Edessä elokuussa: Tuusula ja Kerava sekä Pohjois-Espoo saavat uudet linjastot ja runkolinjasto kasvaa

HSL:n liikenteessä on edessä muutoksia, kun siirrytään syysaikatauluihin 12. elokuuta. Suurimmat muutokset kohdistuvat Pohjois-Espooseen ja Keski-Uudellemaalle, joissa liikenne alkaa kulkea uusin bussilinjoin.

Bussilinjastot uudistuvat 12.8. Pohjois-Espoossa ja Leppävaarassa sekä Tuusulassa ja Keravalla.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran uudessa bussilinjastossa liikenne perustuu edelleen vahvoihin liityntäyhteyksiin rantaradan varteen ja lisäksi tiheisiin yhteyksiin kohti Helsingin kantakaupunkia. Muutos alueen linjastoon ei ole mullistava, mutta se on silti suurin 17 vuoteen.

Uuden linjaston selkärangan muodostaa linja 235, joka saa uuden reitin ja muuttuu myöhemmin runkolinjaksi 200. Bussi kulkee Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä Leppävaaran ja Jorvin kautta. Bussi liikennöi joka päivä varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan, suurimman osan ajasta vieläpä kymmenen minuutin välein.

Tuusula siirtyy entistä enemmän junan kyytiin

Bussilinjasto muuttuu myös Tuusulassa ja Keravalla. Muutos on suuri etenkin eteläisessä Tuusulassa, jossa Helsingin Kamppiin liikennöivät bussilinjat korvataan tiheillä ja vahvoilla liityntäyhteyksillä juna-asemille. Arkiliikenteessä säilyy myös suora yhteys Helsingin kantakaupunkiin.

Keravalla kaikkien linjojen toinen päätepysäkki siirtyy Keravan asemalle, jotta junan ja bussin väliset vaihdot sujuisivat entistä paremmin. Kellokoskella yhteydet perustuvat bussilinjaan 665, joka kulkee Kellokosken ja Hyrylän välillä Järvenpään kautta ja tarjoaa sujuvia vaihtoyhteyksiä junaan. Jokelassa liikenne Helsingin suuntaan kulkee junalla aivan

Linjat 500 ja 510 tuovat runkobussit Pasilan tason poikittaisliikenteeseen

HSL:n runkolinjasto laajenee kahdella uudella bussilinjalla, kun linja 58 muuttuu runkolinjaksi 500 ja linja 551 runkolinjaksi 510. Linjojen aikatauluihin tai reitteihin ei tule muutoksia, sillä ne ovat jo nyt kulkeneet runkolinjamaisen tiheästi, mutta linjojen nopeuttamiseksi osa nykyisistä pysäkeistä poistuu.

Linjojen bussit saavat oranssin värin, ja niiden kyytiin voi nousta myös keskiovesta. Myöhemmin syksyllä linjat siirtyvät nykyiseltä reitiltään Aleksis Kiven kadulle, kun Pasilan uuden aseman yhteyteen rakennettava joukkoliikenneterminaali valmistuu.

Syysaikataulut Reittioppaassa

Uusien bussi- ja runkolinjojen aikatauluja ja reittejä voi katsoa Reittioppaasta jo nyt, kun valitsee matkustusajankohdaksi 12.8.

Lisätietoja:
ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, puh. 040 161 2173
Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjasto: joukkoliikennesuunnittelija Mari Linna, puh. 040 640 3481
Tuusulan ja Keravan bussilinjasto: joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen, puh. 040 554 3534

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk