Edessä vilkas puutarhakesä – viime kesältä tutut pop upit saavat jatkoa S-ryhmässä
Viime kesänä päivänvalon nähneet puutarhan pop up -myymälät nousevat myös tänä keväänä reilun 200 S-ryhmän myymälän parkkipaikalle. Konseptin ideana on tuoda puutarhatuotteita ja kesäkukkia saataville myös niihin myymälöihin, joista ei löydy varsinaista kesäpihaa. Suurempi kesäpiha löytyy kaikista Kodin Terroista, S-raudoista sekä noin puolesta Prismoja.
Pop upeissa on mukana S-marketteja, Sale- ja ABC-myymälöitä sekä Prismoja eri puolilta Suomea, osa ensimmäistä kertaa. Mukana on myös 7 Peremarket-Prismaa Virossa. Pop upit aukeavat huhtikuun puolivälistä alkaen säiden mukaan. Puutarhamyynnin sesonki käynnistyy toden teolla toukokuussa: vilkkaita myyntipäiviä ovat perinteisesti olleet esimerkiksi äitienpäiväviikonlopun lauantai sekä helatorstai.
Puutarhan pop upit saivat asiakkailta viime vuonna positiivisen vastaanoton. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla iloittiin siitä, että kesäkukkia ei tarvinnut lähteä hakemaan kauempaa vaan ne sai ostettua omalta kylältä ja muiden ostosten yhteydessä. Kevytpuutarhamyymälöiden myynti nousi viime vuonna yli 60 % vuoteen 2019 verrattuna, ja myös tällä vuodelle odotukset ovat kovat. Konseptia on kehitetty entistäkin toimivammaksi viime vuoden kokemusten perusteella.
”Tuomme pop up -myymälöihin tänä kesänä esimerkiksi opastustelineen, josta voi napata itselleen ostoslistan. Listalta voi ruksia haluamansa tuotteet ja määrät, maksaa kassalle ja tämän jälkeen lastata tuotteet suoraan autoon”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Tiina Tiirinlahti S-ryhmän marketkaupasta.
Myynneissä kovaa kasvua
Suomen valtasi viime kesänä puutarhanhoitobuumi, jonka myötä moni innostui hankkimaan kukkaloistoa omalle pihalle tai parvekkeelle. Puutarhanhoitoon liittyvien kategorioiden myynti kasvoi myös S-ryhmässä kaikkiaan noin 35 % viime kesänä, ja innostuksen uskotaan jatkuvan myös tänä kesänä.
”Merkkejä tästä on ollut nähtävissä jo keväällä, sillä esimerkiksi kukkaruukkuja ja multaa on myyty jo kovasti. Jos kehitys jatkuu samaa vauhtia, tästä kesästä on tulossa viime vuottakin vilkkaampi myynnillisesti. Puutarhaharrastuksessa nälkä myös kasvaa syödessä, kasveja voi lisätä loputtomasti ja pihalta löytyy aina joku nurkka, jota voisi vielä ehostaa. Pienelläkin parvekkeella mahtuu vaikkapa ruukkuviljelemään”, sanoo tuoteryhmäpäällikkö Memmu Palander S-ryhmän marketkaupasta.
Suurempien myymälöiden kesäpihoilla on saatavilla laajempi valikoima tuotteita, muun muassa perennoja ja puuvartisia monivuotisia kasveja, mutta suosikkituotteet ovat samoja lähes myymälästä riippumatta. Asiakkaiden suosikkeja ovat esimerkiksi orvokkiamppelit, terassihortensiat ja mullat.
”Eniten ostetaan tuttuja kesäkukkia, mutta niihinkin tulee jatkuvasti uusia lajikkeita, mikä pitää mielenkiinnon yllä. Toisaalta ihmiset ovat myös rohkeampia kokeilemaan, miten erilaiset kasvit pärjäävät omalla pihalla ja paikallisilmastossa, eli kasvuvyöhykkeitä ei enää tuijoteta niin tarkkaan kuin ennen”, Tiirinlahti mainitsee.
Innostus kotipihojen ja kesämökkien ehostamiseen näkyy myös esimerkiksi puuöljyjen myynnissä, joka kasvoi viime vuonna hieman yli 20 % vuoteen 2019 verrattuna. Tänä vuonna noin 140 S-ryhmän myymälää on mukana Tikkurilan uudessa puuöljykonseptissa, jossa ideana on tarjota kaikki terassin tai laiturin öljyämiseen tarvittavat tuotteet öljystä siveltimiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen, myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, marko.vaananen(at)sok.fi, puh. 010 7681637
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2024 on valittu – Timo Santavuo jatkaa puheenjohtajana25.4.2024 14:26:23 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 25.4.2024 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostoon tuli vain yksi henkilövaihdos.
Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme