Edullisilla ostoksilla on nyt osoite – uusi S-market rakennettiin tesomalaisten toiveista

Tesoman S-marketin huomiset avajaiset tuntuvat erityisen palkitsevilta. Vaikka kaupan ensimmäiset suunnitelmat piirtyivät jo alkuvuonna 2011, alueen kaavoittaminen ottikin pidemmän ajan. Projekti sai viime vuonna kunnon sysäyksen, kun rakennustyöt uuden kerrostalon kivijalassa aloitettiin.

Tesoman uusi, 1800-neliöinen S-market on Tampereen ensimmäinen uuden ilmeen S-market. Ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro (vas.) esitteli maanantain etkoilla uutta kauppaa hyvillä mielin. Kuva: Jukka Salminen

Jotta tesomalaisille saatiin heidän näköisensä S-market, rakennuksen kohotessa oli aika selvittää, mitä uuteen lähikauppaan oikeasti halutaan. Alueen asukkailta kerättiin sähköpostikyselyllä ja somessa toiveita paitsi tulevan myymälän valikoimasta ja palveluista, myös avajaisten ohjelmasta.

– Paikallistoiveissa selkeäksi ykköseksi nousi edullinen hintataso, mikä meidän on helppo toteuttaa – jo Tesoman S-marketin perusajatuksena on olla pysyvästi edullinen ruokakauppa. Valikoimatoiveissa korostui etenkin kasvissyönti ja monipuolisen hevi-osaston tarve. Tähän tartuimme esimerkiksi ottamalla valikoimaan Muu-sarjan kasvispyöryköitä ja -pihvejä sekä Beyond-pihvejä, marketpäällikkö Maria Niemi kertoo.

Myymälän avajaisiin monet toivoivat tunnettuja tamperelaisista esiintyjiä ja purtavaa aina hernekeitosta ja mustastamakkarasta neulamuikkuihin ja perinteiseen täytekakkuun. Erottuvimmassa paikallistoiveessa avajaisiin haluttiin paljasta kankkua.

– Voin paljastaa, että tämä toive jää kyllä toteuttamatta. Alusvaatemalleja emme tähän hätään saaneet buukattua, mutta Riku Suokas on kyllä tulossa, Maria nikkaa.

Kaikki palvelut aamuvarhaisesta iltamyöhään

Tesoman tulokas on Tampereen ensimmäinen uuden konseptin mukainen S-market. Raikkaan visuaalisen ilmeen lisäksi tämä näkyy esimerkiksi modernien kylmäkalusteiden energiatehokkuudessa. Asiakkaiden arkea helpotetaan piristävillä lisäpalveluilla ja laajoilla aukioloajoilla: kauppa palvelee maanantaista lauantaihin kello 7­–23 ja sunnuntaisin 9–23. Myymälän yhteydessä on myös Veikkauksen palvelut, Nosto-automaatti sekä Postin pakettiautomaatti.

– Mehukoneella pääsee pullottamaan oman appelsiinimehun tuoreeltaan ja ananaskoneella viipaloimaan purkkiin energiset eväät. Lisäksi meiltä löytyy monipuolinen paistopiste, kahvikone ja värikäs salaattibaari. Asioinnin nopeuttamiseksi käytössä on kolme itsepalvelukassaa. Meiltä toivottiin myös hyviä pysäköintimahdollisuuksia, ja vastaamme toiveeseen isolla parkkihallilla ja itsepalveluautopesupaikalla, Maria listaa.

Korttelin kiinnostavin jo ennen ensimmäistä päivää

Paikallistoiveita sähköpostikyselyn kautta jättäessään tesomalaiset pääsivät halutessaan ilmoittautumaan myös uuden S-marketin etkoille. Listalle ropisi tasan 150 nimeä ja hyväntuulista tapahtumaa vietettiin maanantaina.

– Alun perin myymälään oli tulossa tutustumaan etukäteen parisenkymmentä ihmistä, mutta muistutuskutsun jälkeen tapahtumasta innostui yhtäkkiä yli sata henkeä. Etkoilla oli iloinen tunnelma: kilistelimme kuplivalla, tutustuimme kauppaan ja vaihdoimme kuulumisia. Lähikaupan tuttu ja helposti lähestyttävä henkilökunta on tärkeä osa asioimiskokemusta, Maria kuvailee.

Avajaisissa nauretaan arjelle

Suomalaisten suosioon itsensä tarinoinut stand up -koomikko ja teatterinjohtaja Riku Suokas viihdyttää huomisissa avajaisissa stand upilla. Suokas on tunnettu taidostaan nostaa esityksissä esille kaikille arjesta tuttuja teemoja. Suokkaan lisäksi huomisen ohjelmassa on muun muassa Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajan puhe, kakkukahvit, Soma-nallen esityksiä, hodaritarjoilu ja valoshow. Perjantaina herkutellaan grillimakkaroilla ja lauantaina viihdytään lasten kasvomaalauspisteen ja musiikkiesitysten parissa.

­– Arjessa nauretaan ja siitä nautitaan meidän kaupassa myös jatkossa. Kiva päästä osaksi tesomalaisten arkea, Maria hymyilee.

