Eduskunnalle annettu TE-palvelut 2024 -uudistuksen lakiesitys rajaa kunnallista itsehallintoa

Hallituksen lakiesitys TE-palvelut 2024 -uudistuksesta on edennyt eduskunnan käsittelyyn. Merkittävässä uudistuksessa nykyisin valtion vastuulla olevat työ- ja elinkeinopalvelut siirrettäisiin kunnille 1.1.2025. Lakiesitys on parantunut lausuntopalautteen pohjalta tehtyjen muutoksien ansiosta. Kuntaliitto vaatii kuitenkin tarkempaa tarkastelua rahoituksen ja järjestämisvastuun osalta.

Lakiesityksessä oleva malli rajaa perusteettomasti kunnallista itsehallintoa. Kuntaliitto vaatii yhä järjestämisvastuun antamista jokaiselle kunnalle. Kunnilla tulee olla mahdollisuus itse organisoida palvelut vapaaehtoiseen yhteistyöhön pohjautuen.

- Järjestämisvastuuseen liittyvää epäkohtaa on punnittava tarkasti perustuslakivaliokunnassa, sillä uudistus ei saa rajoittaa kuntien itsehallintoa. Kuntien kykyyn suoriutua uudesta elinvoimatehtävästä on luotettava, toteaa Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Lisäksi työttömyysturvamenojen kompensaation jakautumista kuntiin on syytä tarkistaa jatkossa suhteessa työikäisen väestön määrään. Laskelmien tulisi perustua useamman vuoden keskiarvoon, koska niin kutsuttu poikkileikkauskohta yhden vuoden osalta ei anna oikeaa kuvaa.

Kuntaliitto pitää esitettyä rakenteellista uudistusta hyvänä. TE-palvelujen siirto kuntiin antaa kunnille toivottuja työkaluja edistää työllisyyden lisäksi myös elinvoimaa. Palvelujen kytkeminen onnistuu paremmin, jos järjestämisvastuu on jokaisella kunnalla yhteistoiminta-alueiden sijaan.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Minna Karhunen p. 050 3495 460

Kehittämispäällikkö Erja Lindberg p. 09 771 2497

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Vårdreformen kapar av kommunalskatten, oväntat många kommuner sänker sin fastighetsskatt18.11.2022 15:08:48 EET | Tiedote

I början av 2023 sker en historisk förändring i kommunalskattesatserna. I enlighet med finansieringslagen för social- och hälsovårdsreformen sänks inkomstskattesatserna för fastlandskommunerna med 12,64 procentenheter 2023 och motsvarande belopp överförs till statsbeskattningen. Fastlandskommunerna kan alltså inte ändra sina kommunalskattesatser för 2023. Inkomstskattesatserna ändrades inte heller på Åland.

Sote-uudistus pienentää kunnallisveroa historiallisesti, yllättävän moni kunta laskee kiinteistöveroa18.11.2022 12:51:02 EET | Tiedote

Kunnallisveroprosentit muuttuvat vuoden 2023 alussa historiallisesti. Sote-uudistuksen rahoituslaki määrää, että Manner-Suomen kuntien tuloveroprosentit laskevat 12,64 prosenttiyksikköä vuonna 2023 ja vastaava summa siirtyy valtion verotukseen. Manner-Suomen kunnat eivät voi siis muuttaa vuoden 2023 kunnallisveroprosenttejaan. Tuloveroprosentteihin ei tehty muutoksia myöskään Ahvenanmaalla.

Kommunförbundet bildar ett bolag för att trygga tjänsterna för välfärdsområdena i övergångsskedet28.10.2022 11:59:29 EEST | Tiedote

Kommunernas uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet överförs till de nya välfärdsområdena 1.1.2023, Det här påverkar också Kommunförbundets verksamhet. Eftersom Kommunförbundet är en förening som ägs av kommunerna, kan förbundet inte betjäna välfärdsområdena. Kommunförbundet och välfärdsområdena har ändå letat efter en samarbetsform för att kunna tillhandahålla tjänster för välfärdsområdena i övergångsskedet och möjliggöra en process mot en mer permanent lösning.