Docendon syksyn 2023 tietokirjavalikoima on julkaistu – Arnold Schwarzenegger neuvoo olemaan hyödyksi ja ajattelemaan isosti

Docendon syksy täyttyy elämäkerroista, itsensä kehittämisoppaista sekä yhteiskunnan tärkeimmistä puheenaiheista. Julkaisemme syksyllä yli 20 mielenkiintoista tietokirjaa.

Syyskauden kirjaluettelo on julkaistu:

> Selaa kirjaluetteloa netissä

> Lataa kirjaluettelo (pdf 7,5 Mt)

Lisätietoja ja arvostelukappalepyynnöt:tiedotus@docendo.fi

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä docendo.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Yhteiskunta kuohuttaa

Jukka S. Lahti surmattiin kotonaan Ulvilassa 1.12.2006. Nyt jutun päätutkijana toiminut Pauli Kuusiranta avaa tutkimusaineiston yhdessä kirjailija JP Koskisen kanssa. Rikosyö ja -tutkinta rekonstruoidaan uudelleen sekä tutkinnan aikana tehdyt virheet ruoditaan teoksessa Ulvilan murha – kadonneen tekijän jäljillä. Teos julkaistaan kesäkuussa.

Jade McGlynn on Venäjän mediaan ja ulkopolitiikkaan perehtynyt asiantuntija sekä kansainvälisen median kommentaattori. Teoksessaan Venäjän sota hän tutkii Venäjän kansalaisiinsa kohdistamaa informaatiovaikuttamista. Teos avaa perinpohjaisesti venäläistä näkökulmaa, jossa sota koetaan oikeutettuna – sekä välttämättömänä.

Minä, aseet ja maailma on kokeneen diplomaatin Pasi Patokallion muistelmateos. Hän ottaa terävästi kantaa ulkoministeriön toimintaan, kärkipoliitikkoihin sekä Suomen ja maailman tapahtumiin Kekkosen ajasta aina Ukrainan sotaan asti. Asevalvontaan urallaan paneutunut diplomaatti antaa lukijalle myös rautaisannoksen ydinasetietoutta.

Aki Kangasharju pitää painavan puheenvuoron talouden suunnanmuutoksen välttämättömyydestä kirjassaan Talouden ilmestyskirja – Velka, inflaatio, nollakasvu ja politiikan umpikuja. Kangasharjun mukaan tulevaisuutemme näyttää Pohjolan surkeimmalta ja talouspolitiikkamme on epäonnistunut, mutta suunta voidaan vielä muuttaa.

Taiteilijoiden ja urheilijoiden henkilökuvia

Hyppäsi kuin jumala ja ryyppäsi kuin paholainen eikä koskaan kasvanut aikuisten maailmaan.”

Arvostetun tietokirjailijan Kai Ekholmin Matti Nykänen – Pilviin kahlittu poika on täysin poikkeuksellinen tulkinta ristiriitaisen kansallissankarin matkasta huipulle ja median jauhamaksi. Ekholm tarjoaa uuden tavan ymmärtää Mattia ja hänen kauttaan meitä kansakuntana.

Yhdet vielä, Irwin – Antti Hammarberg 1943–1991 on elämäkerta ja kertomus siitä, kuka Irwin-roolin takana lymyillyt Antti Hammarberg todella oli. Tuomas Marjamäki on paitsi haastatellut kirjaan Irwinin lähipiiriä, koonnut myös ennen julkaisemattomia kertomuksia, tekstejä ja kuvia tämän elämää hahmottamaan. Irwin oli Antti Hammarbergille rooli, joka vei lopulta koko miehen.

Kun Raipe hyppäsi kaukaloon, peli muuttui. Raimo Helmisen elämäkerta avaa ensimmäistä kertaa kiekkoleijonan elämää tämän omalla äänellä. Tapani Salon Raipe – Koikkarin kaukalosta leijonaikoniksi tutustuttaa lukijan siihen, millainen mies oli kaukalossa ja sen ulkopuolella.

