Edullisilla ostoksilla on nyt osoite – uusi S-market rakennettiin tesomalaisten toiveista

Tesoman S-marketin huomiset avajaiset tuntuvat erityisen palkitsevilta. Vaikka kaupan ensimmäiset suunnitelmat piirtyivät jo alkuvuonna 2011, alueen kaavoittaminen ottikin pidemmän ajan. Projekti sai viime vuonna kunnon sysäyksen, kun rakennustyöt uuden kerrostalon kivijalassa aloitettiin.

Tesoman uusi, 1800-neliöinen S-market on Tampereen ensimmäinen uuden ilmeen S-market. Ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro (vas.) esitteli maanantain etkoilla uutta kauppaa hyvillä mielin. Kuva: Jukka Salminen

Jotta tesomalaisille saatiin heidän näköisensä S-market, rakennuksen kohotessa oli aika selvittää, mitä uuteen lähikauppaan oikeasti halutaan. Alueen asukkailta kerättiin sähköpostikyselyllä ja somessa toiveita paitsi tulevan myymälän valikoimasta ja palveluista, myös avajaisten ohjelmasta.

– Paikallistoiveissa selkeäksi ykköseksi nousi edullinen hintataso, mikä meidän on helppo toteuttaa – jo Tesoman S-marketin perusajatuksena on olla pysyvästi edullinen ruokakauppa. Valikoimatoiveissa korostui etenkin kasvissyönti ja monipuolisen hevi-osaston tarve. Tähän tartuimme esimerkiksi ottamalla valikoimaan Muu-sarjan kasvispyöryköitä ja -pihvejä sekä Beyond-pihvejä, marketpäällikkö Maria Niemi kertoo.

Myymälän avajaisiin monet toivoivat tunnettuja tamperelaisista esiintyjiä ja purtavaa aina hernekeitosta ja mustastamakkarasta neulamuikkuihin ja perinteiseen täytekakkuun. Erottuvimmassa paikallistoiveessa avajaisiin haluttiin paljasta kankkua.

– Voin paljastaa, että tämä toive jää kyllä toteuttamatta. Alusvaatemalleja emme tähän hätään saaneet buukattua, mutta Riku Suokas on kyllä tulossa, Maria nikkaa.

Kaikki palvelut aamuvarhaisesta iltamyöhään

Tesoman tulokas on Tampereen ensimmäinen uuden konseptin mukainen S-market. Raikkaan visuaalisen ilmeen lisäksi tämä näkyy esimerkiksi modernien kylmäkalusteiden energiatehokkuudessa. Asiakkaiden arkea helpotetaan piristävillä lisäpalveluilla ja laajoilla aukioloajoilla: kauppa palvelee maanantaista lauantaihin kello 7­–23 ja sunnuntaisin 9–23. Myymälän yhteydessä on myös Veikkauksen palvelut, Nosto-automaatti sekä Postin pakettiautomaatti.

– Mehukoneella pääsee pullottamaan oman appelsiinimehun tuoreeltaan ja ananaskoneella viipaloimaan purkkiin energiset eväät. Lisäksi meiltä löytyy monipuolinen paistopiste, kahvikone ja värikäs salaattibaari. Asioinnin nopeuttamiseksi käytössä on kolme itsepalvelukassaa. Meiltä toivottiin myös hyviä pysäköintimahdollisuuksia, ja vastaamme toiveeseen isolla parkkihallilla ja itsepalveluautopesupaikalla, Maria listaa.

Korttelin kiinnostavin jo ennen ensimmäistä päivää

Paikallistoiveita sähköpostikyselyn kautta jättäessään tesomalaiset pääsivät halutessaan ilmoittautumaan myös uuden S-marketin etkoille. Listalle ropisi tasan 150 nimeä ja hyväntuulista tapahtumaa vietettiin maanantaina.

– Alun perin myymälään oli tulossa tutustumaan etukäteen parisenkymmentä ihmistä, mutta muistutuskutsun jälkeen tapahtumasta innostui yhtäkkiä yli sata henkeä. Etkoilla oli iloinen tunnelma: kilistelimme kuplivalla, tutustuimme kauppaan ja vaihdoimme kuulumisia. Lähikaupan tuttu ja helposti lähestyttävä henkilökunta on tärkeä osa asioimiskokemusta, Maria kuvailee.

Avajaisissa nauretaan arjelle

Suomalaisten suosioon itsensä tarinoinut stand up -koomikko ja teatterinjohtaja Riku Suokas viihdyttää huomisissa avajaisissa stand upilla. Suokas on tunnettu taidostaan nostaa esityksissä esille kaikille arjesta tuttuja teemoja. Suokkaan lisäksi huomisen ohjelmassa on muun muassa Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajan puhe, kakkukahvit, Soma-nallen esityksiä, hodaritarjoilu ja valoshow. Perjantaina herkutellaan grillimakkaroilla ja lauantaina viihdytään lasten kasvomaalauspisteen ja musiikkiesitysten parissa.

­– Arjessa nauretaan ja siitä nautitaan meidän kaupassa myös jatkossa. Kiva päästä osaksi tesomalaisten arkea, Maria hymyilee.

S-market Tesoma, Vanamonkatu 4

Avajaisohjelma

Torstaina 23.1.
klo 9 Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakon avajaispuhe
klo 9–18 kakkukahvit 2 000 ensimmäiselle
klo 9–14 ilmapalloja 500 ensimmäiselle
klo 9–14 Soma-nalle esiintyy tasatunnein
klo 9–18 bonusneuvoja paikalla, luvassa liittymisetu
klo 11–13 ja 16–18 hodaritarjoilu
klo 17–17.20 koomikko Riku Suokkaan stand up -show
klo 18 ja 19 IXU-valoshow

Perjantaina 24.1.

klo 11–18 Grillissä paistuu päivän aikana 2 000 Tampereen Lihajalosteen Ripa-makkaraa, tervetuloa syömään!
klo 10–18 Aamulehti paikan päällä, luvassa avajaistarjous

Lauantaina 25.1.
klo 10–14 Tähtikartta-yhtyeen tähtiduo esiintyy tasatunnein
klo 11–16 lapsille Keijukaisen kasvomaalauspiste
klo 10–18 Aamulehti paikan päällä, luvassa avajaistarjous

Marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 76 70081

Ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, 010 76 70085

Uusi avara myymälä keräsi etkoilla kehuja. Kuva: Jukka Salminen
Jopa 150 lähialueen asukasta oli ilmoittautunut tutustumaan kauppaan etukäteen. Kuva: Jukka Salminen
Tesoman S-marketista löytyy asionnin nopeuttamiseksi pikakassat. Kuva: Jukka Salminen
Paistopisteestä saa Food Market Herkusta tuttuja tuotteita. Kuva: Jukka Salminen
Valikoima rakennettiin paikallistoiveista. Kuva: Jukka Salminen

Vuoreslaiset tekevät ensi vuonna omannäköisensä S-marketin15.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Vuoreksesta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana hiljalleen alue, jollaiseksi se suunniteltiinkin: oikea pikkukaupunki luonnon kainalossa. Asukasluvun kasvaessa Vuoreksen päivittäistavaratarjonta on kuitenkin jäänyt kehityksen jalkoihin, ja asukkaiden unelmana on jo pitkään ollut ruokakauppa, josta isommat ostokset saisi tehtyä kerralla. Toiveeseen päästään vastaamaan, kun Salesta aletaan loppuvuonna remontoida vuoreslaista S-marketia.

Sastamalassa voi olla pian kaikkea – paikka Prismalle on löytymässä3.6.2020 11:59:00 EESTTiedote

Sastamalalaisten asiakaspalautteissa eräs teema on pitkään ollut ylitse muiden: kaupunkiin pitäisi saada oma Prisma. Pirkanmaan Osuuskauppa on vuosien varrella selvittänyt Prisman perustamista alueelle useaan otteeseen, mutta sopivaa yhtälöä sijainnin, kokoluokan ja kannattavuuden suhteen ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Viimeisen vuoden aikana pulmaan on kuitenkin löydetty ratkaisu, ja hanketta ryhdytään edistämään niin ripeästi kuin mahdollista. Kaavoituksen edetessä suotuisasti Sastamalan Prismaan voidaan tämänhetkisen arvion mukaan päästä asioimaan keväällä 2022.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.