Egentliga Finlands klimatfärdplan är färdig
Klimatfärdplanen konkretiserar klimatvisionen, enligt vilken landskapets mål är att år 2035 vara ett livskraftigt och klimatneutralt landskap där man fördomsfritt har utvecklat och tagit i bruk klimathållbara lösningar med tillit till kompetens, samarbete och gemensamt ansvar.
”Klimatförändringen och att svara på den tas på allvar i Egentliga Finland. Arbetet med klimatfärdplanen har präglats av en aktiv samarbetsanda. Såväl den offentliga som den privata sektorn, forskningen och intresseorganisationer har deltagit i arbetet”, konstaterar ordföranden för sektionen för klimatansvar Timo Metsä-Tokila från NTM-centralen.
Kommunerna, företagen och alla aktörer uppmuntras att identifiera sin egen roll och att förbinda sig till att verkställa färdplanen.
Energiomvälvningen kräver renoveringar och investeringar, energieffektiviteten kan förbättras över hela linjen
Inom energisektorn är målet att avstå från fossila bränslen och övergå till förnybara bränslen samt nya produktionssätt, till exempel värmepumpar som utnyttjar jord-, berg- och spillvärme och energilagring. Intelligenta styrsystem och dubbelriktade nätverk har också en aktiv roll för konsumenten. Kommuner, bostadsaktiebolag och hushåll uppmuntras att övergå till hållbara uppvärmnings- och ellösningar. De kommunala fastigheternas energiförluster kan minskas systematiskt med hjälp av energieffektivitetsavtal. Grundliga renoveringar av byggnadsbeståndet ska redan i planeringsskedet inkludera förbättring av energieffektiviteten.
Digitaliseringen och nya drivmedel påskyndar halveringen av trafikutsläppen
För att uppnå målen för trafikutsläppen är det viktigt att andelen hållbara färdsätt i persontrafiken ökar avsevärt. Gång- och cykeltrafiken i tätorterna ökas genom att man skapar högklassiga rutter och förbättrar till exempel parkeringsmöjligheterna och underhållet.Kollektivtrafik som drivs med fossilfria bränslen minskar utsläppen i stadsregionerna.Nya lösningar för mobilitetstjänster möjliggör kollektivtrafikförbindelser i glesbygden.Kommunerna och arbetsgivarna kan införa incitament för hållbara färdsätt.I och med att el-, gas- och hybridfordon blir vanligare behövs ett omfattande laddningsnät där även företagen och bostadsaktiebolagen har en roll.Digitala lösningar optimerar godstransporterna samt möjliggör boende, arbete och företagsverksamhet på flera ställen i städerna och på landsbygden.
Jordbrukets styrka är förmågan att binda kol, hela livsmedelskedjan stöder en hållbar produktion
Inom jordbruket behövs forsknings- och försöksverksamhet på gårdarna i samarbete med producenterna samt rådgivning som grundar sig på denna verksamhet. Gårdarnas energisjälvförsörjning kan stärkas genom att man i produktionen av biogas utnyttjar åkerbiomassor som uppstår som biprodukter och gödsel och genom att man utvecklar hela värdekedjan för utnyttjande av biomassa och återvinning av näringsämnen. Förbättring av åkrarnas bördighet genom växtföljd och vattenhantering möjliggör kolbindning och förbättrar också produktiviteten. I hela livsmedelskedjan ökas medvetenheten om livsmedelsproduktionens betydelse för att lösa klimatfrågor. En hållbar förnyelse av livsmedelsproduktionen ses som landskapets styrka och hela kedjan från producent till konsument deltar i utvecklingen av den.
”Det är bra om varje aktör granskar de många åtgärderna som presenteras med ett positiv förhållningssätt: vilken är vår roll och vilka möjligheter medför den. Det behövs nya planeringar, innovationer och försök. Många saker förutsätter teknisk utveckling och många åtgärder innehåller goda samarbetsmöjligheter för såväl kommuner, högskolor som företag”, uppmuntrar specialplanerare Aleksis Klap från Egentliga Finlands förbund.