S-market Tesoma, Vanamonkatu 4

Avajaisohjelma

Torstaina 23.1.
klo 9 Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakon avajaispuhe
klo 9–18 kakkukahvit 2 000 ensimmäiselle
klo 9–14 ilmapalloja 500 ensimmäiselle
klo 9–14 Soma-nalle esiintyy tasatunnein
klo 9–18 bonusneuvoja paikalla, luvassa liittymisetu
klo 11–13 ja 16–18 hodaritarjoilu
klo 17–17.20 koomikko Riku Suokkaan stand up -show
klo 18 ja 19 IXU-valoshow

Perjantaina 24.1.

klo 11–18 Grillissä paistuu päivän aikana 2 000 Tampereen Lihajalosteen Ripa-makkaraa, tervetuloa syömään!
klo 10–18 Aamulehti paikan päällä, luvassa avajaistarjous

Lauantaina 25.1.
klo 10–14 Tähtikartta-yhtyeen tähtiduo esiintyy tasatunnein
klo 11–16 lapsille Keijukaisen kasvomaalauspiste
klo 10–18 Aamulehti paikan päällä, luvassa avajaistarjous

Marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 76 70081

Ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, 010 76 70085

Uusi avara myymälä keräsi etkoilla kehuja. Kuva: Jukka Salminen
Jopa 150 lähialueen asukasta oli ilmoittautunut tutustumaan kauppaan etukäteen. Kuva: Jukka Salminen
Tesoman S-marketista löytyy asionnin nopeuttamiseksi pikakassat. Kuva: Jukka Salminen
Paistopisteestä saa Food Market Herkusta tuttuja tuotteita. Kuva: Jukka Salminen
Valikoima rakennettiin paikallistoiveista. Kuva: Jukka Salminen

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti edellisen vuoden tasolla – Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 37 %30.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2019 oli 1 092 miljoonaa euroa, joka oli edellisen vuoden tasolla. Toimialoista päivittäistavarakauppa kasvoi yhden prosentin, käyttötavarakaupan sekä ravintola- ja ABC-liiketoiminnan myynti pieneni edellisestä vuodesta kaksi prosenttia johtuen Kodin Terran ja ravintola Tuopin sulkemisesta sekä erityisesti polttonestekaupan hintakilpailusta. Päivittäistavarakaupan palveluita parannettiin avaamalla uusi Sale-myymälä Jankaan ja uudistamalla nykyinen Sale-myymälä Nattarissa sekä S-marketit Mäntässä, Viialassa ja Food Market Herkku Hämeenkadulla. Prisma Ideapark remontoitiin uuteen Prisma-konseptiin. Panostukset ruoan verkkokauppaan jatkuivat keräilykapasiteetin kasvattamisella ja uudella noutopisteellä Linnainmaan Prismassa. Uusia autonpesuyksiöitä avattiin Prismojen yhteyteen Nokialla ja Linnainmaalla. Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 204 165. Bonusta heille maksettiin 31,4 miljoonaa euroa, joka on 0,9 miljoonaa euroa enemmän kuin edelli

Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaalien ehdokasasettelu alkaa – nyt on aika edistää uusia paikallistoiveita7.1.2020 10:05:00 EETTiedote

Nuorten liikkumisen mahdollistavat Ässäkentät, arjen kiireitä helpottava ruoan verkkokauppa, laaja palveluvalikoima ja -verkosto – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Mikä rooli osuuskaupalla voisi olla Pirkanmaan kehityksessä? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Pirkanmaan Osuuskaupan pian alkavissa vaaleissa.

Nokian Kodin Terra sulkee ovensa perjantaina 13.12.12.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Nokian Kodin Terrassa on käynnissä loppuunmyynnin viimeinen viikko ennen kuin myymälä sulkee ovensa perjantaina 13.12. Yksikön toiminnan lopettamiseen päädyttiin, sillä Kodin Terra Nokia oli koko historiansa ajan tappiollinen yksikkö. Kannattavuutta yritettiin viimeisten vuosien aikana parantaa eri tavoin, mutta toimenpiteet eivät tuottaneet toivottua tulosta. Henkilökuntaa työllistyy Pirkanmaan Osuuskaupan muihin yksiköihin Kaikille Nokian Kodin Terran työntekijöille tarjottiin mahdollisuus jatkotyöllistymiseen Pirkanmaan Osuuskaupassa. Vuoden vaihteessa Terran henkilöstöstä puolet siirtyy töihin Osuuskaupan muihin toimipaikkoihin. – Koko henkilökunta ansaitsee isot kiitokset Kodin Terran taipaleesta ja tyhjennysmyynnin saattamisesta loppuun. Haluamme luonnollisesti pitää kiinni hyvistä työntekijöistä. Terrassa työskentely on luonut työntekijöille hyvät edellytykset jatkaa loistavaa asiakaspalvelua muissa Osuuskaupan yksiköissä, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylh

Kaupalla työ on ”maistelua ja testailua”, joillekin myös ”lastenleikkiä”22.11.2019 16:14:52 EETTiedote

– Kyllä se on hyvä, että olette tuoneet lapsia tänne katsomaan, mistä se raha oikein tulee, kommentoi 86-vuotias Prisma Koivistonkylän asiakas aamuostoksilla 22. marraskuuta. Rahan alkuperän lisäksi moni lapsi pohtii, millaisia tehtäviä omat vanhemmat työssään tekevät. Perjantain aikana kurkistuksen kaupan arkeen ja työtehtäviin sai lähes sata pirkanmaalaista lasta, jotka lähtivät vanhempansa mukaan töihin Pirkanmaan Osuuskaupan eri toimipisteisiin. Lapsi mukaan töihin -päivän viettoon kannustettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa koko Osuuskaupan väkeä. Kaupan arjen maukkaimpia paloja Uteliaita junioreja nähtiin Pirkanmaan jokaisessa Prismassa sekä Food Market Herkussa, S-market Sääksjärvellä, Lempäälässä ja Virroilla sekä Nattarin ja Karvian Salessa. Koivistonkylässä pieniä vieraita oli odotettu innolla mutta myös jännityksellä. Kaikki 36 lasta pysyivät kuitenkin aisoissa ja osallistuivat rohkeasti keskusteluun ja päivän tehtäviin. Lapset tutustuivat ruokakaupan arkiaskareisiin ja kuu