Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.

Marja-Leena Tuurnan kirjoittama elämäkerta Eeva-Liisa Manner - Matka yli vaihtelevien äärten ilmestyy joulukuussa.

”Eeva-Liisa Mannerin kaivattu elämäkerta ilmestyy joulukuussa ja koottujen runojen uusintapainos, Kirkas, hämärä, kirkas, jo elokuussa. Nämä juhlavuoden kunniaksi juhla-asuun puetut teokset tuovat valoa niin salaperäisen kirjailijan elämään kuin hänen merkittävään runotuotantoonsa, joka ansaitsee yhä uusia lukijoita. Eeva-Liisa Mannerin runot yksinäisyydestä, ulkopuolisuudesta ja surusta mutta toisaalta myös valosta puhuttelevat tämän päivän lukijaa erityisen voimakkaasti”, sanoo Tammen kustannusjohtaja Outi Mäkinen.

Läpimurtoteos Tämä matka (1956) nosti kielellisesti lahjakkaan, syvällisesti lukeneen Mannerin yhdeksi merkittävimmistä suomalaisen modernismin kirjailijoista. Hänen teoksensa tunnetaan ilmaisun melodisuudesta, syvyydestä ja herkkyydestä. Manner jatkoi runojensa hiomista vielä niiden ilmestyttyä ja teki uusiin painoksiin usein muutoksia. Elokuussa 2021 uusintapainoksena ilmestyvä Kirkas, hämärä, kirkas sisältää kaikki Mannerin rakastetut runot ja antaa hyvän kuvan uudelleen kirjoittamisen prosessista, sillä mukana ovat kokoelmien lisäksi myös tehdyt muutokset sekä yksittäisten runojen rinnakkaisversioita. Teoksen on toimittanut ja esipuheen kirjoittanut kirjallisuudentutkija ja Manner-asiantuntija Tuula Hökkä.

Runoilijana rakastettu Manner on ihmisenä jäänyt tavoittamattomaksi. Joulukuussa 2021 julkaistava, Marja-Leena Tuurnan kirjoittama elämäkerta Eeva-Liisa Manner—Matka yli vaihtelevien äärten kulkee Mannerin jalanjäljissä lapsuuden ja nuoruuden Viipurissa, uran alkuvaiheen Orivedellä sekä läpimurtovuosien Tampereella. Tärkeä on myös Espanjan Andalusia, jossa Manner 1960-luvulta lähtien kirjoitti pääteoksensa. Elämäkerran kirjoittava Tuurna on toiminut äidinkielen lehtorina ja lukion rehtorina. Eeva-Liisa Mannerin teoksiin hän on perehtynyt lukioajoistaan asti, jolloin hän myös tutustui kirjailijaan. Keskustelut ja kirjeenvaihto Mannerin kanssa sekä tämän luomisprosessin tarkastelu avasivat uusia näkökulmia kirjailijan työhön ja elämään. SKS:n kirjallisuusarkistoon tallennetut haastattelut ja yllättävät kirjelöydöt Oxfordista tuovat merkittävän lisän elämäkertaan.

Juhlavuoden yhtenä keskeisenä toimijana on Eeva-Liisa Manner -seura, jonka juhlavuoden ohjelmisto julkaistaan maalis-huhtikuun taitteessa. Otsakkeella Muiston pysyvyys - Eeva-Liisa Manner 100 vuotta juhlitaan Manneria useilla osakokonaisuuksilla, joissa esillä ovat Mannerin runous lausuttuna ja sävellettynä sekä hänen elämänsä ja tuotantonsa monesta näkökulmasta katsottuna.

Pirkkalaiskirjailijat järjestävät juhlavuoden kunniaksi Manner-seminaarin Tampereella perjantaina 3.12.2021. Ohjelma sisältää nykykirjailijoiden alustuksia, jotka käsittelevät Mannerin tuotantoa. Tilaisuudessa jaetaan myös Suomen Kirjailijaliiton Eeva-Liisa Manner -palkinto. Viiden vuoden välein jaettava palkinto myönnetään ansioituneelle runoilijalle.

Lisätiedot:
Kustannusjohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi
Arvotelukappalepyynnöt: tiedotus@tammi.fi

Kirkas, hämärä, kirkas, Eeva-Liisa Mannerin kootut runot ilmestyy elokuussa.
Eeva-Liisa Manner

Vanhemmat neuvottelevat ja säätelevät digiarkea päivittäin, kertoo kysely – uusi lasten tietokirja Puhelimen pomoksi auttaa perheitä hallitsemaan laitteiden käyttöä2.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vanhempi on kiinnostunut ja reflektoiva digivanhempi jolla on aikapula, paljastaa Tammen Lukusankarit-yhteisölle tekemä kysely lasten digilaitekäytöstä. Tutkimusta kommentoi Aino-Mari Tuuri, jonka tänään ilmestyvä lasten tietokirja Puhelimen pomoksi - Ota digimaailma haltuun (Tammi) tarjoaa lapselle ja koko perheelle työkaluja digiarjen hallintaan.

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.