Amos RexAmos RexAmos Rex

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.

Lid of the sarcophagus of Ibi, 664-610 BC. © Museo Egizio

Det kan vara svårt att gestalta det forntida Egypten, för det omfattar en så väldigt lång tid. Till exempel levde drottning Kleopatra under en tid som ligger närmare den moderna människan än den tid då de berömda pyramiderna i Giza byggdes. Av de gamla kulturerna är det kanske Egypten med sina faraoner och gudasagor som har fascinerat oss mest genom tiderna.

Utställningen på Amos Rex är uppdelad i tio olika teman som visar hela skalan av liv och död i det forna Egypten, med allt från vardagsföremål till gyllene amuletter, mumifierade djur och stora skulpturer. På utställningen får man studera årscykeln, världsbilden och statsstrukturen i det forntida Egypten. Besökarna får lära sig om gudarna och om religionen som egyptierna utövade samt hur och varför döda mumifierades. De utställda föremålen tecknar tillsammans en fascinerande och levande bild av det forntida Egypten.

Museichef Kai Kartio: ”Amos Rex och KUMU lever båda starkt i nuet och är framtidsorienterade. Så varför visar vi nu upp det forntida Egypten? För att kunna bygga fram-tiden måste man känna till det förflutna. Amos Rex är känt för att det är som att stiga in i en annan värld när man kommer hit. Detta är vårt mål också denna gång: de spännande föremålen och den genomarbetade utställningsarkitekturen skapar en alldeles speciell stämning för besökarna. Vi har lagt stor vikt vid att det ska kännas tryggt att tillbringa tid på utställningen och att den också ska engagera barn och unga.”

Arkeologiska utgrävningar har avslöjat en rik kultur, som vi fortfarande ser spår av i vår vardag: till exempel delade man redan i det forna Egypten in året i 365 dagar uppdelade på 12 månader. Det är inte så konstigt att Egyptens glans inte bleknar under årtusendenas gång.

Som de forna egyptierna sade: Ankh wedja seneb, eller lev, blomstra och var friska!

****

Utställningen åtföljs av en rad kringevenemang, bland annat har museet tillsammans med festivalen Night Visions samlat ett urval av skräckfilmer som passar in i temat och det blir också guidade rundturer för barn, föreläsningar om allt från sjunkna städer till mumiemani, temaguidningar, spelkvällar med det urgamla brädspelet Senet och förtrollande konstverkstäder.

Samtidigt med utställningen utkommer FM, egyptologen och fackboksförfattaren Mia Meris fackbok ”Fisken i sarkofagen och andra mysterier” på finska och svenska. Verket har beställts av Amos Rex och det utges av SKS. Boken vägleder läsaren till det forna Egypten och ger intressanta svar på många urgamla gåtor. Meri deltog i arbetet med utställningen och i och med det blev det också aktuellt för henne att fullfölja sina planer på en bok.

Utställningarna på Amos Rex och Kumu i Tallinn öppnas två på varandra följande dagar: på Amos Rex öppnar utställningen för publik den 9 september 2020 och på konstmuseet Kumu den 10 oktober 2020.

Egyptens prakt – de sista stora dynastierna
Amos Rex, Helsingfors: 9.10.2020–21.3.2021
Konstmuseet Kumu, Tallinn: 10.10.2020–21.3.2021

Pressvisning
En pressinformation om utställningen på Amos Rex hålls på museet torsdag 8.10 kl. 11–12.

Anmälningar: https://amosrex.fi/egyptin-loisto-lehdistotilaisuus/

Pressbilder: https://www.dropbox.com/sh/qqb1t0nt93eixg3/AACBUqyMT7uL-2-tKTaCGH9da?dl=0

Presentationer av:
Museichef Kai Kartio, Amos Rex
Museichef Christian Greco, Museo Egizio
Curator Anastasia Isakova, Amos Rex
Egyptolog Mia Meri
Museilektor Melanie Orenius, Amos Rex

Lid of the sarcophagus of Ibi, 664-610 BC. © Museo Egizio

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden sammanstrålar. Funkispärlan Glaspalatset och det nya museets utrymmen under dess böljande torg erbjuder 8 500 kvadratmeter yta för unika upplevelser både under och ovan jord och på Bio Rex vita duk. Amos Rex utställningsprogram sträcker sig från den senaste, ofta tekniskt experimentella samtidskonsten till 1900-talets modernism och forna kulturer.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.