Business Finland

Ei ole syytä lopettaa matkailua, vaan matkustaa vastuullisemmin

Jaa
Matkustaminen on avartavaa ja uuden kokeminen sekä arjesta irtautuminen on nautinnollista. Ihmiset ovat kuitenkin entistä tietoisempia ja haluavat toimia mahdollisimman vastuullisesti, myös matkustaessa.
Kuva: Visit Finland / Mariia Kauppi
Kuva: Visit Finland / Mariia Kauppi

Mitä matkailija voi tehdä, jotta matkailusta koituisi mahdollisimman vähän haittaa ilmastolle sekä matkakohteelle ja sen asukkaille? Matkailun suurimmat päästöt tulevat usein itse matkustamisesta. Juna tai bussi ja joukkoliikenne ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta Suomeen ja Suomesta matkustettaessa lentäminen on kuitenkin lähes välttämätöntä. Jos lentämistä ei pysty välttämään, mitä voi tehdä?

– Lentämisessä tärkeää on valita suorat lennot ja pyrkiä viipymän pidentämiseen. Reissuun ei kannata lähteä yhdeksi tai kahdeksi yöksi. Lentämisen ja maata pitkin matkustamisen yhdistelmä on myös vaihtoehto. Aluksi voi matkata maata pitkin vaikka vain toiseen suuntaan tai korvata osan matkasta esimerkiksi junalla, Visit Finlandin vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Mäkelä kertoo.

Matkalla kannattaa käyttää enemmän aikaa olemiseen, vähemmän siirtymiseen. Hitaan matkustamisen periaatteella itse matkantekokin on rentouttavaa ja nautinnollista. Esim. junalla matkustaessa saa nauttia kauniista maisemista ja rentoutua. Myös teitä pitkin matkustaessa valinnoilla on merkitystä.

– Mikäli vuokraa auton, on tärkeää valita vähän kuluttava, omaan tarpeeseen sopivan kokoinen auto. Joissain kohteissa tarjolla voi olla myös sähkö- tai hybridiautoja vuokralle. Sosiaalisen median kimppakyytiryhmät ovat hyvä vaihtoehto niille, joille somen käyttäminen on luontevaa. Tällöin autojen täyttöaste nousee, mutta varsinkin kansainvälisten matkailijoiden on vaikeaa löytää näitä ryhmiä, Mäkelä jatkaa.

Pienillä asioilla on iso yhteisvaikutus

Ruokailuissa kannattaa suosia paikallisia tuotteita, sesongin tuotteita ja kasvispainotteista ruokavaliota. Vannoutunut lihansyöjä voi valita lähialueen lihatuotteita ja esim. tilaravintoloissa on usein hyödynnetty paikallisia raaka-aineita. Jos on tapana ostaa matkamuistoja itselleen tai tutuilleen, on hyvä vaihtoehto valita esim. paikallista käsityötä.

– Itse suosin käytettäviä, hyödyllisiä tuotteita, jotka on lähellä valmistettu. Kaukoidässä valmistettujen matkamuistojen sijaan käytän mielelläni hieman aikaa ja vaivannäköä löytääkseni sellaisia paikallisia tuotteita, joille varmasti tulee käyttöä, Mäkelä kertoo.

Vastuullinen matkailija ottaa asioista selvää etukäteen

Sesonkipiikin ulkopuolella matkustaminen tukee toimialan ympärivuotuisuutta ja kohteeksi voi valita myös vähemmän tunnetun ja suositun. Monilla pienillä paikkakunnilla matkailu voi olla hyvinkin tärkeä työllistäjä.

Majoitus- ja aktiviteettivaihtoehdoissa on hyvä valita toimijoita, jotka panostavat vastuullisuuteen. Mistä voi aloittaa, jos asiaan perehtyminen tuntuu vaikealta?

– Hyvä vinkki on valita sellainen toimija esimerkiksi majoituskohteeksi tai aktiviteettien tarjoajaksi, jolla on Visit Finlandin myöntämä Sustainable Travel Finland -merkki tai jokin muu luotettava ja tunnettu vastuullisuussertifiointi. Sama vinkki toimii niin kansainvälisille matkailijoille kuin kotimassa matkustaville, Mäkelä vinkkaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja medialle:


Liisa Mäkelä, Manager, Sustainable Tourism Development
Visit Finland | Business Finland
liisa.makela@businessfinland.fi
050 525 7479


Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi
040 901 5219

Kuvat

Kuva: Visit Finland / Mariia Kauppi
Kuva: Visit Finland / Mariia Kauppi
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Business Finland
Business Finland
PL 358
00180 Helsinki

http://www.businessfinland.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

New leading companies: Kempower, Patria, Valio and Wärtsilä16.2.2024 07:58:00 EET | Press release

Business Finland has made positive funding decisions for four companies, which commit to significantly increase their own and their partners' research, development and innovation (RDI) investments in Finland. The companies that won the challenge competition for leading companies (Veturi in Finnish) are drivers of change in their own industries, i.e. in the electrification of traffic, defense technology, food system renewal and energy production.

Uusia veturiyrityksiä valittu: Kempower, Patria, Valio ja Wärtsilä16.2.2024 07:57:00 EET | Tiedote

Business Finland on päättänyt rahoittaa neljää yritystä, jotka sitoutuvat veturiyrityksinä kasvattamaan merkittävästi omia ja kumppaniensa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) investointeja Suomessa. Vetureiden haastekilpailun voittaneet yritykset ovat muutoksen ajureita omilla toimialoillaan eli liikenteen sähköistämisessä, puolustusteknologiassa sekä ruokajärjestelmän uudistamisessa ja energiantuotannossa.

Saksalaiset haluavat tuntea tuhansien järvien maan läpikotaisin14.2.2024 07:43:20 EET | Tiedote

Viime vuonna saksalaiset olivat suurin kansainvälinen matkailijoiden ryhmä Suomessa yöpymisillä mitattuna. Land der tausend Seen (tuhansien järvien maa) on lähes sata vuotta jatkuneen Suomi-markkinoinnin seurauksena iskostunut Suomen tunnetuimmaksi asiaksi Saksaksi. Nykyään saksalaisia matkailijoita houkuttaa Suomeen järvien lisäksi paikallinen elämäntapa ja onnellisuus. Nousevia trendejä ovat uniikit majoitukset, suomalaisen dekkarikirjallisuuden buumi sekä työn ja loman yhdistäminen yleistyneiden etätyömahdollisuuksien myötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye