DS Smith ja Paperiliitto ovat sopineet uudesta työehtosopimuksesta

DS Smith Packaging Finland Oy ja Paperiliitto r.y. ovat allekirjoittaneet yrityskohtaisen työehtosopimuksen 1.11.2021. Sopimus tuli neuvoteltavaksi kun Metsäteollisuus ry irtautui valtakunnallisesti solmittavasta työehtosopimuksesta.

DS Smith Packaging Finland Oy ja Paperiliitto r.y. ovat allekirjoittaneet uuden työehtosopimuksen 1.11.2021. Kuvassa Paperiliiton puolesta pj. Petri Vanhala, Juhani Siira ja Sami Laakso, sekä DS Smithin puolesta toimitusjohtaja Ari Viinikkala ja hänen rinnallaan Toni Salovuori ja Jenni Sironen Mäkinen.  Kuvaaja: Markku Häyrynen, Paperiliitto r.y.
DS Smith Packaging Finland Oy ja Paperiliitto r.y. ovat allekirjoittaneet uuden työehtosopimuksen 1.11.2021. Kuvassa Paperiliiton puolesta pj. Petri Vanhala, Juhani Siira ja Sami Laakso, sekä DS Smithin puolesta toimitusjohtaja Ari Viinikkala ja hänen rinnallaan Toni Salovuori ja Jenni Sironen Mäkinen. Kuvaaja: Markku Häyrynen, Paperiliitto r.y.

Neuvotteluyhteys DS Smithin ja Paperiliiton välillä sujui hyvässä hengessä ja siten mahdollisti neuvottelutulokseen pääsemisen jo hyvissä ajoin ennen työehtosopimuskauden päättymistä.

Uusi yrityskohtainen työehtosopimus on voimassa 1.1.2022 – 30.4.2024 välisen ajan.
Sopimus korottaa palkkoja 17 senttiä yleiskorotuksella ja 18 senttiä paikallisella erällä 28.2.2022 lähtien ja saman sisältöisesti myös 27.2.2023. Viimeisenä sopimusvuonna palkkoja korotetaan 9 sentin yleiskorotuksella sekä 9 sentin paikalliskorotuksella 15.1.2024.

Uusi sopimus mahdollistaa joustavan reagoinnin poikkeuksellisissa tilanteissa, joita poissaolot ja yllättävät kysyntäpiikit voivat toimintaan aiheuttaa.

”Tämä sopimus on historiallinen, sillä se on ensimmäinen yrityskohtainen sopimus meille. Neuvottelujen rakentava ja hyvä henki kantoi loppuun saakka, minkä johdosta meillä on luvassa työrauha ja mahdollisuus suunnitella tulevien vuosien toimintaamme asiakkaidemme tarpeet huomioiden”, sanoo toimitusjohtaja Ari Viinikkala.

DS Smith Packaging Finland Oy tavoittelee paikallisten sopimusratkaisujen löytämistä myös muiden ammattiryhmiensä kanssa hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä.

*) Oikaisu: Tiedotteessa on ollut virheellinen päiväys toiselle palkankorotukselle, oikean päivän ollessa 27.2.2023 (ei 27.3.2023)./ Oikaistu 1.11.2021 klo 15.38