Eat Pray Love -menestyskirjailijan iloa hehkuva uutuusromaani syntyi suuren surun keskellä

Tähtikirjailija Elizabeth Gilbertin uutuusteos Tyttöjen kaupunki (Gummerus) on viihdyttävä ja voimaannuttava tarina aikansa sovinnaisuuksia uhmaavasta nuoresta naisesta 1940-luvun New Yorkin teatterimaailmassa. Gilbert kirjoitti elämäniloa pursuavan tarinan toipuessaan puolisonsa kuolemasta.

Menestyskirjailija Elizabeth Gilbertin uutuusromaani Tyttöjen kaupunki on ylistys naiseuden ahtaiden normien rikkomiselle sekä viihteen ja nautinnon merkitykselle synkkien aikojen varjossa. Tarina sijoittuu 1940-luvun New Yorkiin. 19-vuotias Vivian saa potkut sisäoppilaitoksesta, ja hänet lähetetään asumaan Manhattanilla teatterin omistavan Peg-tätinsä luokse. Vivian tutustuu dekadenttien showtyttöjen maailmaan ja oppii, ettei tarvitse olla kiltti tyttö ollakseen hyvä ihminen.

Yhdysvaltalainen Elizabeth Gilbert nousi maailmankuuluksi Eat Pray Love-muistelmateoksensa ja sen elokuvasovituksen myötä. Elämäniloa pursuava Tyttöjen kaupunki syntyi keskellä Gilbertin omaa surua. Gilbertin vaimo kuoli syöpään kesken kirjoitusprosessin. Gilbert oli vain puolitoista vuotta aiemmin eronnut miehestään, jonka kohtaamisesta kerrotaan myös Eat Pray Lovessa. Tieto parhaan ystävän elämän rajallisuudestasai Gilbertin tajuamaan, että ystävyydessä oli kyse tosiasiassa rakkaudesta ja Gilbert päätti elää ystävänsä rinnalla kumppanina ja puolisona tämän elämän viimeiset kuukaudet.

Iloisen tarinan kirjoittaminen oli tärkeä osa surusta toipumista.

”Uskon, että luovuus on masennuksen ja epätoivon vastakohta. Haluan antaa tämän kirjan muodossa lahjan kaikille näinä synkkinä aikoja. Toivon, että kirja piristää lukijoita, niin kuin se piristi minua”, Gilbert sanoi BookPagelle antamassaan haastattelussa kesällä 2019.

Tyttöjen kaupunki oli ilmestyessään välitön listamenestys ja New York Times -bestseller. Se on valittu mm. Sunday Timesin, Daily Telegraphin ja Washington Postin vuoden parhaat kirjat -listoille. Kirjaa ollaan sovittamassa myös elokuvaksi.

”Sekoitus älyä, nokkeluutta ja miltei vastustamatonta elämäniloa”– The New York Times BookReview

”Yhtä energinen, seksikäs ja viisas romaani kuin kirjailijan megahitti Eat Pray Love” – People Magazine

Instagram: @elizabeth_gilbert_writer

Lisätietoja:

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.