Virka-galleria

DOCFILM Helsinki - matka kaupungin muistiin -näyttely 18.11.2015 - 31.1.2016

Mihin elokuvateatterit ovat kadonneet? Kenen kanssa nykyään halutaan samaan kuvaan? Millaisia Helsingin eri asuinalueet ovat olleet aiemmin? Millaiset tapahtumat kokoavat ihmisiä yhteen?

Elävien kuvien Helsinki täyttää 110 vuotta. Näyttely DocFilm Helsinki esittelee pääkaupungin elämänmenoa dokumenttielokuvaajien silmin aina 1910-luvulta lähtien. Dokumenttielokuvaajien vaellus jatkuu edelleen: asemilla ja kotikaduilla, yhteisöissä ja yksinäisyydessä.

Näyttelyssä on neljä teemaa. Galleriaan rakennetun DocFilm Helsinki -elokuvateatterin sisältö tutustuttaa dokumenttielokuvan historiaan tekemällä tutuksi elokuvaajat ja heidän yhtiönsä. Kohtaamiset-teeman alla tavataan Helsingissä vierailleita tähtiä ja julkisuuden henkilöitä. Muutos-aihe kohdistaa katseen kaupungin muutokseen. Neljäs teemoista keskittyy Mannerheimintiehen, jonka varrelle sijoittuvat monet tutut paikat Olympiastadionista Stockmannin tavarataloon.

Näyttely koostuu valokuvista, julisteista ja elävästä kuvasta. Koulukino on koostanut näyttelyyn oheismateriaalia kaikille kasvattajille, perheille ja koululuokille. Tiedossa on myös erityisiä elokuvailtoja, joissa nykyohjaajat esittelevät dokumenttejaan. Näyttelyyn ja oheistapahtumiin on vapaa pääsy. Ryhmien ei tarvitse ilmoittautua erikseen vaan näyttelyyn voi tutustua itseohjautuvasti.

Näyttelyn yhteydessä esitetään erikoisnäytöksiä nykydokumenteista kerran kuukaudessa klo 17-19. Ohjaajat ovat paikalla esitysaikoina.

30.11. Tunteiden temppelit, Jouko Aaltonen (Illume Oy 2015). Tuoreesta dokumentista esitetään jaksoja, joissa käsitellään helsinkiläisiä elokuvateattereita ja keskustellaan kokemuksista miten ja miksi temppeleitä palvotaan. Dokumentti tulee teattereihin 4.12.2015.

10.12. Villiintynyt kaupunki, Ville Suhonen (Filmikonttori Oy 1993). Ajaton dokumentti tutkii luonnon ja kaupungin suhdetta. Paljon kysytty mutta harvoin näytetty filmi esittelee kaupunkilaisten luontosuhteen ekologisen kaupunkisuunnittelun ja toisaalta arkisten elämysten valossa. Ohjaajan viimeisin työ Ompelijatar (Illume Oy 2015) keräsi kiitettäviä arvioita ja haltioituneita katsojia.

18.1. Kuka välittää?, Mikko Piela (Silva Mysterium Oy 2014). Silmiä avaava dokumentti kuvaa köyhyyttä, työttömyyttä ja yleistä kurjuutta. Elokuva sijoittuu nykypäivän Itä-Helsinkiin ja kertoo tarinansa kaunistelematta. Se on kuitenkin kuvaus myös toivosta ja hyvästä tahdosta.

Näyttelyn toteuttaa Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) yhteistyössä Virka-gallerian kanssa.

DOCFILM Helsinki – Matka kaupungin muistiin

Kaupungintalon Virka-galleriassa, Sofiankatu 1

Viestintäassistentti Marjo Pipinen, KAVI: marjo.pipinen@kavi.fi ja 0295 338 021

Näyttelysuunnittelija Soile Pietilä, Virka-galleria: soile.pietila@hel.fi ja 09 310 25347

Virka-galleria
Helsingin kaupungintalo, Sofiankatu 1 tai Pohjoisesplanadi 11-13 / PL 1
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

09 310 11 111 ma-pe 9-16http://virka.fi
Virka-galleria järjestää näyttelyitä, tapahtumia, konsertteja ja elokuvaesityksiä Helsingin kaupungintalossa. Avoinna ma–pe 9–19, la–su 10–16, vapaa pääsy. Kaupungintalo, Sofiankatu 1 / Pohjoisesplanadi 11–13, Helsinki

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Virka-galleria

Uusi näyttely Virka-galleriassa: RUOKAHÄVIKKI 22.2. – 28.5.201716.2.2017 09:44:26 EET | Tiedote

Vuoden 2017 Poliittisen valokuvan festivaalin teemana on ruoka. Yksityisiä ruokakuvia nähdään ja jaetaan jatkuvasti, festivaalin valokuvissa huomio suunnataan kuitenkin toisenlaisiin ruokakuviin. Festivaalin kuvissa käsitellään ei-yksilöllistä ruokaa: ruoantuotantoa ja sen vaikutuksia elinympäristöihin, maisemaan ja ympäristön tilaan. Festivaalinäyttely Helsingin kaupungintalon Virka-galleriassa raottaa ruokahävikkiin liittyvää salailua ja ristiriitoja.

Vielä ehtii: TYÖN KUVIA. Mitä on työ Helsingissä? Valokuvaus- ja videokilpailu jatkuu tammikuulle10.1.2017 12:00:06 EET | Tiedote

Mitä työ on? Pitääkö työstä saada palkkaa ja voiko harrastus olla työtä? Onko työ velvollisuus vai voiko se olla leikkiä? Virka-galleria järjestää valokuvaus- ja videokilpailun Helsingissä tapahtuvasta työstä 1.10.2016 - 31.1.2017. Kilpailuun toivotaan kuvia ja videoita aidoista tilanteista kaikkina vuorokauden aikoina. Kuvien tulee olla otettuja vuosien 2016-17 aikana.