Vasa Elektriska Ab

Egen solenergi lockar

När solen skiner från en klar himmel är det många som funderar på att låta installera solpaneler på taket. Småskalig produktion av solenergi är något som ökat explosionsartat de senaste åren. År 2019 ökade antalet solkraftverk kopplade till elnätet i Vasa Elnäts område med mer än 80 procent. I år förväntas tillväxten vara av samma storlek.
Egen solenergi lockar. Bild: Vasa Elnät

Enligt Vasa Elnäts prognoser ska just den småskaliga solenergiproduktionen inom området om fem år vara så gott som tio gånger så stor som nu. Om tio år uppskattas antalet solkraftverk i området vara upp till 40 gånger så stort.

- Det ser ut som att var tionde kund år 2030 kommer att producera sin egen solenergi, menar planerare Ari Salo.

Ökningen av småskalig produktion skapar också en del utmaningar i elnätet.

- En allt vanligare produktion av solenergi skapar utmaningar speciellt vad gäller upprätthållande av spänning och elnätsskydd.

Ari Salo
planerare
tfn 050 323 4602

Egen solenergi lockar. Bild: Vasa Elnät
Ladda ned bild
Småskalig produktion av solenergi i Vasa Elnäts område med prognos för 2020 och 2021.
Ladda ned bild
Småskalig produktion av solenergi i Vasa Elnäts område med prognos för 2020 och 2021 samt med uppskattning tio år framåt.

Vasa Elektriska Ab
Kyrkoesplanaden 0
65100 Vasa

06 324 5750http://www.vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2023 utgjorde ca 200 milj. euro.

Följ Vasa Elektriska Ab

Senaste pressmeddelandena från Vasa Elektriska Ab