Eero Heinäluoma vastaamaan rahanpesun ja terrorismin torjunnan uudistamisesta

Yhtenäinen EU:n säännöstö rahanpesun ja terrorismin torjunnasta (A Single EU Rulebook for AML/CFT) keskittyy rahanpesun ja terrorismin torjunnan yhtenäistämiseen Euroopan unionissa.

Europarlamentaarikko Eero Heinäluoma (sd.) on nimitetty Euroopan parlamentin neuvottelijaksi rahanpesun ja terrorismin torjuntaan keskittyvässä kokonaisuudessa. Komissio esitti heinäkuussa 2021 rahanpesun torjunnan paketissaan laajoja toimenpiteitä, joilla unionin alueella uudistetaan rahanpesun torjuntaa. Heinäluoman vastuulle tulee parlamentin kannan muodostaminen uudeksi asetukseksi rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen ja olemassa olevan direktiivin päivittäminen.

“Rahanpesuun linkittyy vuosittain jopa 160 miljardia euroa, eli noin prosentti unionin vuotuisesta bruttokansantuotteesta. Selkeästi yhdenmukaistettu yhtenäinen säännöstö auttaa meitä luopumaan nykyisestä hajanaisesta sääntely-ympäristöstä ja tilkitsemään porsaanreiät, joita rikolliset käyttävät”, Heinäluoma korostaa.

Säännöstö yhdenmukaistaa rahanpesun ja terrorismin torjunnan säännöt kaikkialla EU:ssa, mukaan lukien esimerkiksi yksityiskohtaisemmat säännöt asianmukaisesta huolellisuudesta (due diligence), edunsaajaomistuksesta sekä valtuuksista ja rahanpesun selvittelykeskuksista.

“Tulevina viikkoina ja kuukausina kuuntelen tarkasti sidosryhmien kommentteja tästä lainsäädäntöehdotuksesta. Yhdessä kollegoitteni, erityisesti parlamentin kansalaisvapauksien sekä oikeus- ja sisäasioiden valiokunnan jäsenten kanssa aion laatia lähikuukausina mietintöluonnoksen, jonka tarkoituksena on parantaa tätä tärkeää lainsäädäntöehdotusta", Heinäluoma jatkaa.

"Korruptioon, aseisiin ja ihmiskauppaan liittyvään rahanpesuun, huumekauppaan, veropetoksiin ja petoksiin, terrorismin rahoitukseen ja muuhun laittomaan toimintaan, joka vaikuttaa EU: n kansalaisiin heidän jokapäiväisessä elämässään, on puututtava. Taistelu rahanpesun torjumiseksi on keskeistä taloudellisen vakauden ja turvallisuuden takaamiseksi Euroopassa."

eero.heinaluoma@ep.europa.eu

Erityisavustaja
maria.loima@ep.europa.eu

Europarlamentaarikko Eero Heinäluoma: Turvallisuusratkaisuissa yhtä jalkaa Ruotsin kanssa1.5.2022 15:57:41 EEST | Tiedote

Vappu on yli satavuotisessa perinteessä aina ollut työväen, opiskelijoiden, kevään ja kansainvälisen solidaarisuuden juhla. Tänä vappuna erityisesti kansainvälinen solidaarisuus on lähellä meitä kaikkia. Ukraina taistelee tänään vapaudestaan ja on osoittanut, että se on valmis maksamaan kovan hinnan itsemääräämisoikeudestaan. Ukrainan taistelu on monessa mielessä samanlainen kuin Suomen talvisota 1939. Venäjän perusteeton hyökkäys, ylivoimainen hyökkääjä, kansakunnan yhdistyminen vastarintaan ja suuret tappiot hyökkääjälle. Venäjän sotilaallinen voima tosin on osoittautunut paljon repaleisemmaksi nyt kuin vuonna 1939. Erojakin on, nyt Ukraina saa laajassa mitassa ulkomaista apua. Maailma ei ole enää paikka, jossa suuret voivat ilman mitään rajoja toteuttaa omaa imperialistista politiikkaansa. Euroopan Unioni on osoittanut voimansa. Unioni on yhdessä Yhdysvaltain kanssa yhdistynyt koviin vastatoimiin, jotka vaikuttavat asteittain ja laittavat Venäjän talouden asteittain polvilleen. Inve

Eero Heinäluoma jatkaa EU-parlamentin sd-ryhmän johdossa15.12.2021 07:41:31 EET | Tiedote

Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma (sd.) on valittu yksimielisesti jatkamaan parlamentin sosialidemokraattisen ryhmän taloudenhoitajana ja ryhmän työvaliokunnan jäsenenä. Myös ryhmän puheenjohtaja Iratxe García Pérez valittiin jatkoon yksimielisesti. Ryhmän varapuheenjohtajista sen sijaan äänestettiin tiukassa äänestyksessä. Heinäluoma jatkaa näin 144 jäsenisen, parlamentin toiseksi suurimman poliittisen ryhmän johdossa ja tämän myötä myös yhtenä parlamentin vaikutusvaltaisimmista suomalaisista europarlamentaarikoista.