Amos RexAmos RexAmos Rex

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Lid of the sarcophagus of Ibi, 664-610 BC. © Museo Egizio

Muinaista Egyptiä voi olla vaikea hahmottaa, koska kyseessä on valtavan pitkä aika. Esimerkiksi kuuluisa kuningatar Kleopatra eli ajallisesti lähempänä nykyajan ihmistä kuin aikaa, jolloin kuuluisat Gizan pyramidit rakennettiin. Muinaisista kulttuureista ehkä juuri Egypti faraoineen ja jumaltaruineen on kiehtonut ihmistä kautta aikojen eniten.

Amos Rexissä on kymmenen teeman kautta esillä muinaisen Egyptin elämän ja kuoleman koko kirjo, arkisista esineistä aina kultaisiin amuletteihin, eläinten muumioihin ja suuriin veistoksiin saakka. Näyttelyssä pääsee tutkimaan muinaisten egyptiläisten vuodenkiertoa, maailmankuvaa ja valtiorakennetta. Kävijä saa tietoa jumalista ja egyptiläisten harjoittamasta uskonnosta, sekä siitä, miksi ja miten vainajia muumioitiin. Yhdessä esineistö muodostaa kiehtovan ja elävän kuvan muinaisesta Egyptistä.

Museonjohtaja Kai Kartio: ”Amos Rex, samoin kuin Kumu, on voimakkaasti kiinni nykyhetkessä ja tulevaisuuteen suuntautunut. Miksi esittelemme nyt muinaista Egyptiä? Tulevaisuuden rakentaminen vaatii menneisyyden tuntemista. Amos Rex on tullut tunnetuksi siitä, että sinne tullessa tuntee astuvansa toiseen maailmaan. Tämä on taas tavoitteena: ihmeelliset esineet kokonaisvaltaisessa näyttelyarkkitehtuurissa kietovat kävijän tunnelmaansa. Erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että näyttelyssä on turvallista viettää aikaa, ja että se on mukaansatempaava myös lapsille ja nuorille.”

Arkeologisten kaivausten paljastama rikas kulttuuri näkyy arjessamme yhä: esimerkiksi 365 päivän kalenteri, jossa vuosi jaetaan 12 kuukauteen, oli käytössä jo muinaisessa Egyptissä. Ei ole ihme, että Egyptin loisto ei himmene, vaikka vuosituhannet kuluvat.

Muinaisten egyptiläisten sanoin: Ankh wedja seneb eli eläkää, olkaa kukoistavia ja terveitä!

* * * *

Näyttelyä täydentää runsas oheisohjelmisto, joka sisältää mm. Night Visions -festivaalin kanssa yhdessä toteutetun ja teemaan sopivan kattauksen kauhuelokuvia, yleisöopastuksia lapsille, luentoja aina vajonneista kaupungeista muumiomaniaan, teemaopastuksia, peli-iltoja ikivanhan Senet-lautapelin äärellä ja taianomaisia taidepajoja.

Samaan aikaan näyttelyn kanssa julkaistaan Amos Rexin tilaama ja SKS:n kustantama, FM, egyptologi ja tietokirjailija Mia Merin tietokirja ”Egypti – Kala sarkofagissa ja muita mysteereitä”. Kirja johdattaa lukijat muinaiseen Egyptiin ja vastaa kiinnostavasti moneen ikivanhaan arvoitukseen. Amos Rexin näyttelyn toteutukseen osallistuneen Merin suunnitteilla olleen teoksen kirjoittaminen tuli ajankohtaiseksi Amos Rexin näyttelyn myötä.

Amos Rexin ja Tallinnan Kumun näyttelyt avataan peräkkäisinä päivinä; Amos Rex aukeaa yleisölle 9. lokakuuta 2020 ja Kumun taidemuseo 10. lokakuuta 2020.

Egyptin loisto – Viimeiset suuret dynastiat

Amos Rex, Helsinki: 9.10.2020–21.3.2021
Kumun taidemuseo, Tallinna: 10.10.2020–21.3.2021

Lehdistötilaisuus
Amos Rexin näyttelyn lehdistötilaisuus järjestetään museolla torstaina 8.10. klo 11.

Ilmoittautuminen: https://amosrex.fi/egyptin-loisto-lehdistotilaisuus/

Lehdistöpaketti ja kuvat: https://www.dropbox.com/sh/xu2ysouemw0f4uh/AAALAMoyze-er1dgNsCOGOHWa?dl=0

Puheenvuorot:
Museonjohtaja Kai Kartio, Amos Rex
Museonjohtaja Christian Greco, Museo Egizio
Kuraattori Anastasia Isakova, Amos Rex
Egyptologi Mia Meri
Museolehtori Melanie Orenius, Amos Rex

Mia Meri: Egypti – Kala sarkofagissa ja muita mysteereitä
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura & Amos Rex, 2020 220 sivua, 104 kuvaa.

Lid of the sarcophagus of Ibi, 664-610 BC. © Museo Egizio

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.