SOSTE Suomen sosiaali ja terveys rySOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Jani Kaaron blogille

”Köyhän ongelma on lähtökohtaisesti se, että hänellä ei ole rahaa. (--) Siksi on melko yllättävää millaista vastarintaa herättää sellainen ajatus, että köyhän köyhyys hoidettaisiin pois antamalla hänelle rahaa”, toimittaja Jani Kaaro kirjoittaa Seura-lehden blogissa.

Jani Kaaron blogi ”Paraneeko köyhyys rahalla?” oli yksimielisesti Kunnioittavasti köyhyydestä -raadin suosikki. Raati koostuu köyhyyttä kokeneista ihmisistä. Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus jaettiin toista kertaa toimittajille, jotka ovat tehneet kunnioittavasti sekä taloudellisia ja sosiaalisia syitä analysoiden juttuja köyhyydestä ja köyhyyttä kokeneiden elämästä.

Raadin mukaan blogi on osuva kannanotto keskusteluun sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta: Köyhälle tarjotaan melkein mitä vaan – motivaatio- ja LinkedIn-kursseja – mutta ei rahaa. Kaaro osoittaa tutkimustuloksin, että köyhät ihmiset käyttävät rahan järkevästi päästäkseen elämässä eteenpäin.

”Hyvää tutkimuspohjaa, ei tunteissa lillumista. Täsmällinen rakenne, napakkaa tekstiä, sisältää ratkaisuja köyhyyden vähentämiseksi”, raadin jäsen Jermu Lakka perustelee Kaaron blogin palkitsemista.

Kaaron toinenkin blogi – Ylen verkkosivuilla julkaistu ”Rikas, sijoita köyhiin” – sai kiitosta. Blogin otsikko tiivistää olennaisen: Jos kymmenen ihmistä elää hyvissä varoissa ja muilla menee huonosti, ei niillä kymmenelläkään kovin hyvin mene. Kaikkiin ihmisiin kannattaa sijoittaa.

Työttömän köyhyysloukku ja hämäävä uuskieli toivat kunniamaininnat

Ensimmäisellä kunniamaininnalla palkittiin Anu Silfverbergin Long Play-verkkojulkaisun juttu ”Onko työttömiä olemassa?”. Juttu analysoi yhä yleisempää ilmiötä, jossa kielellä rakennetaan yhteiskunnallista huijausta.

”Enää ei ole selvää, että ihmisellä on oikeus sosiaaliturvaan vaan puhutaan vastikkeellisesta sosiaaliturvasta. Perusturvan sijaan puhutaan perusturvasta ja toimeliaisuudesta”, raadin jäsen Tuula Paasivirta sanoo.

Laura Pörstin kirjoittama ja Sirpa Päivisen kuvaama Kirkko ja Kaupunki -lehden juttu ”Työttömyys ajoi Martin-Eric Racinen köyhyysloukkuun” sai raadilta toisen kunniamaininnan.

”Juttu nostaa kunnioittavasti ja asiallisella kielellä esiin köyhyyttä kokeneen ihmisen tilanteen, mutta liittää sen yhteiskunnalliseen todellisuuteen. Se tuo esiin köyhyyden rakenteelliset syyt ja kuvaa sen yleisempiä vaikutuksia. Ihminen näytetään aktiivisena. Hän ei ole suostunut uhriksi”, raadin jäsen Eeva-Maria Grekula kuvailee.

Tunnustus jaetaan vuosittain

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustuksen jakaa Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto EAPN-Fin. Tunnustus nostaa esiin laadukasta journalismia ja tuo näkyviin köyhyyttä kokeneiden ihmisten näkemyksiä siitä, miten media kuvaa heidän todellisuuttaan.

Kilpailuun ilmoitettiin 40 juttua tai ohjelmaa. Viime vuonna ehdotuksia tuli 26. Tunnustuksen esikuva on alun perin Itävallan köyhyyden vastaisen verkoston vuodesta 2010 jakama tunnustus.

Keskustele Twitterissä: #kunnioittavasti #köyhyys @EAPN_Fin

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä –tunnustus journalisteille

Lisätietoja:
EAPN-Finin sihteeri Erja Saarinen, p. 050 433 4202, erja.saarinen@soste.fi

EAPN-FIN - Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto on avoin verkosto köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan toimiville järjestöille, ryhmille ja kansalaisille. www.eapn.fi

SOSTE: Valinnanvapausesityksen asiakasseteli valmisteltava uudelleen1.12.2017 13:08Tiedote

Valinnanvapausesityksen mukaan asiakasseteleitä on tarkoitus ottaa käyttöön laajasti ja maakuntia velvoittavasti. ”Erityisesti tämä kohta lakiesityksessä on ongelmallinen. Lainsäädännöllä ei pidä rajoittaa maakunnan itsemääräämisoikeutta esimerkiksi erikoissairaanhoidon järjestämisessä. Sairaaloiden päivystysvalmius tai kiireellisen hoidon saatavuus ei saa vaarantua sen perusteella, että julkista toimintaa halutaan avata yksityisille markkinoille”, SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas korostaa.

Kuntoutusjärjestöt vaativat vastuuta väliinputoajista sote- ja maakuntapalveluissa9.11.2017 12:02Tiedote

"Kuntoutuksella on tärkeä rooli tulevissa maakunnissa. Nykyisin kuntarahoitusta saavien järjestöjen toiminnat ovat vaarassa supistua tai loppua kokonaan, jos maakuntien ja järjestöjen yhteistyötä ei varmisteta sote- ja maakuntauudistuksissa", kuntoutusverkoston puheenjohtajat Kuuloliiton toiminnanjohtaja Pekka Lapinleimu ja Kuntoutussäätiön toimitusjohtaja Soile Kuitunen varoittivat.