DNA:n verkossa uusia tietoturvaominaisuuksia ensimmäisenä Suomessa

DNA otti ensimmäisenä operaattorina Suomessa käyttöön asiakkaan tietoturvaa merkittävästi lisäävän Domain Name System Security Extensions - eli DNSSEC-ominaisuuden. Se varmistaa, että verkkopalvelun käyttäjä ohjataan halutun palvelun aidolle sivustolle eikä esimerkiksi huijaustarkoituksiin luodulle sivustokopiolle.

DNA otti ensimmäisenä operaattorina Suomessa käyttöön asiakkaan tietoturvaa merkittävästi lisäävän DNSSEC-ominaisuuden.

Huijaussivustojen ja verkkohuijausten määrät kasvavat, ja DNSSEC hyödyttää välittömästi kaikkia, jotka käyttävät kirjautumis-, tunnistautumis-, maksu- ja muita tietoturvan kannalta kriittisiä palveluita. Surffaaminen onnistuu turvallisesti, kun myös verkkotunnusvälittäjällä on palvelimellaan DNSSEC-ominaisuus käytössä.

DNSSEC on DNA:n verkossa käytössä kaikissa julkisissa nimipalvelua selvittävissä DNS- eli nimipalvelimissa. Nimipalvelimet vastaavat verkossa esimerkiksi sähköpostien reitittämisestä ja käyttäjien ohjaamisesta heidän hakemiinsa palveluihin. DNSSEC:in tekniikka varmistaa, että kyselyn lähettävä tietokone - esimerkiksi verkkoselain - näkee, tuleeko internetosoitteeseen nimipalvelun kautta saatu vastaus sellaiselta palvelimelta, joka on rekisteröity luotetuksi palvelimeksi.

”Tietoturva ja palveluiden hyvä käytettävyys ovat DNA:lle ykkösasioita, ja DNSSEC:in avulla voimme suojata verkon käyttäjiä koko ajan yleisemmiksi ja vakavammiksi käyviltä nimipalvelinjärjestelmiin kohdistuvilta hyökkäyksiltä", DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto kiteyttää.

Mikko Kannisto, johtaja, siirtoverkot, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.