Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

”Pitää tietää mihin sijoittaa. Huhtanen Capitalin tapauksessa on annettu täysin vastuuton ja epärealistinen kuva asuntojen arvosta, vuokratuotoista ja yhtiön tilanteesta. Monia on johdettu harhaan ja moni menettää rahansa. Jos joku asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti ole totta”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa.

Huhtanen Capitalin omistamien vuokra-asuntojen vuokratuotot vuodessa ovat 120 000 euroa ja vastikekulut ovat 135 000 euroa vuodessa. Asuntojen arvo oli listautumisesitteessä kirjattu epärealistisesti 38,2 miljoonaan euroon. Todellinen käypä arvo on ulkopuolisen selvittäjän mukaan varovasti arvioiden 6 miljoonaa euroa.

”Viime aikoina on tullut julkisuuteen muutamia muitakin ongelmissa olevia tapauksia kiinteistösijoittamisessa. Kaikissa tarina on sama – katteettomia lupauksia suurista seteleistä ja nopeasti. On hyvä, että nämä asiat tulevat esille. Asuntosijoittamisessa pitää tehdä kotiläksyt kunnolla. Tämän tapauksen luvut osoittavat selvästi, ettei asuntosijoittamisen peruslaskelmia esimerkiksi vuokratuotosta ole hallittu. Vastuuta ei voi ulkoistaa yhtiölle, vaan pitää itse ymmärtää ja selvittää, mihin ja miten on sijoittamassa. Pitää ymmärtää katsoa myös lukujen taakse”, sanoo Viljamaa.

Suomen Vuokranantajat kannustaa hyvään ja vastuulliseen vuokranantajuuteen ja asuntosijoittamiseen.

”Jos tästäkin surullisesta tapahtumien sarjasta jotain voi oppia, on ehdottomasti se, että asuntosijoittaminen ei ole riskitöntä ja oikoteitä etsimällä päätyy ojaan. Tämän tapauksen tyyppiset sijoitusyhtiöt voivat olla piensijoittajalle erityisen harhaanjohtavia, sillä taustalaskelmien realistisuudesta voi olla vaikea päästä jyvälle. On tärkeää, että nämä epärealistiset veivaukset tulevat esiin”, Viljamaa jyrähtää.

”Itse suosin suoraa vuokranantajuutta, jolloin asunnon kannattavuutta pystyy itse laskemaan. Laskelmissa kannattaa olla mieluummin liian varovainen kuin vauhtisokea. Tässä tapauksessa sokeus on selvästi iskenyt. Vastuullisuus korostuu jatkossa myös asuntosijoittamisessa. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullisuutta, arvolähtöisyyttä ja hyvää vuokratapaa kaikessa toiminnassaan”, sanoo Viljamaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 20 000 vuokranantajaa.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.