Eeva Loukon esikoisdekkari Onnellisten saari on täynnä koukuttavia juonenkäänteitä ja herkullisia ihmissuhdesotkuja

Eeva Louko päätti isänsä äkillisen kuoleman jälkeen toteuttaa suuren unelmansa. Syntyi esikoisromaani Onnellisten saari, joka aloittaa uuden dekkarisarjan.

Onnellisten saari sijoittuu Helsingin Lauttasaareen. Vuosia ulkomailla asunut kolmekymppinen Ronja palaa kotikulmilleen, kun hänen isänsä löytyy murhattuna Kasinonrannasta. Vastassa ovat nuoruudenystävät, joiden jälleennäkeminen on samaan aikaan lohdullista ja kipeää, sekä tapausta tutkiva nuori konstaapeli, joka ei tunnu tekevän työtään kunnolla. Toimittajataustainen Ronja ryhtyy itse selvittämään etäiseksi jääneen isänsä taustoja, ja samalla tiiviin yhteisön vaietut salaisuudet alkavat paljastua. Kun kaikki tuntevat kaikki, tulee jokaisesta vuorollaan epäilty.

Eeva Louko (s. 1982) alkoi kirjoittaa esikoisromaaniaan vuonna 2015 sen jälkeen, kun hänen isänsä oli menehtynyt yllättäen. Isän äkillinen kuolema herätti Eevan siihen, että unelmiaan kannattaa tavoitella heti eikä joskus myöhemmin, sillä elämä voi olla lyhyt. Kirjoitustyö eteni aluksi verkkaiseen tahtiin, sillä Eevalla oli päivätyö toimittajana ja lisäksi kotona 1- ja 3-vuotiaat lapset.

– Halusin kirjoittaa dekkarin itseni ikäisille naisille ja niin, että päähenkilö on samaistuttava. Halusin kolme vahvaa, realistista naista pääosiin. Lähtökohtana oli oikeastaan ”aikuisten Neiti Etsivä”, joka sitten jalostui hieman eteenpäin. Halusin, että päähenkilöissäni näkyy elämänkirjo sellaisena kuin se on reilun kolmenkympin iässä, kuinka monenlaisten haasteiden kanssa me kamppailemme, Eeva kertoo.

Eeva on aina ollut kiinnostunut yliluonnollisista asioista, jännityksestä ja kauhusta, ja siksi jännärikirjallisuus tuntui genrevalintana luontevalta. Kirjoittamisen lisäksi Eeva "ylikuluttaa" podcasteja ja soittaa pianoa ja saksofonia. Onnellisten saari on uuden dekkarisarjan avaus.

Onnellisten saari on arvosteluvapaa ilmestyessään 5.1.2022.

Tiedustelut, haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi