DNA:n uusi tietoturvapalvelu estää haitalliset sisällöt ja tekee netinkäytöstä turvallisempaa

DNA laajentaa tietoturvapalveluvalikoimaansa DNA Selausturvalla. Palvelu tekee puhelimella surffaamisesta turvallista estämällä haitalliset verkkosivut ja tietojenkalasteluyritykset. DNA Selausturva toimii DNA:n mobiiliverkossa eikä edellytä erillistä sovellusta ja sen lataamista puhelimeen.

DNA:n tietoturvapalveluvalikoima laajenee 15.3.2023 DNA Selausturvalla. DNA Selausturva on liittymän lisäpalvelu, joka mahdollistaa turvallisen selaamisen verkossa ja blokkaa haitalliset sivustot, joiden kautta voi päätyä tietojenkalastelun tai haittaohjelmien uhriksi. Palvelu on käytettävissä kaikissa DNA:n kuluttajille suunnatuissa matkapuhelinliittymissä, niin Suomessa kuin ulkomailla.

Huijausyritykset yleistyvät jatkuvasti, ja niitä tehdään usein luotettavien toimijoiden nimissä hyvin uskottavasti. DNA Selausturva tunnistaa ja estää esimerkiksi tekstiviestillä lähetetyt huijauslinkit, joita käytetään tietojenkalasteluun.

”Koska huijausten tunnistaminen ei aina ole helppoa, kannattaa hyödyntää ratkaisuja, jotka turvaavat niiltä jo ennakoiden. Selausturva tunnistaa ne tilanteet ja huijaussivustot, joissa asiakas voisi joutua esimerkiksi tietojenkalastelun tai luottokorttihuijauksen uhriksi ja estää niille pääsyn jo lähtökohtaisesti”, sanoo DNA:n mobiililiiketoimintajohtaja Cedric Kamtsan.

DNA Selausturvassa on kaksi suodatustasoa, tietoturvauhille sekä tietoturvauhille ja haitallisille sisällöille.

“Jälkimmäisellä esimerkiksi lapsilta pystytään estämään sivustoja, jotka sisältävät aikuisviihdettä ja väkivaltasisältöjä. Myös DNA:n vuosittaisesta Koululaistutkimuksesta ilmenee, että lasten ja nuorten vanhempia huolettavat eniten juuri erilaiset lapsille haitalliset sisällöt kuten väkivalta ja päihteet*”, kertoo Kamtsan.

DNA:n mobiiliverkossa toimiva palvelu ei edellytä erillistä sovellusta ja sen lataamista puhelimeen. Kun palvelu on kytketty päälle, se tarjoaa ennakoivan turvan kaikilla selaimilla surffatessa. Se soveltuu tietoturvan perustason palveluksi jokaiselle, joka käyttää puhelinta nettisurffailuun.

"DNA Selausturva sopii perustason palveluksi ihmisille, jotka käyttävät arjessaan paljon nettiä puhelimellaan. Kun palvelu on käytössä, eivät esimerkiksi lapset Pokémon-jahdin lomassa päädy haitallisten sisältöjen äärelle. Kyseessä on hyvä perustason suojan tarjoava palvelu. Kattavamman suojan saa DNA Digiturvasta, joka torjuu tietoturvauhat laajasti suojaten kaikki käytössä olevat laitteet, henkilötiedot, salasanat ja netinkäytön”, sanoo Kamtsan.

DNA Selausturva toimii vain DNA:n matkapuhelinliittymissä ja DNA:n matkapuhelinverkossa, ja sen hyödyntäminen edellyttää mobiilidatan käyttöä WiFin sijaan. Asiakas voi valita haluamansa suodatustason ja tehdä tasoihin muutoksia Oma DNA -sovelluksen tai prepaidin itsepalvelukanavan kautta sekä DNA:n asiakaspalvelussa. Tarvittaessa palvelun voi myös kytkeä pois päältä, jolloin se ei suodata haitallisia sivustoja. Palvelun voi ostaa DNA Kaupoista, myyntipalvelusta, chatista, asiakaspalvelusta ja Oma DNA -sovelluksen kautta.

*) DNA:n ja Nepan koululaistutkimus tuotettiin online-paneelissa 10.–18. helmikuuta 2022. Tutkimukseen vastasi tuhat 5–16-vuotiaiden lasten vanhempaa.

Lisätietoja DNA Selausturvasta: www.dna.fi/tuki-selausturva

Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.