Edessä vahvan kasvun aika

Valtakunnallisesti suhdanteet näyttävät parantuneen, mutta edelleenkin Hämeessä yritysten tilanne on hieman vaisu. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin keskiviikkona. ”Koronavirusepidemia vaikuttaa yhä alueemme yritysten liikevaihtoon negatiivisemmin kuin Suomessa keskimäärin. Kyselyn tulos hämmensi, koska alueemme teollisuus on lähtenyt nousuun ja palvelualalla on jo tapahtunut käänne positiivisempaan. Seuraavien kahden kuukauden arviot liikevaihdon kehityksestä näyttävät kuitenkin jo positiivisemmilta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

”Hyvä uutinen on, että seuraavan kahden kuukauden aikana 60 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa kasvavan tai pysyvän ennallaan", toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kyselyyn vastanneista selkeästi suurin osa on teollisuusyrityksiä ja yli viidennes yrityksiä, joiden vuosiliikevaihto on yli 11 miljoonaa euroa.

Yritysten konkurssiriski on yhä 22 prosenttia, kuten huhtikuun loppupuolellakin. Vastanneista 70 prosenttia kertoo koronaepidemian vaikuttaneen liikevaihtoon negatiivisesti, kun valtakunnallisesti osuus on 66 prosenttia. Lukua voidaan pitää edelleen poikkeuksellisen suurena.

”Hyvä uutinen on, että seuraavan kahden kuukauden aikana 60 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa kasvavan tai pysyvän ennallaan, kun huhtikuussa osuus oli 49 prosenttia”, Eerikäinen sanoo.

Vastanneista yrityksistä 75 prosenttia arvioi henkilöstömäärän kasvavan tai pysyvän ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun edellisessä huhtikuun loppupuolella tehdyssä kyselyssä osuus oli 72 prosenttia. ”Nyt kesäkuussa 43 prosenttia yrityksistä on vähentänyt henkilöstön määrää koronan aikana ja neljännes ennakoi edelleen vähentävän henkilöstöä seuraavan kahden kuukauden aikana, kun huhtikuussa vähennystarvetta ennakoi 28 prosenttia vastaajista”, Eerikäinen sanoo.

Vaikka henkilöstöä on vähennetty, niin yrityksissä on lisääntynyt tarve osaavasta työvoimasta. ”On muistettava, että puolentoista vuoden aikana henkilöstöä on runsaasti siirtynyt eläkkeelle. Yritykset arvioivat, että panostaminen osaavan työvoiman saamiseen ja työn verotuksen keventämiseen parantaisivat niiden toimintaedellytyksiä”, korostaa Eerikäinen.

Katso kyselyn tulokset

Kauppakamarien pikakysely tehtiin 16.6.2021. Kyselyyn vastasi 1776 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu viime vuonna 16.–17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6., 2.9., 8.10., 1.12. sekä tänä vuonna 2.2., 16.3. ja 27.4. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 147, joista teollisuusyritysten osuus on lähes 29 prosenttia ja kaupan alan yritysten 14 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Hämäläisyritysten suhdannekuva kirkastui hieman27.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne parani hieman kesällä rajoitusten purkamisen myötä. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. "Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat parantuneet jonkin verran kesän aikana, vaikka alueemme yritysten suhdannearviot olivat heinäkuussa edelleen hivenen varovaisemmat kuin koko maassa keskimäärin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Vienti on lähtenyt kasvuun Hämeessä9.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi Suomessa maalis-kesäkuussa peräti kahdeksan prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. ”Myös meillä Hämeessä vientiyritykset ovat elpymässä koronaa edeltävään aikaan ja meiltä maalis-kesäkuussa haettujen alkuperätodistusten määrä on nyt jopa suurempi kuin ennätysvuonna 2019. Kasvua on viime vuodesta noin 10 prosenttia ja kuusi prosenttia ennätysvuoden vastaavaan ajanjaksoon”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

TEKIJÄ-tapahtuman logokilpailun voitti Katja Reina15.6.2021 11:22:22 EEST | Tiedote

Hämeenlinnassa ja Forssassa vuosittain toteutettavan TEKIJÄ-tapahtuman järjestäjät käynnistivät toukokuussa opiskelijoille suunnatun avoimen suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää tapahtumalle uusi ilme ja logo. Kilpailun tuomaristo valitsi voittajaksi Katja Reinan Laurea-ammattikorkeakoulusta. Kilpailu oli avoin kaikille opiskelijoille ja se herätti hyvin kiinnostusta keräämällä osallistujia eri opiskeluasteilta.

Liikesivistysrahaston uusi Hämeen aluetoimikunta on perustettu10.6.2021 14:44:36 EEST | Tiedote

Liikesivistysrahaston Lahden ja Hämeenlinnan toiminta-alueet on Kannatusyhdistyksen hallituksen päätöksen mukaisesti yhdistetty uudeksi Hämeen aluetoimikunnaksi. Aluetoimikuntien yhdistämisellä tavoitellaan aiempaa suurempaa hyötyä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUTin ja Hämeen ammattikorkeakoulun tarjoamasta tutkimus- ja kehittämispotentiaalista alueen elinkeinoelämälle sekä samalla Liikesivistysrahaston jäsen- ja varainhankinnalle.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille5.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 5.6.2021 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritysten verojalanjälki oli yli 2,2 miljardia euroa1.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen rekisteröityneiden yritysten veronjalanjälki oli yhteensä yli 2,2 miljardia euroa vuonna 2019, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta Suuresta Veroselvityksestä. ”Sekä päijäthämäläisten että kantahämäläisten yritysten kerryttämä verojalanjälki on kasvanut vuosina 2015-2019. Alueemme yritysten verojalanjälki on noussut yli 300 miljoonalla vuodesta 2017. Yritysten maksamat ja tilittämät verot olivat Päijät-Hämeessä 1,3 miljardia euroa ja Kanta-Hämeessä 962 miljoonaa euroa vuodelta 2019. Päijät-Hämeessä maksetun yhteisöveron määrä laski hieman, mutta Kanta-Hämeessä yhteisöveron määrä kasvoi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.