Kehitä itseäsi kuten Arnold

Nyt kannattaa kuunnella, sillä kehonrakentajan, kuvernöörin ja yhden maailman tunnetuimman henkilön Arnold Schwarzeneggerin Ajattele isosti kertoo, miten jokainen voi oppia olemaan hyödyksi ja saavuttamaan unelmansa. Ole osa ratkaisua, älä osa ongelmaa.

Toteuta ideasi on Ilkka Hynnisen käytännönläheinen opas idean jalostamisesta toimivaksi tuotteeksi. Hän on työskennellyt ideoiden parissa yli 20 vuotta, ja toiminut muun muassa Poliisien, Koskisen ja Huutokauppakeisarin tuottajana sekä Aito Median perustajajäsenenä.

Sisätautiylilääkäri, dosentti, tietokirjailija ja SM-tason kehonrakentaja Jan Sundell opastaa, miten elintavat vaikuttavat ihmisen biologiseen ikään kirjassaan Hidasta vanhenemista – Kuinka käännät kehosi kelloa taaksepäin.

Marja Putkiston Palaudu viidessä viikossa – Ohjelma päivittäiseen jaksamiseen tarjoaa ohjeet unen laadun parantamiseen sekä läpi elämän kestävään kehon ja mielen hoitoon.

Hurmaava hyötypuutarha – Vinkkejä omavaraisempaan arkeen on Jovelan Johannan inspiroiva opas yksinkertaisemmasta arjesta ja omatoimisemmasta elämäntyylistä haaveileville nykyajan ihmisille.

Poimintoja kevään muista tietokirjoista

Timo Rossi: Lapinlahden linnut – Miksei asioista puhuta
Matthew Perry: Frendit, rakkaudet ja riippuvuudet
Mika Honkalinna: Suo Siellä
Juha Ovaska: Käänne – Suomen irtiotto Kremlistä Eurooppaan
Mikko Mattlar: Olli Ahvenlahti, piano
Ari Korvola:Tuppeen sahattu nuorisosäätiö

Lisätietoja ja arvostelukappalepyynnöt: tiedotus@docendo.fi

Visurilta, Kesseliltä ja Geustilta kokonaisesitys Suomen sotahistoriasta vuosilta 1939–1945, kirjan julkistustilaisuus talvisodan päättymisen vuosipäivänä 13.3.13.3.2024 02:00:00 EET | Kutsu

Pekka Visurin, Pasi Kesselin ja Carl-Fredrik Geustin 550-sivuinen teos Suomen sodat 1939–1945 – selviytyminen maailmansodasta julkistustilaisuus järjestetään 13.3. klo 13.00–14.30 Ravintola Ostrobotnian Topelius-salissa, osoitteessa Museokatu 10. Ennakkoilmoittaudu sotahistorialliseen iltapäivään: tiedotus@docendo.fi.

Ratinaan se päättyi –kirja summaa Pate Mustajärven viimeisen Popeda-kesän12.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Ratinaan sen päättyi – 46 vuotta Popedaa -kirja summaa Paten viimeisen Popeda-kesän. Tulevana vuonna luvassa on kirjan lisäksi myös uutta musiikkia. Ohjattuaan vuonna 1977 perustamansa Popeda-yhtyeen näyttävästi omalta osaltaan päätepysäkille loppuunmyydyllä Tampereen Ratinan stadionilla syyskuussa 2023, Pate Mustajärvi keskittyy nyt täysin palkein soolouraansa. Uusien tuulten saattoi havaita puhaltavan Mustajärven uralla jo viikko Ratinan konsertin jälkeen julkaistun Hei äijä – singlen muodossa. Nyt Paten viimeisestä Popeda-kesästä julkaistaan kirja. Ratinaan se päättyi – 46 vuotta Popedaa pohjautuu Mustajärven päiväkirja- ja kalenterimerkintöihin miehen viimeisen Popeda-keikkakesän ajalta. Merkintöjä värittävät muistelot 46 vuotta kestäneen bändiuran varrelta. Kiireisen keikkakesän kulun lisäksi kirja avaa niitä tuntemuksia ja pohdintoja, jotka johtivat miehen päätökseen jättää bändi, joka toteutti hänen lapsuudenunelmansa rokkitähteydestä. ”Ilman Popedaa ei olisi minua, mutta ilman