MTL ryMTL ry

Effien shortlistalla uusia toimialoja ja kansainvälisiä töitä

Jaa

Vuoden 2017 Effie Awards Finland -kilpailun shortlistalle nousi 26 markkinointityötä. Kilpailuun osallistuneet työt kertovat, että markkinointi on tänään kansainvälistä, strategista, luovaa ja datalla johdettua.

”Onneksi olkoon kaikille Effien short-listalle yltäneille. Olen erityisen ilahtunut siitä, että joukossa on kokonaan uusia toimialoja, perinteisiä paikallisia tekijöitä, mutta myös hienoja kansainvälisiä töitä, joista suomalainen markkinointiyhteisö voi olla ylpeä”, sanoo kilpailun päätuomari, Elisan markkinointijohtaja Tomi Wirtanen.

”Kilpailutöiden taso oli tasalaatuisempi ja korkeatasoisempi kuin aiemmin. On ilo huomata, että tavoitteellinen markkinoinnin suunnittelu on noussut keskeiseen rooliin. Joukossa oli maailmanluokan kirkkaita insighteja. Olisin toivonut, että juuri siihen keskeisimpään, strategiseen lisäarvoa, kanavastrategiaa ja tarinankerrontaa tukevaan näkemykseen olisi panostettu vielä enemmän. Mallikas kattaus mielettömiä onnistumisia markkinoinnin eri keinoin toteutettuina”, hehkuttaa Sanoma Media Finlandin markkinointijohtaja B2B, Sanna Kolamo.

Effie Awards -kilpailussa etsitään tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Päätuomari Tomi Wirtasenlisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on 22 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan torstaina 25.1.2018 Sanomatalossa.

Effie Awards -kilpailusta 

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 16. kerran. Vuonna 2017 kilpailun pääyhteistyökumppanina on tuttuun tapaan Sanoma Media Finland.  Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie. 

Vuoden 2017 short-lista (Huom: Listauksessa näkyvissä vain työn jättänyt toimisto ja asiakas, tekijäjoukoksi ilmoitettu tyypillisesti usean toimiston edustajia) 

Aino – välillä voi keksiä itsensä uudestaan
Mirum Agency/Froneri Finland
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet Bisneshaasteet; renessanssi

Auta ihmistä
Make it Simple /Pelastusarmeija
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; pienet ja alueelliset budjetit

Autotehtaan sankarit – Suomen suurin rekrytointi
Kuudes Kerros Helsinki/Valmet Automotive
kategoria: Bisneshaasteet; Kohderyhmä, Tuotteet ja palvelut; Autoilu ja moottoriala

Burgernomia – McDonald’sin aina hintaansa arvokkaampi hampurilainen
DDB Helsinki/MacDoland’s Finland
kategoria: Bisneshaasteet; Uusi tuote tai palvelu, Tuotteet ja palvelut; Matkailu, elämykset ja vapaa-aika

A Guinness World Record – Fastest Side Wheelie in a Car
Villivisio/Nokian Renkaat
kategoria: Media; Mediaidea, Tuotteet ja palvelut; Autoilu ja moottoriala

Fazer munkkibaari -sarja myi hillotusti munkkeja
SEK/Fazer Leipomot
kategoria: Bisneshaaste; Renessanssi, Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet

Hartwall Original Long Drink Comeback
Bon The Robot/Hartwall
kategoria: Bisneshaaste; Renessanssi, Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet

Jenkki – pieni pala hymyä, suuri muutos markkinalla
ToinenPHD/Cloetta
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi

Kaikki tai ei mitään – Kuinka epäonnistuminen käännettiin voitoksi
Carat Finland/Veikkaus
kategoria: Bisneshaaste; Uusi tuote tai palvelu

Kaivopuiston lentonäytös/pienmuseon budjetilla Suomen suurin tapahtuma
SEK/Suomen Ilmailumuseo
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi

KONE Machine conversations
hasan & partners /KONE
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Yrityskuva, Bisneshaaste; Uusi tuote tai palvelu

K-Ruoka – paras kauppakaveri
Futurice/Kesko
kategoria: Bisneshaaste; Teknologia

Koskenkorva – Vodka from a Village
Bob The Robot/Altia
kategoria: Bisneshaaste; Renessanssi, Media; Mediateho

Kuinka mallisto, jota ei pitäisi olla, sai yli 70 miljoonan ihmisen huomion
hasan & partners /Plan International Suomi
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Nonp-rofit, Media; Mediaidea

LIDL – Elä kuin viimeistä kesäpäivää
Folk Finland/Lidl Suomi
kategoria: Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi

Lumo – kaupallinen rakkaustarina
TBWA Helsinki/Lumo
kategoria: Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi, Tuotteet ja palvelut; Asuminen

Lumo x Tinder – It’s a Match
TBWA Helsinki/Lumo
kategoria: Media; Mediainnovaatio, Bisneshaasteet; Kohderyhmä

Miten väritön ja hajuton käännettiin räväkkään kasvuun
Dagmar/Berner
kategoria: Media; Mediateho

Novelle Plus Elämän janoon
Bot The Robot/Hartwall
kategoria: Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi

Putkiremontti meni putkeen – Fira Ketterän lanseeraus
Viestintä Oy Drum/Fira palvelut
kategoria: Bisneshaasteet; Uusi tuote tai palvelu, Tuotteet ja palvelut; Asuminen

Plan B  City above the city
hasan & partners /Metsä Wood
kategoria: Bisneshaasteet; Kohderyhmä, Tuotteet ja palvelut; B2B Yritysmarkkinoitavat tuotteet ja palvelut

Puolessa vuodessa kansan rakastamaksi brändiksi. Kun aika on.
Intohimotoimisto Cassius/Sanoma Media Finland, Oikotie
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Yrityskuva

Roosa nauha 2016
dynamo&son/Syöpäsäätiö
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; Brändätyt sisällöt

Uudistunut Vikinglotto yhdisti suomalaiset ja ruotsalaiset
Carat Finland/Veikkaus
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Matkailu, elämykset ja vapaa-aika,

Ylhäisten leipä – pienestä suurta
ToinenPHD/Lantmännen Cerealia
kategoria: Bisneshaasteet; Pienet ja alueelliset budjetit

Älä kerro Martille
Miltton/Crisis Management Initiative (CMI)
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; Pienet ja alueelliset budjetit

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tomi Wirtanen, päätuomari, Elisan markkinointijohtaja, puh. 045 6707161
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, puh. 040 048 4693

Tietoja julkaisijasta

MTL ry
MTL ry
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi

MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten järjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien toimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta MTL ry

Valeuutiset jakavat kansaa – kun kuka tahansa voi julkaista10.10.2017 08:50Uutinen

Valeuutiset ja niiden vaikutukset viestintäammattilaisten työhön oli yksi keskeinen puheenaihe Helsingissä 5-6.10. pidetyssä ICCO Global Summit -kongressissa. Tapahtumaa varten tietopalveluyritys M-Brain tutki ja analysoi valeuutisten ympärillä globaalisti sosiaalisessa- ja toimituksellisessa mediassa käytävää keskustelua. Tutkimuksen perusteella valeuutisointi näyttää jakavan sekä keskustelijat että koko käsitteen kahteen leiriin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme