SOSTE Suomen sosiaali ja terveys rySOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Jani Kaaron blogille

”Köyhän ongelma on lähtökohtaisesti se, että hänellä ei ole rahaa. (--) Siksi on melko yllättävää millaista vastarintaa herättää sellainen ajatus, että köyhän köyhyys hoidettaisiin pois antamalla hänelle rahaa”, toimittaja Jani Kaaro kirjoittaa Seura-lehden blogissa.

Jani Kaaron blogi ”Paraneeko köyhyys rahalla?” oli yksimielisesti Kunnioittavasti köyhyydestä -raadin suosikki. Raati koostuu köyhyyttä kokeneista ihmisistä. Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus jaettiin toista kertaa toimittajille, jotka ovat tehneet kunnioittavasti sekä taloudellisia ja sosiaalisia syitä analysoiden juttuja köyhyydestä ja köyhyyttä kokeneiden elämästä.

Raadin mukaan blogi on osuva kannanotto keskusteluun sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta: Köyhälle tarjotaan melkein mitä vaan – motivaatio- ja LinkedIn-kursseja – mutta ei rahaa. Kaaro osoittaa tutkimustuloksin, että köyhät ihmiset käyttävät rahan järkevästi päästäkseen elämässä eteenpäin.

”Hyvää tutkimuspohjaa, ei tunteissa lillumista. Täsmällinen rakenne, napakkaa tekstiä, sisältää ratkaisuja köyhyyden vähentämiseksi”, raadin jäsen Jermu Lakka perustelee Kaaron blogin palkitsemista.

Kaaron toinenkin blogi – Ylen verkkosivuilla julkaistu ”Rikas, sijoita köyhiin” – sai kiitosta. Blogin otsikko tiivistää olennaisen: Jos kymmenen ihmistä elää hyvissä varoissa ja muilla menee huonosti, ei niillä kymmenelläkään kovin hyvin mene. Kaikkiin ihmisiin kannattaa sijoittaa.

Työttömän köyhyysloukku ja hämäävä uuskieli toivat kunniamaininnat

Ensimmäisellä kunniamaininnalla palkittiin Anu Silfverbergin Long Play-verkkojulkaisun juttu ”Onko työttömiä olemassa?”. Juttu analysoi yhä yleisempää ilmiötä, jossa kielellä rakennetaan yhteiskunnallista huijausta.

”Enää ei ole selvää, että ihmisellä on oikeus sosiaaliturvaan vaan puhutaan vastikkeellisesta sosiaaliturvasta. Perusturvan sijaan puhutaan perusturvasta ja toimeliaisuudesta”, raadin jäsen Tuula Paasivirta sanoo.

Laura Pörstin kirjoittama ja Sirpa Päivisen kuvaama Kirkko ja Kaupunki -lehden juttu ”Työttömyys ajoi Martin-Eric Racinen köyhyysloukkuun” sai raadilta toisen kunniamaininnan.

”Juttu nostaa kunnioittavasti ja asiallisella kielellä esiin köyhyyttä kokeneen ihmisen tilanteen, mutta liittää sen yhteiskunnalliseen todellisuuteen. Se tuo esiin köyhyyden rakenteelliset syyt ja kuvaa sen yleisempiä vaikutuksia. Ihminen näytetään aktiivisena. Hän ei ole suostunut uhriksi”, raadin jäsen Eeva-Maria Grekula kuvailee.

Tunnustus jaetaan vuosittain

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustuksen jakaa Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto EAPN-Fin. Tunnustus nostaa esiin laadukasta journalismia ja tuo näkyviin köyhyyttä kokeneiden ihmisten näkemyksiä siitä, miten media kuvaa heidän todellisuuttaan.

Kilpailuun ilmoitettiin 40 juttua tai ohjelmaa. Viime vuonna ehdotuksia tuli 26. Tunnustuksen esikuva on alun perin Itävallan köyhyyden vastaisen verkoston vuodesta 2010 jakama tunnustus.

Keskustele Twitterissä: #kunnioittavasti #köyhyys @EAPN_Fin

EAPN-Fin: Kunnioittavasti köyhyydestä –tunnustus journalisteille

Lisätietoja:
EAPN-Finin sihteeri Erja Saarinen, p. 050 433 4202, erja.saarinen@soste.fi

EAPN-FIN - Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto on avoin verkosto köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan toimiville järjestöille, ryhmille ja kansalaisille. www.eapn.fi

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.