press release

Storm Vieno is expected to hit most of Finland in the next few days. Gale force winds will increase the risk of power cuts, as the storm may result in trees falling over power lines. But what exactly will happen if this occurs and a consumer notices that their smart device has lost the network connection? DNA provides a unique behind-the-scenes view of its network control centre where preparations are underway to make sure that the Internet works in Finland at a time of crisis.

Entä jos Vieno-myrsky katkaisee netin? DNA:n asiantuntija kertoo, miten verkko on turvattu – ja mitä ei kannata tehdä, jos netti katkeaa15.6.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Vieno-myrsky pyyhkii Suomen yli tänään. Puuskainen tuuli lisää sähkökatkoksien riskiä, kun myrsky voi kaataa puita sähkölinjojen päälle. Mutta mitä tarkalleen ottaen tapahtuu, jos näin käy ja kuluttaja huomaa älylaitteensa verkkoyhteyden olevan poikki? DNA tarjoaa harvinaisen katsauksen verkkonsa valvomoon, jossa varmistetaan suomalaisten netin toimivuus myös kriisin hetkellä.

DNA personnel do not need to return to the office, and few intend to do so – "It is clear that work independent of place is here to stay"14.6.2021 14:33:39 EEST | Press release

A flexible way of working, regardless of place and time, has been one of DNA's success stories since 2012. However, no one was prepared for the full-flexed remote working caused by the coronavirus pandemic. Now the lessons of the exceptional year are being used to take the flexible work culture even further. DNA has listened to its personnel through regular surveys, and now pays special attention to tools and systems, premises and safety, managerial work and leadership, and well-being and a sense of community.

Liperi, Tohmajärvi ja Rääkkylä saavat kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueilla alkaa14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi Varkaudesta maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt kesä–heinäkuussa Liperissä, Tohmajärvellä ja Rääkkylässä. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

DNA:n henkilöstön ei tarvitse palata toimistolle, ja vain harva aikookaan – ”On selvää, että paikasta riippumaton työnteko on tullut jäädäkseen”14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Joustava ja mutkaton tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo vuodesta 2012 lähtien. Koronapandemian aiheuttamaan täysmääräiseen etätyöhön ei kuitenkaan kukaan osannut varautua. Nyt poikkeusajan oppeja hyödynnetään mutkattoman työkulttuurin viemisessä entistäkin pidemmälle. DNA on kuunnellut henkilöstöään säännöllisten kyselyiden avulla, ja kiinnittää nyt erityistä huomiota työvälineisiin ja -järjestelmiin, toimitiloihin ja turvallisuuteen, esihenkilötyöhön ja johtamiseen sekä hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen.

Pieksämäki saa kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueella alkaa9.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut vuodesta 2015 alkaen matkaviestinverkkoa kummankin yhtiön puolesta Itä- ja Pohjois-Suomeen, ja tammikuussa 2021 DNA ja Telia sopivat verkonrakennusyhteistyönsä laajentamisesta. Nyt DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) aloittaa verkon maantieteellisen laajentamisen rakentamalla Pieksämäelle kattavan 5G-verkon sekä moninkertaistamalla myös alueen 4G-kapasiteetin.

DNA:n 5G laajentui Lohjalle – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu usean tukiaseman voimin Lohjalle, ja alueen rakentaminen jatkuu vielä kesäkuunkin aikana. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Lohjan lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kokemäki ja Kristiinankaupunki. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.