Eero Heinäluoma vastaamaan rahanpesun ja terrorismin torjunnan uudistamisesta

Yhtenäinen EU:n säännöstö rahanpesun ja terrorismin torjunnasta (A Single EU Rulebook for AML/CFT) keskittyy rahanpesun ja terrorismin torjunnan yhtenäistämiseen Euroopan unionissa.

Europarlamentaarikko Eero Heinäluoma (sd.) on nimitetty Euroopan parlamentin neuvottelijaksi rahanpesun ja terrorismin torjuntaan keskittyvässä kokonaisuudessa. Komissio esitti heinäkuussa 2021 rahanpesun torjunnan paketissaan laajoja toimenpiteitä, joilla unionin alueella uudistetaan rahanpesun torjuntaa. Heinäluoman vastuulle tulee parlamentin kannan muodostaminen uudeksi asetukseksi rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen ja olemassa olevan direktiivin päivittäminen.

“Rahanpesuun linkittyy vuosittain jopa 160 miljardia euroa, eli noin prosentti unionin vuotuisesta bruttokansantuotteesta. Selkeästi yhdenmukaistettu yhtenäinen säännöstö auttaa meitä luopumaan nykyisestä hajanaisesta sääntely-ympäristöstä ja tilkitsemään porsaanreiät, joita rikolliset käyttävät”, Heinäluoma korostaa.

Säännöstö yhdenmukaistaa rahanpesun ja terrorismin torjunnan säännöt kaikkialla EU:ssa, mukaan lukien esimerkiksi yksityiskohtaisemmat säännöt asianmukaisesta huolellisuudesta (due diligence), edunsaajaomistuksesta sekä valtuuksista ja rahanpesun selvittelykeskuksista.

“Tulevina viikkoina ja kuukausina kuuntelen tarkasti sidosryhmien kommentteja tästä lainsäädäntöehdotuksesta. Yhdessä kollegoitteni, erityisesti parlamentin kansalaisvapauksien sekä oikeus- ja sisäasioiden valiokunnan jäsenten kanssa aion laatia lähikuukausina mietintöluonnoksen, jonka tarkoituksena on parantaa tätä tärkeää lainsäädäntöehdotusta", Heinäluoma jatkaa.

"Korruptioon, aseisiin ja ihmiskauppaan liittyvään rahanpesuun, huumekauppaan, veropetoksiin ja petoksiin, terrorismin rahoitukseen ja muuhun laittomaan toimintaan, joka vaikuttaa EU: n kansalaisiin heidän jokapäiväisessä elämässään, on puututtava. Taistelu rahanpesun torjumiseksi on keskeistä taloudellisen vakauden ja turvallisuuden takaamiseksi Euroopassa."

eero.heinaluoma@ep.europa.eu

Erityisavustaja