Sosiaali- ja terveysministeriön kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelmassa esitetään Kelan kuntoutuspsykoterapian lakkauttamista ja siirtämistä sote-uudistuksessa maakuntien/ hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. EFPP Suomen kansallinen verkosto ry:n hallitus ja sote-työryhmä arvioivat, että suunnitelma vaarantaisi pitkäkestoisen kuntoutupsykoterapian riittävän saatavuuden ja kehittämisen varsinkin nyt, kun kuntoutuspsykoterapian tarve on kasvanut huomattavasti.

Sosiaali- ja terveysministeriön kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelmassa (18.12.2020), joka perustuu edellisen hallituksen aikaisen Kuntoutuksen uudistamiskomitean esityksiin, esitetään Kelan kuntoutuspsykoterapian lakkauttamista ja siirtämistä sote-uudistuksessa maakuntien/ hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. Suunnitelman mukaan Kelan kuntoutuspsykoterapian ja vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen siirtämisestä tehdään kokeilu ja kokeilun tulosten perusteella sosiaali- ja terveysministeriö arvioi kuntoutuksen järjestämisvastuun siirron – kuitenkin aikaisintaan vuonna 2025.

EFPP Suomen kansallinen verkosto ry esittää, että Kelan kuntoutuspsykoterapiaa ei lakkauteta eikä siirretä hyvinvointialueiden vastuulle, vaan Kelan vaativa lääkinnällinen kuntoutus ja kuntoutuspsykoterapia säilytetään Kelan lakisääteisen järjestämisvelvollisuuden piirissä. Tämä on myös yksi Sosiaali- ja terveysministeriön monikanavarahoituksen Kuntoutuksen purkamista valmistelevalle työryhmälle annetuissa kolmesta ennakkovaihtoehdosta.  EFPP Suomi esittää myös, että Kelan kuntoutuspsykoterapian ja vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen siirtämisestä kaavailtua kokeilua ei toteuteta eikä sen edellyttämää kokeilulakia säädetä.

On tärkeää, että maassamme turvataan molemmat väylät – sekä tuloksellinen ja kansantaloudellisesti kannattava Kelan opiskelu- ja työkykyä ylläpitävä kuntoutuspsykoterapia että hyvät psykoterapiapalvelut hyvinvointialueilla – ja niiden tulee täydentää toisiaan. Kelan kuntoutuspsykoterapiaa tarvitsevien ja saavien määrä on kasvanut merkittävästi: vuonna 2020 heitä oli 56 000. Kelalla on noin 30 vuoden kokemus kuntoutuksen ja kuntoutuspsykoterapioiden järjestämisestä yhtenäisin kriteerein eduskunnan säätämän Kelan kuntoutuslain nojalla. Säilyttämisen lisäksi Kelan kuntoutuspsykoterapiaa tulisi myös kehittää Kelan kuntoutuslain mukaisesti ja siten kuin vuoden 2017 eläkeratkaisun yhteydessä on sovittu. Kelan kuntoutuspsykoterapia tulee irrottaa sote-uudistuksesta, kuten YTHS ja työterveyshuolto. Hyvinvointialueilla tulee järjestää psykoterapiapalvelut siten, että ne vastaavat psykoterapian arvioinnin ja psykoterapeuttisen hoidon todelliseen tarpeeseen.

Myös lapsia ja nuoria tulisi koskea sekä Kelan tukemat että maakuntien tarjoamat psykoterapiapalvelut, jotka vastaavat oikea-aikaisesti todelliseen tarpeeseen sisältäen sekä lyhyemmät että pidemmät intensiiviset psykoterapiahoidot. Lasten ja nuorten psykoterapeutteja tulee kuulla lasten ja nuorten mielenterveyden kuntoutuksen linjoja suunniteltaessa.

Perustelut oheisessa kannanotossa.