Färdplanen granskas och utfallet följs upp årligen. Under 2021 granskas samhällsstrukturen och byggandet samt markanvändningen, kolsänkorna och kolbindningen som nya teman. Det finns beredskap för att tidigarelägga målåret när kunskapen om de utvalda åtgärdernas effektpotential ökar.
Projektet Mot koldioxidneutrala kommuner och landskap (Canemure) stöder genomförandet och tillhandahåller årligen utsläppskalkyler och uppföljningsinformation för alla aktörer.
Ytterligare information
Egentliga Finlands klimatfärdplan 2030:
ymparistonyt.fi/hiilineutraalilounaissuomi
Varsinais-Suomen ilmastotiekartta - Tavoitteet ja toimenpiteet vuoteen 2030 (pdf)
Timo Metsä-Tokila
direktör, NTM-centralen i Egentliga Finland
0295 022 615 | timo.metsa-tokila@ely-keskus.fi
Riikka Leskinen
sektorchef, Valonia
044 907 5995 | riikka.leskinen@valonia.fi
Aleksis Klap
specialplanerare, Egentliga Finlands förbund
040 721 3137 |aleksis.klap@varsinais-suomi.fi
Merja Haliseva-Soila
specialsakkunnig, NTM-centralen i Egentliga Finland, projektet Mot koldioxidneutrala kommuner och landskap (Canemure)
0295 022 863 | merja.haliseva-soila@ely-keskus.fi
Nyckelord
Bilder
Om
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Försörjningsberedskapen på landsbygden i Egentliga Finland främjas i omfattande samarbete – EU:s jordbruks- och landsbygdsfinansiering hjälper6.11.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
EU:s jordbruks- och landsbygdsfinansiering har en betydande inverkan på Finlands försörjningsberedskap och säkerhet, både lokalt och nationellt.
Varsinais-Suomen maaseudun huoltovarmuutta edistetään laajassa yhteistyössä – apuna EU:n maatalous ja maaseuturahoitus6.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksella on merkittävä vaikutus Suomen huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen, niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla.
Tienkäyttäjien tyytyväisyys teiden kuntoon on parantunut, mutta korjausvelka aiheuttaa tyytymättömyyttä5.11.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Kesän 2025 tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen tulokset osoittavat, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella tyytyväisyys teiden kuntoon on noussut selvästi edellisvuodesta. Erityisesti pääteiden kuntoa arvioitiin aiempaa myönteisemmin sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden osalta. Vaikka numeraaliset tulokset osoittavat parannusta, asiakaspalautteissa korostuu edelleen tyytymättömyys erityisesti vähäliikenteisen tieverkon kuntoon. Päällysteiden kunto on merkittävä asiakaskokemukseen vaikuttava tekijä.
Maantien 204 liikenne ohjataan kiertotielle Säkylässä 16.11. Vähä-Säkylän ylikulkukäytävän purkutöiden vuoksi4.11.2025 12:48:41 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus uusii parhaillaan Vähä-Säkylän risteyssiltaa Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Työt on aloitettu keväällä 2025 ja uusi on valmistumassa. Risteyssillan viereinen ylikulkukäytävä on toiminut jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reittinä työmaan ohi, mutta nyt ylikulkukäytävä puretaan. Purkutöiden ajaksi maantien 204 (Säkyläntie) liikenne katkaistaan ja ohjataan kiertoreitille. Purkutyöt suoritetaan 16.11.2025.
Porissa harjoiteltiin logistiikan varautumista31.10.2025 13:22:59 EET | Tiedote
Lounais-Suomen logistiikkatoimikunta järjesti varautumisharjoituksen Porissa 30.10.2025. Harjoituksen osallistui useita eri viranomaistahoja sekä elinkeinoelämän edustajia. Pääpaino harjoituksessa oli alueellisen varautumisen ja häiriötilanteen aikaisen yhteistoiminnan kehittäminen eri toimijoiden välillä kokonaisturvallisuuden näkökulmasta. Harjoitus onnistui erityisesti osallistujien välisen yhteistyön osalta. Sen aikana havaittiin, että häiriötilanteessa eri viranomaiset pystyvät muodostamaan ja ylläpitämään yhteisen tilannekuvan, ja tiedonkulku heidän välillään toimii tehokkaasti.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




