Egen solenergi lockar

När solen skiner från en klar himmel är det många som funderar på att låta installera solpaneler på taket. Småskalig produktion av solenergi är något som ökat explosionsartat de senaste åren. År 2019 ökade antalet solkraftverk kopplade till elnätet i Vasa Elnäts område med mer än 80 procent. I år förväntas tillväxten vara av samma storlek.

Egen solenergi lockar. Bild: Vasa Elnät

Enligt Vasa Elnäts prognoser ska just den småskaliga solenergiproduktionen inom området om fem år vara så gott som tio gånger så stor som nu. Om tio år uppskattas antalet solkraftverk i området vara upp till 40 gånger så stort.

- Det ser ut som att var tionde kund år 2030 kommer att producera sin egen solenergi, menar planerare Ari Salo.

Ökningen av småskalig produktion skapar också en del utmaningar i elnätet.

- En allt vanligare produktion av solenergi skapar utmaningar speciellt vad gäller upprätthållande av spänning och elnätsskydd.

Ari Salo
planerare
tfn 050 323 4602

Egen solenergi lockar. Bild: Vasa Elnät
Småskalig produktion av solenergi i Vasa Elnäts område med prognos för 2020 och 2021.
Småskalig produktion av solenergi i Vasa Elnäts område med prognos för 2020 och 2021 samt med uppskattning tio år framåt.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Sjökabel hjälper bevara skärgårdslandskap i Sundom8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Under sommaren har det varit liv och rörelse i Sundom skärgård, Vasa. Sammanlagt har cirka en och en halv kilometer sjökabel lagts på havsbotten med hjälp av grävmaskin från en flotte. Det krävande projektet är en fortsättning på förbättringen av elnätet i Solf, som startade i fjol. Målsättningen är att förbättra leveranssäkerheten i elnätet för kring 1 300 av Vasa Elnäts kunder. Tack vare att den nödvändiga linjen byggs som sjökabel förblir skärgårdslandskapet oförändrat.

Nedgång i energibolagets omsättning på grund av lägre förbrukning, regn och vind28.8.2020 07:55:00 EESTTiedote

Första halvan av år 2020 var utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. Koncernen Vasa Elektriskas omsättning sjönk tydligt under de första två kvartalen i jämförelse med året innan.