Donera information för att stödja det samhälleliga beslutsfattandet under coronaviruspandemin

Ett smidigt och övergripande beslutsfattande kräver information i realtid. Det finns mycket information i samhället, men den borde kunna utnyttjas bättre än vad som är fallet i nuläget. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Teknologiindustrin uppmuntrar med sin gemensamma kampanj Donera information till att donera information eller att tipsa om informationskällor som kan vara till nytta i beslutsfattandet. Kampanjen pågår den 5–31.10.2020.
– Vi har kunnat märka att en så omfattande lägesbild som möjligt, baserad på information i realtid, är av största vikt för att stödja beslutsfattandet i situationer som kräver snabba reaktioner, såsom coronapandemin. Med denna kampanj uppmuntrar vi alla att göra befintlig information mer tillgänglig och användbar. Ibland kan det också vara så att ett informationsmaterial som känns oviktigt för det egna behovet är guld värt för någon annan, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Någon viss informations användbarhet är inte alltid uppenbar för innehavaren, men i samarbete och genom att kombinera olika informationskällor kan nyttan vara betydande. Genom att hitta nyttiga informationskällor kan samhället fungera bättre vid omfattande och plötsliga förändringar också efter coronaviruspandemin.
Låt informationen spridas!
Information som är viktig och användbar för beslutsfattandet finns hos både offentliga och privata aktörer. Den största nyttan uppstår när information från olika källor kombineras.
– Kampanjen Donera information bygger på den fjärde kodningskursen Maankoodauskurssi som vi ordnade i våras i samarbete med MDB, Gofore, IBM och Tieto. När jag frågade företag om deras intresse för att delta i det frivilliga arbetet i kampen mot corona var viljan att vara med och hjälpa till exceptionellt stark. Jag tror att motsvarande vilja att hjälpa till fortfarande finns i företag, organisationer och offentliga organisationer runtom i Finland, säger Ville Peltola, digitaliseringsdirektör vid Teknologiindustrin.
Såhär deltar du i kampanjen Donera information
En organisation kan delta i kampanjen Donera information på det sätt som passar den bäst. Det går att delta till exempel genom att berätta att andra kan be om att få tillgång till den information som organisationen har. De som donerar information kan om de så önskar publicera öppna informationskällor i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst Avoindata.fi, där det redan tidigare har publicerats mycket öppen data och applikationer kopplade till denna. Data som publicerats i tjänsten Avoindata.fi kan användas fritt av alla. Deltagandet i kampanjen förutsätter inte att informationskällan publiceras. Enskilda personer ska inte kunna identifieras utifrån informationen som doneras.
Bekanta dig med kampanjen Donera information på adressen lahjoitatietoa.fi och på Twitter via #lahjoitatietoa.
Nyckelord
Kontakter
Generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, janne.viskari@dvv.fi, tfn 0295 535 022
Direktör Ville Peltola, Teknologiindustrin, ville.peltola@teknologiateollisuus.fi, tfn 040 553 9941
Bilder
Länkar
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum