EFPP Suomen kansallinen verkosto ry juhlistaa 30 vuotista toimintaansa juhlakirjalla YHTEYS

Psykodynaaminen psykoterapia ja psykoanalyysi mielletään perinteisesti mielen sisäisten liikkeiden havainnoimiseksi. Psykoanalyyttisen teorian keskeisiä sisältöjä ovat kuitenkin myös objektisuhteet ja ihmisten välinen vuorovaikutus – yhteys. Millaisia yhteyksiä tavoittelemme ja mitkä ovat motiivimme? Ehkä toistamme aiempia yhteyden kokemuksiamme ja yritämme ratkaista jotain, mikä on jäänyt keskeneräiseksi. Yhteys itseen rakentuu varhaisessa suhteessa toiseen. Psykoanalyyttisen psykoterapian eri muotojen avulla yhteyden katkoksia voidaan tavoittaa, luoda uusi yhteys tai jopa synnyttää yhteys, jota ei ollut. YHTEYS- psykoanalyyttisen ajattelun ytimessä (toim. Kaisa-Maria Leskinen ja Niina Rita, Prometheus Kustannus Oy) tarjoaa tuoreen näkökulman psykoanalyyttisen teorian mahdollisuuksista yhteyden löytämiseksi ja ylläpitämiseksi.

EFPP Suomen kansallinen verkosto ry - Finlands nationella nätverk rf: psykoanalyyttistä psykoterapiakoulutusta antavien yhteisöjen ja niiden kouluttamien psykoterapeuttien yhdistys. Verkostoon kuuluu tällä hetkellä 18 jäsenyhdistystä, joissa on yhteensä noin 3200 psykoanalyyttista psykoterapeuttia.  Jäsenyhdistykset edustavat organisaation neljää jaosta: aikuisten yksilöpsykoterapia, ryhmäpsykoterapia, pari- ja perhepsykoterapia sekä lasten- ja nuorisopsykoterapia.

Keskeisin verkoston tavoite on säilyttää ja vahvistaa jaosten edustamien psykoanalyyttisten psykoterapiamuotojen asemaa ja kehittää niitä yhtenä muiden psykoterapiasuuntausten valikoimassa.  Alan jatkuva kehittämistyö tapahtuu sekä kotimaisten että kansainvälisten kollegojen ja tutkijayhteisöjen kanssa. Tämä on luonut yhdistykseen tunteen kuulumisesta laajempaan ammattiyhteisöön, jonka eettinen perusta on psykoanalyyttisessa traditiossa: potilas –psykoterapeutti/ psykoanalyytikko vuorovaikutuksen kunnioittamisessa.

EFPP Suomi pyrkii edistämään laadukkaita ja monipuolisia, ihmisten tarpeisiin vastaavia psykoterapiapalveluja. Niiden olemassaolo, saatavuus, lisääminen ja kehittäminen on sekä potilaiden että psykoterapeuttien etu. Viime vuosina EFPP Suomi on puolustanut erityisen aktiivisesti potilaiden oikeutta kansainvälisestikin ainutlaatuiseen Kelan tukemaan psykoterapiaan sekä niiden säilyttämistä ja kehittämistäsosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa.  Vaikuttamistyössään verkosto on kannanottojen ja lausuntojen lisäksi antanut lehdistötiedotteita ja sen edustajat ovat neuvotelleet poliittisten päättäjien kanssa.

Verkosto on järjestänyt säännöllisesti koulutus- ja neuvottelupäiviä kehittyvän psykoanalyyttisen teorian ajankohtaisista teemoista. Pyrkimyksenä on myös lisätä jäsenyhdistysten välistä yhteistyötä. Verkoston kotisivuilla, facebook-sivuilla ja sähköpostitiedottamisessa tiedotetaan mm. alan ajankohtaisista tapahtumista, koulutuksista ja tutkimuksista.

YHTEYS – psykoanalyyttisen ajattelun ytimessä on verkoston ensimmäinen kirjajulkaisu. Koronavirusepidemian vuoksi kirjaa toimitettiin osittain poikkeustilassa, joka jatkui vielä juhlavuonnakin.  Yhteys toisiin on kärsinyt epidemian aikana, mutta myös yhteyden merkitykset ovat avautuneet uudella tavalla.  Yhteyden kokemuksia ja sen katkeamisia syntyy elämänkaaren kaikissa vaiheissa. Mielen muokkautuvuus antaa kuitenkin mahdollisuuksia löytää ja korjata yhteyttä itseen ja toisiin yhä uudelleen.

Kirjassa EFPP Suomen jäsenyhdistysten lasten- ja nuorten-, yksilö-, ryhmä- sekä pari- ja perhepsykoterapeutit kirjoittavat oman erityisalansa näkökulmista. Kirjoittajat ovat kokeneita psykoterapeutteja ja mielenterveysalan ammattilaisia. On merkittävää, että eri yhdistysten asiantuntijoiden äänet yhdistyvät samojen kansien sisällä.

