SOSTE Suomen sosiaali ja terveys rySOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Jani Kaaron blogille

”Köyhän ongelma on lähtökohtaisesti se, että hänellä ei ole rahaa. (--) Siksi on melko yllättävää millaista vastarintaa herättää sellainen ajatus, että köyhän köyhyys hoidettaisiin pois antamalla hänelle rahaa”, toimittaja Jani Kaaro kirjoittaa Seura-lehden blogissa.

Jani Kaaron blogi ”Paraneeko köyhyys rahalla?” oli yksimielisesti Kunnioittavasti köyhyydestä -raadin suosikki. Raati koostuu köyhyyttä kokeneista ihmisistä. Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus jaettiin toista kertaa toimittajille, jotka ovat tehneet kunnioittavasti sekä taloudellisia ja sosiaalisia syitä analysoiden juttuja köyhyydestä ja köyhyyttä kokeneiden elämästä.

Raadin mukaan blogi on osuva kannanotto keskusteluun sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta: Köyhälle tarjotaan melkein mitä vaan – motivaatio- ja LinkedIn-kursseja – mutta ei rahaa. Kaaro osoittaa tutkimustuloksin, että köyhät ihmiset käyttävät rahan järkevästi päästäkseen elämässä eteenpäin.

”Hyvää tutkimuspohjaa, ei tunteissa lillumista. Täsmällinen rakenne, napakkaa tekstiä, sisältää ratkaisuja köyhyyden vähentämiseksi”, raadin jäsen Jermu Lakka perustelee Kaaron blogin palkitsemista.

Kaaron toinenkin blogi – Ylen verkkosivuilla julkaistu ”Rikas, sijoita köyhiin” – sai kiitosta. Blogin otsikko tiivistää olennaisen: Jos kymmenen ihmistä elää hyvissä varoissa ja muilla menee huonosti, ei niillä kymmenelläkään kovin hyvin mene. Kaikkiin ihmisiin kannattaa sijoittaa.

Työttömän köyhyysloukku ja hämäävä uuskieli toivat kunniamaininnat

Ensimmäisellä kunniamaininnalla palkittiin Anu Silfverbergin Long Play-verkkojulkaisun juttu ”Onko työttömiä olemassa?”. Juttu analysoi yhä yleisempää ilmiötä, jossa kielellä rakennetaan yhteiskunnallista huijausta.

”Enää ei ole selvää, että ihmisellä on oikeus sosiaaliturvaan vaan puhutaan vastikkeellisesta sosiaaliturvasta. Perusturvan sijaan puhutaan perusturvasta ja toimeliaisuudesta”, raadin jäsen Tuula Paasivirta sanoo.

Laura Pörstin kirjoittama ja Sirpa Päivisen kuvaama Kirkko ja Kaupunki -lehden juttu ”Työttömyys ajoi Martin-Eric Racinen köyhyysloukkuun” sai raadilta toisen kunniamaininnan.

”Juttu nostaa kunnioittavasti ja asiallisella kielellä esiin köyhyyttä kokeneen ihmisen tilanteen, mutta liittää sen yhteiskunnalliseen todellisuuteen. Se tuo esiin köyhyyden rakenteelliset syyt ja kuvaa sen yleisempiä vaikutuksia. Ihminen näytetään aktiivisena. Hän ei ole suostunut uhriksi”, raadin jäsen Eeva-Maria Grekula kuvailee.

Tunnustus jaetaan vuosittain

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustuksen jakaa Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto EAPN-Fin. Tunnustus nostaa esiin laadukasta journalismia ja tuo näkyviin köyhyyttä kokeneiden ihmisten näkemyksiä siitä, miten media kuvaa heidän todellisuuttaan.

Kilpailuun ilmoitettiin 40 juttua tai ohjelmaa. Viime vuonna ehdotuksia tuli 26. Tunnustuksen esikuva on alun perin Itävallan köyhyyden vastaisen verkoston vuodesta 2010 jakama tunnustus.

Keskustele Twitterissä: #kunnioittavasti #köyhyys @EAPN_Fin

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä –tunnustus journalisteille

Lisätietoja:
EAPN-Finin sihteeri Erja Saarinen, p. 050 433 4202, erja.saarinen@soste.fi

EAPN-FIN - Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto on avoin verkosto köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan toimiville järjestöille, ryhmille ja kansalaisille. www.eapn.fi

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.

SOSTE liittyy Sociala Oy:n perustajaosakkaaksi25.5.2018 14:16Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on liittynyt alustapalvelu Sociala Oy:n kantaosakkaaksi. SOSTEn hallitus päätti osakkuudesta kokouksessaan 23.5. Sociala Oy toimii yhteiskunnallisena, yleishyödyllisenä ja voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sosiaali- ja terveysalalla. Yhtiö toimii alustatoimijana sote-palveluita tuottaville järjestöille ja muille pienille palveluntuottajille. ”SOSTE tukee sosiaali- ja terveysjärjestöjä kehittämään toimintaansa muuttuvassa toimintaympäristössä. Tähän tähtää myös kantaosakkuus Sociala Oy:ssä. Järjestöjen palveluita on koottava yhteen ja tehtävä näkyväksi. Digitaalisilla alustoilla ja niitä käyttävillä palveluekosysteemeillä on tässä ratkaiseva rooli”, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi kertoo. ”Järjestöjen odotetaan ottavan paikkansa tasavertaisena kumppanina sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Uusien avauksien aika on nyt”, SOSTEn Knaapi lisää. Maakunta- ja soteuudistus korostaa järjestöjen välisen yhteistyön tärkeyttä. Sosiaali

Köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen nostettava Suomen talouspolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi23.5.2018 15:57Tiedote

SOSTE ja EAPN-Fin vaativat Suomea tarttumaan aktiivisesti köyhyys- tai syrjäytymisriskin vähentämiseen, panostamaan laaja-alaisesti työllisyyspolitiikkaan sekä investoimaan hyvinvointiin, koulutukseen ja asuntoihin. Järjestöjen suosituksia noudattamalla suomalaisesta yhteiskunnasta voidaan tehdä entistä yhdenvertaisempi, eheämpi ja taloudellisesti kestävämpi. Euroopan komission maakohtaiset suositukset Suomelle julkistettiin tänään.