Eduskuntavaalit vetävät yrittäjiä ehdolle – yrittäjäehdokkaiden määrä kasvoi viidenneksellä

Huhtikuun eduskuntavaalit vetivät yrittäjäehdokkaita selvästi enemmän kuin edelliset eduskuntavaalit. Vuonna 2015 yrittäjäehdokkaita oli yhteensä 364, tänä vuonna 437.

Eduskuntavaaleissa on yhteensä 2468 ehdokasta, joista yrittäjäehdokkaiden osuus on 17,6 prosenttia. Yrittäjäehdokkaiden määrä on kasvanut 20 prosentilla edellisiin vaaleihin verrattuna.

- Olen hyvin iloinen siitä, että yrittäjäehdokkaiden määrä on kasvanut näin paljon, Suomen Yrittäjien järjestöjohtaja Hanna Hietala kommentoi.

Vasemmistoliitossa kovin kasvu

Suurimmat yrittäjäpuolueet ovat kokoomus (66 ehdokasta), perussuomalaiset (62) ja keskusta (61).

Kasvu on ollut kovaa etenkin vasemmistoliitossa, jonka yrittäjäehdokkaiden lukumäärä on noussut yhdeksästä viiteentoista. Yrittäjäehdokkaiden määrä on kasvanut myös muun muassa vihreissä ja RKP:ssä.

Perinteisissä isoissa puolueissa yrittäjäehdokkaiden määrä on sen sijaan laskenut. Erityisen suurta lasku on ollut SDP:ssä.

Uusissa puolueissa paljon yrittäjäehdokkaita

- Vaikuttaminen selvästi kiinnostaa yrittäjiä. Nyt yrittäjiä on myös kokonaan uusissa puolueissa, Hietala sanoo.

Puoluekentän uusista tulokkaista yrittäjäehdokkaita ovat keränneet Seitsemän tähden liike (40) ja Sininen tulevaisuus (31). Vuosi sitten perustettu poliittinen liike Liike nyt on kerännyt listoilleen 35 yrittäjäehdokasta. Kaikkiaan 137 yrittäjäehdokasta on puolueista tai listoilta, joita ei ollut edellisissä vaaleissa.

- Uusien puolueiden ja liikkeiden ehdokkuudet kertovat siitä, että yrittäjät ovat itsenäisesti ajattelevia ja haluavat muutosta, Hietala jatkaa.

- Nyt täytyy vain toivoa, että ehdokkaat pitävät yrittäjien asioita esillä.

Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -vaalikiertue ulottuu Lapista Helsinkiin

Eduskuntavaalit on yrittäjäjärjestölle niin tärkeä asia, että se paitsi julkaisi oman Kasva Suomi -vaaliohjelmansa, myös järjestää koko maan kattavan Kasva Suomi -kiertueen. Kiertue alkoi 18.2. Rovaniemeltä ja päättyy 26.3. Helsinkiin. Kiertueella eduskuntavaaliehdokkaat ja yrittäjät pääsevät keskustelemaan keskenään ja äänestäjien kanssa.

Yrittäjäjärjestön Kasva Suomi -vaalikiertue saapui Hämeenlinnan torille 12.3. Kuva: Jouni Lehtonen

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

He kamppailevat Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta10.5.2019 07:54:40 EESTTiedote

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun finaaliin ylsivät Espoossa toimiva kalakauppias Max Grönholm (28), konttiravintolayrittäjä Jarna Kaplas (32) Savosta, markkina- ja mielipidetutkimuksia tarjoava yrittäjä Johannes Karjula (31) Keski-Suomesta, marja- ja vihannestilaa pyörittävät Tiina ja Mikko Kohonen (30 ja 33) Etelä-Savosta sekä korkealaatuisen teen ja kahvin valmistukseen keskittynyt yrittäjä Arttu Muukkonen (34) Etelä-Karjalasta.

Suomen Yrittäjät ja AKY - Akavalaiset yrittäjät: Korkeakoulutetut yrittäjät tarvitsevat erikoistumiskoulutuksen yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin3.5.2019 06:03:00 EESTTiedote

Suomen Yrittäjät ja AKY - Akavalaiset yrittäjät vaativat, että korkeakoulutetuilla yrittäjillä on oltava nykyistä parempi mahdollisuus liiketoimintaosaamisensa jatkuvaan kehittämiseen myös yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Yrittäjille suunnatut erikoistumiskoulutukset olisivat yksi tapa edistää asiaa. Tällä hetkellä yrittäjille ei erikoistumiskoulutuksia tarjolla ole.