SOSTE Suomen sosiaali ja terveys rySOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Jani Kaaron blogille

”Köyhän ongelma on lähtökohtaisesti se, että hänellä ei ole rahaa. (--) Siksi on melko yllättävää millaista vastarintaa herättää sellainen ajatus, että köyhän köyhyys hoidettaisiin pois antamalla hänelle rahaa”, toimittaja Jani Kaaro kirjoittaa Seura-lehden blogissa.

Jani Kaaron blogi ”Paraneeko köyhyys rahalla?” oli yksimielisesti Kunnioittavasti köyhyydestä -raadin suosikki. Raati koostuu köyhyyttä kokeneista ihmisistä. Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus jaettiin toista kertaa toimittajille, jotka ovat tehneet kunnioittavasti sekä taloudellisia ja sosiaalisia syitä analysoiden juttuja köyhyydestä ja köyhyyttä kokeneiden elämästä.

Raadin mukaan blogi on osuva kannanotto keskusteluun sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta: Köyhälle tarjotaan melkein mitä vaan – motivaatio- ja LinkedIn-kursseja – mutta ei rahaa. Kaaro osoittaa tutkimustuloksin, että köyhät ihmiset käyttävät rahan järkevästi päästäkseen elämässä eteenpäin.

”Hyvää tutkimuspohjaa, ei tunteissa lillumista. Täsmällinen rakenne, napakkaa tekstiä, sisältää ratkaisuja köyhyyden vähentämiseksi”, raadin jäsen Jermu Lakka perustelee Kaaron blogin palkitsemista.

Kaaron toinenkin blogi – Ylen verkkosivuilla julkaistu ”Rikas, sijoita köyhiin” – sai kiitosta. Blogin otsikko tiivistää olennaisen: Jos kymmenen ihmistä elää hyvissä varoissa ja muilla menee huonosti, ei niillä kymmenelläkään kovin hyvin mene. Kaikkiin ihmisiin kannattaa sijoittaa.

Työttömän köyhyysloukku ja hämäävä uuskieli toivat kunniamaininnat

Ensimmäisellä kunniamaininnalla palkittiin Anu Silfverbergin Long Play-verkkojulkaisun juttu ”Onko työttömiä olemassa?”. Juttu analysoi yhä yleisempää ilmiötä, jossa kielellä rakennetaan yhteiskunnallista huijausta.

”Enää ei ole selvää, että ihmisellä on oikeus sosiaaliturvaan vaan puhutaan vastikkeellisesta sosiaaliturvasta. Perusturvan sijaan puhutaan perusturvasta ja toimeliaisuudesta”, raadin jäsen Tuula Paasivirta sanoo.

Laura Pörstin kirjoittama ja Sirpa Päivisen kuvaama Kirkko ja Kaupunki -lehden juttu ”Työttömyys ajoi Martin-Eric Racinen köyhyysloukkuun” sai raadilta toisen kunniamaininnan.

”Juttu nostaa kunnioittavasti ja asiallisella kielellä esiin köyhyyttä kokeneen ihmisen tilanteen, mutta liittää sen yhteiskunnalliseen todellisuuteen. Se tuo esiin köyhyyden rakenteelliset syyt ja kuvaa sen yleisempiä vaikutuksia. Ihminen näytetään aktiivisena. Hän ei ole suostunut uhriksi”, raadin jäsen Eeva-Maria Grekula kuvailee.

Tunnustus jaetaan vuosittain

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustuksen jakaa Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto EAPN-Fin. Tunnustus nostaa esiin laadukasta journalismia ja tuo näkyviin köyhyyttä kokeneiden ihmisten näkemyksiä siitä, miten media kuvaa heidän todellisuuttaan.

Kilpailuun ilmoitettiin 40 juttua tai ohjelmaa. Viime vuonna ehdotuksia tuli 26. Tunnustuksen esikuva on alun perin Itävallan köyhyyden vastaisen verkoston vuodesta 2010 jakama tunnustus.

Keskustele Twitterissä: #kunnioittavasti #köyhyys @EAPN_Fin

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä –tunnustus journalisteille

Lisätietoja:
EAPN-Finin sihteeri Erja Saarinen, p. 050 433 4202, erja.saarinen@soste.fi

EAPN-FIN - Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto on avoin verkosto köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan toimiville järjestöille, ryhmille ja kansalaisille. www.eapn.fi

Sosiaalibarometri 2018: Sote-uudistuksen edetessä usko tavoitteiden toteutumiseen heikkenee26.4.2018 10:30Tiedote

Julkaisuvapaa 26.4. klo 10.30 Samalla, kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelu etenee maakunnissa, arviot sen tavoitteiden toteutumisesta ovat heikentyneet. Tämä selviää vuoden 2018 Sosiaalibarometrin ennakkotuloksista. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt sosiaali- ja terveysjohtajien, järjestöjohtajien sekä sosiaalityöntekijöiden arvioita sote-uudistuksesta ja sen tavoitteiden toteutumisesta. Useat sote-arviot heikentyneet viime vuodesta Sote-uudistusta kokonaisuudessaan huonona pitävien sosiaali- ja terveysjohtajien osuus on noussut 36 prosentista 45 prosenttiin viime vuoteen verrattuna. Arvioiden heikentyminen näkyy myös useimmilla sote-uudistuksen osa-alueilla verrattuna vuoden 2017 tuloksiin: Sote-johtajien enemmistön arvioiden mukaan uudistus epäonnistuu eriarvoisuuden vähentämisessä (2017 47%, 2018 56%) ja sosiaali- ja terveydenhuollon integraation lisäämisessä (2017 40%, 2018 61%). Uudistuksen ei myöskään uskota selkiyttävän nykyistä palvelujen t

SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta11.4.2018 23:18Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.