Artikkeleissa kerrotaan yhteyden varhaisesta perustasta, mahdollisuuksistamme aikuisuudessa ja vanhuudessa sekä mielikuvista ja kuvallisuudesta. Yhteyden teemaa käsitellään suhteessa ihmisyyteen niin antiikin mytologiassa kuin nykyhetken virtuaalisissa pelimaailmoissa, nykypsykiatriassa ja psykoanalyyttisen psykoterapian eri muodoissa eri ikävaiheissa.

Monin tavoin itseen vaikuttavan tiedostamattoman maailman löytäminen ja yhteyden saaminen siihen on psykoanalyyttisen psykoterapian ydintä. Kirjoituksissa pohditaan psykoanalyyttisen psykoterapian mahdollisuuksia auttaa yhteyden rakentumista, korjautumista ja säilymistä. Vain riittävän turvallisessa yhteydessä toiseen ihminen löytää oman erillisyytensä, todellisen oman itsensä.

Teos luo yhteyden niihinkin lukijoihin, joille psykoanalyyttinen teoria ei vielä ole tuttua. Monimutkaisiin ongelmiin ei voi aina tarjota yksinkertaista ratkaisua, joten teos myös haastaa syvälliseen ajattelun ja mielikuvien maailmaan. Kirja on aarrearkku monenlaisille lukijoille, kaikille itsestään ja toisistaan kiinnostuneille yhteyttä kaipaaville ihmisille.

Vapaakappaleet
Prometheus kustannus oy
jari@prometheuskustannus.fi

Lisätietoja EFPP Suomen kansallinen verkosto ry:stä
Puheenjohtaja Kirsi Huttula
kirsi.huttula@pp1.inet.fi

www.efppsuomi.fi

Lue lisää julkaisijalta EFPP Suomen kansallinen verkosto ry

Valtion tuki psykoterapeuttikoulutukselle27.2.2022 23:22:15 EET | Tiedote

Riittävien ja korkeatasoisten psykoterapiapalvelujen turvaamiseksi tarvitsemme laadukkaita psykoterapeuttikoulutuksia ja valtion välittämän tuen niille. Valtion tuki muille, lyhyemmille alan täydennyskoulutuksille on paikallaan, mutta niiden saama tuki ei saa olla pois psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeuteen johtavasta koulutuksesta, josta on säädetty terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun asetuksen 2 a §:ssä (533/2018).

KELAN KUNTOUTUSPSYKOTERAPIOITA EI SAA LAKKAUTTAA - NIITÄ TULEE KEHITTÄÄ5.11.2021 11:56:30 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut parlamentaarisen työryhmän, jonka tavoitteena on valmistella monikanavarahoituksen purkamista sote-uudistuksessa. Yksi asiakokonaisuus on Kelan järjestämä ja korvaama kuntoutus, johon sisältyy mm. kuntoutuspsykoterapia ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus. Kansaneläkelaitoksen tukema kuntoutuspsykoterapia on suomalaisten subjektiivinen oikeus. Kelalla on yli 30 vuoden kokemus kuntoutuspsykoterapian järjestämisestä, ja järjestelmä toimii hyvin. Toimivat mielenterveyspalvelut edellyttävät Kelan kuntoutuspsykoterapian säilyttämistä ja kehittämistä. Sen lakkauttaminen ja siirtäminen hyvinvointialueiden vastuulle vaarantaisi työ- ja opiskeluelämässä olevien kansalaisten mahdollisuuden kuntoutuspsykoterapiaan ja johtaisi mielenterveydellisistä syistä johtuvien sairauspäivärahojen ja sairauseläkkeiden jyrkkään kasvuun. Kelan kuntoutuspsykoterapian tarve on kasvanut ja kasvaa koko ajan. Vuonna 2015 sitä sai 27 300 ja vuonna 2020 jo 60 300 suomalaista.

Mielenterveysongelmat ovat merkittävin sairauspäivärahojen ja työkyvyttömyyseläkkeiden syy Suomessa. Kelan kuntoutuspsykoterapia on tällä hetkellä suomalaisten subjektiivinen oikeus. Kelan kuntoutuspsykoterapia, jonka piirissä on runsaat 60 000 suomalaista, on erittäin tuloksellista ja kansantaloudellisesti kannattavaa: Kelan rekisteriseurannan mukaan 82 prosenttia kuntoutujista on täysin työ- tai opiskelukykyisiä kuntoutuksen päättyessä. Suurin osa kuntoutukseen osallistujista jatkaa työtä ja opiskelua myös kuntoutuksen aikana. On välttämätöntä turvata Kelan kuntoutuspsykoterapian jatkuminen sekä vastata palvelujen tarpeen kasvuun.

Sosiaali- ja terveysministeriön kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelmassa esitetään Kelan kuntoutuspsykoterapian lakkauttamista ja siirtämistä sote-uudistuksessa maakuntien/ hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. EFPP Suomen kansallinen verkosto ry:n hallitus ja sote-työryhmä arvioivat, että suunnitelma vaarantaisi pitkäkestoisen kuntoutupsykoterapian riittävän saatavuuden ja kehittämisen varsinkin nyt, kun kuntoutuspsykoterapian tarve on kasvanut huomattavasti.