Ehdotus: Palkkausjärjestelmän avaaminen pakollisen tasa-arvosuunnitelman tilalle

Suomen Ekonomit ehdottaa, että työnantajat vapautetaan velvollisuudesta tehdä tasa-arvosuunnitelma, jos ne avaavat henkilöstölleen palkkausjärjestelmänsä. Näin yritykseltä vähenee byrokratiaa, ja henkilöstö saa lisää tietoa palkoista.

• Suuri osa tasa-arvosuunnitelmista on surkeita, eivätkä täytä edes lain minimivaatimuksia
  • Tasa-arvosuunnitelman palkkakartoitus on usein hyödytön, koska sisältää vain keskipalkat ilman tehtäväryhmittäistä vertailua
  • Suomen Ekonomit ehdottaa palkkausjärjestelmän avaamista tehtävätasolla

”Lainsäätäjällä on ollut hyvä tarkoitus, mutta tasa-arvosuunnitelmat ovat jääneet sanahelinäksi. Suuri osa tasa-arvosuunnitelmista on surkeita, eivätkä täytä edes lain minimivaatimuksia. Jos yrityksellä on halu edistää tasa-arvoa, se osaa tehdä sen ilman tasa-arvosuunnitelmaakin. Jos motivaatiota ei ole, suunnitelma tehdään yleensä niin, ettei siitä ole mitään hyötyä”, Suomen Ekonomien asiamies Kosti Hyyppä toteaa.

Tasa-arvosuunnitelmaan sisältyvä palkkakartoitus on Hyypän mukaan usein hyödytön, koska se sisältää ainoastaan työpaikan miesten ja naisten keskipalkan ilman tehtäväryhmittäistä vertailua.  Palkkausjärjestelmien avaaminen toisi palkkauksesta enemmän tietoa kuin tasa-arvosuunnitelman palkkakartoitus.

Palkkausjärjestelmän avaaminen olisi tehtävä riittävällä tarkkuudella. Siinä ei avattaisi henkilökohtaisia palkkoja, mutta se sisältäisi tehtävien vaativuusluokittelun ja lisäisi ymmärrystä siitä, miksi kukin tehtävä on sijoitettu kyseiseen vaativuusryhmään ja miten seuraavalle tasolle olisi mahdollista päästä. Palkkajärjestelmän avaaminen antaisi tietoa eri vaativuusryhmien palkoista ja siitä, mikä on oman tehtävän palkkahajonta.

”Suomessa palkkoihin liittyy paljon salamyhkäisyyttä. Palkkausjärjestelmän avaaminen lisäisi myös palkkatyytyväisyyttä. On turha ylläpitää sääntelyä, josta ei ole hyötyä tavoitteen kannalta. Houkutus vähentää byrokratiaa voisi lisätä palkkausjärjestelmien avoimuutta. Kukin työntekijä voisi arvioida omaa palkkaansa paremmin, kun palkkausjärjestelmä olisi avoin. Näin edistyisi myös tasa-arvosuunnitelmilla tavoiteltava palkkatasa-arvo ”, Hyyppä summaa.

Suomen Ekonomien työmarkkinajohtaja Riku Salokannel, p. 0407249566

Suomen Ekonomien asiamies Kosti Hyyppä, p. 0503516177

Suomen Ekonomit, työmarkkinajohtaja Riku Salokannel, p. 0407249566
Suomen Ekonomit, asiamies Kosti Hyyppä, p. 0503516177

KANNANOTTO: Kehysriihessä tärkeitä askelia osaamisen kehittämisessä, seuraavalle hallitukselle jäi vielä tekemistä12.4.2018 09:44Tiedote

Kehysriihessä päästiin eteenpäin osaamista ja sitä kautta työllisyyttä turvaavissa toimenpiteissä: selkeät panostukset muunto- ja täydennyskoulutukseen sekä aktiivimallin kehittäminen ovat tärkeitä askelia. Suomen Ekonomit kuitenkin painottaa, että seuraavalla hallituskaudella tarvitaan edelleen merkittäviä jatkotoimia hallituksen käynnistämän jatkuvan oppimisen reformin rakentamisessa.