Eduskunnan talousvaliokunnan kanta pankkipakettiin on vastuullinen ja talouskasvua turvaava – tästä huolimatta Suomella ei ole EU-vääntöihin virallista kantaa

Suomalainen finanssiala on vaatinut Suomea ottamaan vastuullisen ja talouskasvua turvaavan kannan komission pankkilainsäädäntöehdotukseen, joka koskee lopullisten Basel III -standardien täytäntöönpanoa, kestävyysriskien hallintaa ja pankkivalvonnan kehittämistä. Eduskunnan talousvaliokunta otti torstaina 16.12.2021 yksimielisessä lausunnossaan huomioon rahoitusvakauden vahvistamisen ohella talouskasvun tukemisen.

Suuri valiokunta päätti perjantaina 17.12. kokouksessaan, että valtioneuvoston on toimitettava EU-neuvotteluprosessin etenemisestä jatkokirjelmä kevätistuntokaudella 2022. Tämä tarkoittaa käytännössä, ettei Suomella ole virallista kantaa asiaan, josta jo keskustellaan neuvoston työryhmissä. Finanssiala ymmärtää suuren valiokunnan ratkaisua, mutta on huolissaan Suomen neuvotteluasetelmista.

”Suomen pitää ottaa pikimmiten selkeä kanta tuleviin Basel-neuvotteluihin. Vastuullista toimintaa on turvata pankkien vakavaraisuuslaskennan riskiherkkyys pysyvästi ja ottaa huomioon suomalaisen asuntorahoituksen erityispiirteet. On kestämätöntä, mikäli Suomi lähtee EU-vääntöihin ilman omaa kantaa”, korostaa Finanssiala ry (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Kauppi pitää erityisen arvokkaana sitä, että talousvaliokunnan kanta oli yksimielinen. ”Se on osoitus siitä, että Suomessa yli puoluerajojen ymmärretään pankkien merkittävä rooli talouskasvun edistäjänä. Pandemiasta toipuminen ja vihreän siirtymän vauhdittaminen edellyttävät vielä runsaasti yksityisiä investointeja”, hän muistuttaa.

FA:n johtavan lakimiehen Olli Salmen mukaan talousvaliokunnan lausunto on erittäin tasapainoinen ja harkittu. ”Siinä otetaan monipuolisella tavalla huomioon sääntely-ympäristö ja taloudelliset realiteetit. Eri näkökulmat ja tarpeet, kuten talouden vakaus ja talouskasvun ja vihreiden investointien edellytykset, on asetettu hienosti yhteen tässä teknisesti erittäin vaikeassa ja hyvin laajassa kokonaisuudessa. ”

Talousvaliokunnan lausunto antaisi Salmen mukaan hyvät suuntalinjat Suomen neuvottelijoille.

Eduskunnan talousvaliokunnan lausunto 16.12.2021

Eduskunnan suuren valiokunnan tiedote 17.12.2021

Lukiolaisten Talousgurun alkukilpailussa ennätykselliset 151 lukiota – ”Ei tuntunut niin vaikealta!”12.1.2022 14:16:06 EET | Tiedote

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkukilpailu käytiin 12.1. aamupäivällä eri puolilla Suomea. Kilpailu järjestettiin ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikissa lukioissa samaan aikaan. Helsingissä 9.3. pidettävään loppukilpailuun valitaan alkukilpailun perusteella 14 finalistia. Talousguru on vuotuinen lukiolaisten talousosaamista mittaava ja sitä esiin nostava kilpailu. Lukiolaiselle se on mahdollisuus varmistaa palkinnoksi opiskelupaikka peräti 8 suomalaisessa yliopistossa.

Vuosi 2021 oli tuottoisa erityisesti osakerahastoihin sijoittaneille – Yhteenlaskettu rahastopääoma päätyi vuoden lopussa 159 miljardiin11.1.2022 14:30:06 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2021 yhteensä 9,1 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 159 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Finanssialan teesit aluevaaleihin julki - uurnille nyt varmistamaan palvelun taso ja lupauksen laatu5.1.2022 11:40:43 EET | Tiedote

FINANSSIALAN TEESIT ALUEVAALEIHIN 2022 Kansalaisten mahdollisuutta yhdenvertaiseen hoitoon ja hoivaan ajoissa on parannettava. Tämä taataan sujuvalla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudella. Palveluiden yhtenäinen taso eri puolilla Suomea on turvattava valtakunnallisella ohjauksella. Hyvinvointialueiden on kerrottava selkeästi järjestämiensä palveluiden palvelutasot, jotta kansalainen voi saada tietää, mistä vastaa julkinen sektori ja mikä on omalla vastuulla. Kansalaisella on oltava mahdollisuus täydentää palveluja omalla rahoituksellaan yksityisen sektorin palveluja hyödyntäen. Palvelusetelin käyttöä on lisättävä. Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Päivi Lunan kolumni: Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tarve on ollut selkeä jo pitkään ja nyt uudistus on etenemässä. Tammikuun aluevaaleissa ratkotaan, kuka määrää kaapin mallin ja sen paikan. Ketkä valitaan luomaan palvelutasojen sisältöjä ja lunastamaan lupauksia? Tulevilla aluevaltuustoilla on suuret päätökset ede

FA:n raportti: Pankkien vakavaraisuussääntelyllä on keskeinen rooli vihreässä siirtymässä – sääntelyn on tuettava sekä rahoitusvakautta että kestävää talouskasvua4.1.2022 12:02:56 EET | Tiedote

Finanssikriisin jälkeen luodut säädökset ovat vahvistaneet pankkisektorin häiriönsietokykyä. Pankkien sääntely ja sille asetetut tavoitteet kehittyvät jatkuvasti. Uusien säädösten keskeinen tavoite on luoda edellytyksiä kestävälle talouskasvulle pankkien häiriönsietokyvyn parantamisen ohella. Finanssiala ry:n (FA) asiantuntija Jussi Kettunen on laatinut raportin pankkien vakavaraissääntelyn roolista vihreän siirtymän mahdollistamisessa. Vuoden 2020 alussa voimaan tullut kestävän rahoituksen taksonomia luo ympäristön kannalta kestävälle taloudelliselle toiminnalle yhteisen kriteeristön. Kestäville sijoituskohteille on rahoitusmarkkinoilla suurta kysyntää, ja taksonomiaa hyödyntämällä yritykset voivat erottua edukseen. Huomioitavaa on, että taksonomia ei kiellä mitään taloudellista toimintaa. Taksonomia tulee olemaan elävä työkalu, joka kehittyy vuosien mittaan. Finanssiala ry pitää tärkeänä taksonomian kehittämistä EU:n finanssimarkkinoille ja määrittelyjen yhdenmukaistamista. Taksonomi

Tarkennus tiedotteeseen: Suojalasit ja järki päässä kohti uutta vuotta27.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona vain kello 18-02. Ilotulitteiden käyttöpaikka tulee valita huolella suosien syrjäisiä ja aukeita paikkoja- Lemmikkiä ei kannata ottaa mukaan katsomaan ilotulituksia. Erityisesti astmaa ja muita kroonisia keuhkosairauksia sairastavien sekä lasten kannattaa katsoa ilotulitteita etäältä. Vammat ja vahingot voi välttää käyttämällä suojalaseja sekä noudattamalla ilotulitteiden käyttöohjeita.