Eeva Loukon esikoisdekkari Onnellisten saari on täynnä koukuttavia juonenkäänteitä ja herkullisia ihmissuhdesotkuja

Eeva Louko päätti isänsä äkillisen kuoleman jälkeen toteuttaa suuren unelmansa. Syntyi esikoisromaani Onnellisten saari, joka aloittaa uuden dekkarisarjan.

Onnellisten saari sijoittuu Helsingin Lauttasaareen. Vuosia ulkomailla asunut kolmekymppinen Ronja palaa kotikulmilleen, kun hänen isänsä löytyy murhattuna Kasinonrannasta. Vastassa ovat nuoruudenystävät, joiden jälleennäkeminen on samaan aikaan lohdullista ja kipeää, sekä tapausta tutkiva nuori konstaapeli, joka ei tunnu tekevän työtään kunnolla. Toimittajataustainen Ronja ryhtyy itse selvittämään etäiseksi jääneen isänsä taustoja, ja samalla tiiviin yhteisön vaietut salaisuudet alkavat paljastua. Kun kaikki tuntevat kaikki, tulee jokaisesta vuorollaan epäilty.

Eeva Louko (s. 1982) alkoi kirjoittaa esikoisromaaniaan vuonna 2015 sen jälkeen, kun hänen isänsä oli menehtynyt yllättäen. Isän äkillinen kuolema herätti Eevan siihen, että unelmiaan kannattaa tavoitella heti eikä joskus myöhemmin, sillä elämä voi olla lyhyt. Kirjoitustyö eteni aluksi verkkaiseen tahtiin, sillä Eevalla oli päivätyö toimittajana ja lisäksi kotona 1- ja 3-vuotiaat lapset.

– Halusin kirjoittaa dekkarin itseni ikäisille naisille ja niin, että päähenkilö on samaistuttava. Halusin kolme vahvaa, realistista naista pääosiin. Lähtökohtana oli oikeastaan ”aikuisten Neiti Etsivä”, joka sitten jalostui hieman eteenpäin. Halusin, että päähenkilöissäni näkyy elämänkirjo sellaisena kuin se on reilun kolmenkympin iässä, kuinka monenlaisten haasteiden kanssa me kamppailemme, Eeva kertoo.

Eeva on aina ollut kiinnostunut yliluonnollisista asioista, jännityksestä ja kauhusta, ja siksi jännärikirjallisuus tuntui genrevalintana luontevalta. Kirjoittamisen lisäksi Eeva "ylikuluttaa" podcasteja ja soittaa pianoa ja saksofonia. Onnellisten saari on uuden dekkarisarjan avaus.

Onnellisten saari on arvosteluvapaa ilmestyessään 5.1.2022.

Tiedustelut, haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

”Me ollaan aina oltu täällä” – Third Culture Kids kertoo tämän päivän suomalaisista, jotka elävät kulttuurien risteyksissä26.1.2022 08:56:00 EET | Tiedote

Millaista on kasvaa ja elää usean kulttuurin todellisuuksissa samanaikaisesti? Tähän vastaavat suomalaiset, jotka luovat omaa identiteettiään ja määrittelevät uusia olemisen tapoja erilaisten kulttuuritaustojen keskellä. Koko Hubara, Mona Eid, Caroline Suinner ja Kiia Beilinson ovat koonneet kansien väliin 40 ”kolmannen kulttuurin lapsen” tarinan.

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai