Eeva Kolun uupumusta käsittelevästä kirjasta kolmas painos

Toimittaja-bloggaaja Eeva Kolun kirja Korkeintaan vähän väsynyt – Eli kuinka olla tarpeeksi maailmassa, jossa mikään ei riitä (Gummerus) kuvaa terävästi ja tarkasti 2000-luvun burnout-kulttuuria. Se on herättänyt valtavaa kiinnostusta, ja 10.8. ilmestyneestä teoksesta otetaan jo kolmas painos.

Kirjassaan Kolu pohtii, mikä kaikki meitä oikein uuvuttaa. Syiksi nousevat suorituskeskeisyys, paine olla jatkuvasti onnellinen ja kehittää itsestään aina vain parempaa versiota, naisiin kohdistuvat ristiriitaiset odotukset, tunteiden tukahduttaminen ja sitä seuraava piiloaggressiivisuus, häpeä, esillä, mitattavissa ja saavutettavissa oleminen, kiire hyveenä, elämän monimutkaisuus, postnormaali aika ja pärjäämisen eetos – ja ennen kaikkea syvä kokemus siitä, ettei koskaan riitä.

Kirja pureutuu aikamme ongelmiin, mutta esittää myös joukon ratkaisuja ja muistuttaa ilon, huumorin, myötätunnon ja joutilaisuuden merkityksestä. Kolu käy läpi myös oman uupumushistoriaansa ja kertoo, mitä se on opettanut. Uupumiset ovat olleet Kolulle oman riittämättömyyden kohtaamisen paikkoja. Ne ovat opettaneet muun muassa vetämään rajoja, pyytämään apua, tunnistamaan omia tarpeita, luomaan rutiineja ja antamaan joidenkin asioiden vain tapahtua.

Eeva Kolu, kuva: Mikko Rasila

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

KUTSU: Hiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisen tunteikas elämäkerta kertoo monilahjakkaan ihmisen tarinan21.9.2020 11:39:19 EESTKutsu

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta. Nousiainen eli ihmeellisen elämän: Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella tuli muutakin. Tyttären vaikea sairaus. Nopeasti hiipuva urheilu-ura, joka päättyi keväällä 2018. Heti perään tieto vatsasyövästä. Kesästä 2019 tuli Nousiaisen viimeinen.

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.