Du kan förhindra gatudamm med valet av vinterdäck − bättre luftkvalitet med friktionsdäck

Gatudamm är fortfarande ett påtagligt luftkvalitetsproblem
Under de senaste åren har avgasutsläppen från trafiken minskat i och med utvecklingen i fordonsteknik och luftskyddsåtgärder, men gatudammet som trafiken orsakar är fortfarande ett centralt problem för luftkvaliteten. Riktvärdena för inandningsbara partiklar som Världshälsoorganisationen WHO skärpte i slutet av förra året överskreds i stort. Europeiska unionens bindande gränsvärden för gatudamm kommer sannolikt att skärpas under de närmaste åren på basis av WHO:s riktvärden.
Dubbdäck är den huvudsakliga orsaken till gatudamm i städer – rentav hälften av gatudammet kommer från att dubbdäck ruggar upp vägytan. Flest dammiga dagar inträffar under vårens gatudammsäsong, men de förekommer också vid andra tider än under gatudammsäsongen, när gatuytorna är torra. För att bekämpa gatudamm har man i huvudstadsregionen utvecklat rengöringsmetoder för gatudamm, dammbindning och halkbekämpning. Man har nått goda resultat med åtgärderna, men den mest effektiva metoden att bekämpa hälsoskadligt gatudamm för att säkerställa bra luftkvalitet är att använda friktionsdäck istället för dubbdäck. Friktionsdäck orsakar även mindre buller och slitning av vägytan än dubbdäck.
Förutseende körstil är viktigare för trafiksäkerheten än däcktypen
Användningen av friktionsdäck har inte konstaterats öka antalet olyckor i Stockholm eller Oslo, där majoriteten redan använder friktionsdäck som vinterdäck. Dubbdäckens greppegenskaper är bättre vid isigt väglag, men i huvudstadsregionen är förekommer halt väglag avsevärt mer sällan än i övriga landet. En frusen vägyta förhindrar även effektivt halkbekämpning med vägsalt.
Trafiksäkerheten påverkas mer av förarens körstil än av däcktypen. Förutseende körning ökar säkerheten och är särskilt viktig i vinterns mer utmanande körförhållanden. Friktionsdäck passar utmärkt för vinterkörning i synnerhet om bilen har låsningsfria bromsar och elektronisk stabilitetskontroll.
För miljöns skull är det smart att främja valet av däck på såväl nationell nivå som stadsnivå
I det nationella luftvårdsprogrammet som godkänts av statsrådet står det att man ska öka kunskapen hos bilister om de bästa däckvalen för luftkvalitet och säkerhet. Helsingfors friktionsdäckkampanj stöder Helsingfors stads mål att öka andelen friktionsdäck i stadens vintertrafik från den befintliga mängden på cirka 30 procent till 70 procent senast vintern 2030–2031. Målet är inskrivet både i Helsingfors luftskyddsplan och i handlingsplanen för bullerbekämpning. För att främja målet inleder man hösten 2022 ett treårigt försök med dubbdäcksförbud på Lönnrotsgatan i Helsingfors.
Nyckelord
Kontakter
Milla Susi
Miljöinspektör, Stadsmiljösektorn, Miljötjänster
Helsingfors stad
tfn 09 310 38019, milla.susi@hel.fi
Suvi Haaparanta
Miljöinspektör, Stadsmiljösektorn, Miljötjänster
Helsingfors stad, tfn 09 310 32061
suvi.haaparanta@hel.fi
Nelli Kaski
Luftvårdsexpert, Helsingforsregionens miljötjänster HRM
tfn 050 363 0220
nelli.kaski@hsy.fi,
Niko Torvela
Miljöinspektör, Esbo Miljö- och byggnadstillsynscentral, Miljöskydd
tfn 043 826 5215, niko.torvela@espoo.fi
Jari Viinanen
Miljöchef, Stadsmiljösektorn/Miljöcentralen
Vanda stad
tfn 040 723 8353, jari.viinanen@vantaa.fi
Katja Ohtonen
Specialist, Miljöministeriet
tfn 050 301 3368, katja.ohtonen@gov.fi
Bilder

Länkar
Om

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Detaljplanen för Hamntunneln är klar – reviderat planförslag till beslutsfattande17.10.2025 11:10:41 EEST | Pressmeddelande
Detaljplanläggningen av Hamntunneln från Västra hamnen till Västerleden är nu inne på slutrakan. Tunneln förbättrar trafikflödet på Busholmen och i södra Helsingfors samt frigör områden i Södra hamnen för stadsbornas användning. Stadsmiljönämnden behandlar det reviderade planförslaget den 21 oktober.
Satamatunnelin asemakaava on valmis – tarkistettu kaavaehdotus päätöksentekoon17.10.2025 11:10:41 EEST | Tiedote
Länsisatamasta Länsiväylälle kulkevan Satamatunnelin asemakaavoitus on edennyt loppusuoralle. Tunneli parantaa Jätkäsaaren ja eteläisen Helsingin liikenteen sujuvuutta sekä vapauttaa Eteläsataman alueita kaupunkilaisten käyttöön. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tarkistettua kaavaehdotusta 21. lokakuuta.
Kottby idrottspark blir en plats även för evenemang16.10.2025 11:13:33 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad vill utveckla Kottby idrottspark till en ännu mångsidigare idrotts- och evenemangspark med både bättre idrottstjänster och möjlighet att ordna storevenemang. Just nu utarbetas en allmän plan för idrottsparken. Stadsborna kan dela med sig av sina tankar och idéer om utvecklingen av parken genom en webbenkät och en workshop.
Käpylän liikuntapuistoon koti myös tapahtumille16.10.2025 11:13:33 EEST | Tiedote
Käpylän liikuntapuistosta halutaan kehittää entistä monipuolisempi liikunta- ja tapahtumapuisto, jossa on parempien liikuntapalvelujen lisäksi mahdollista järjestää suurtapahtumia. Liikuntapuistolle tehdään parhaillaan yleissuunnitelmaa. Kaupunkilaiset voivat kertoa ajatuksiaan ja ideoitaan puiston kehittämisestä verkkokyselyssä ja työpajassa.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 9.10.20259.10.2025 18:37:33 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 9.10.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 23.10.2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum