Ei ole syytä lopettaa matkailua, vaan matkustaa vastuullisemmin
Mitä matkailija voi tehdä, jotta matkailusta koituisi mahdollisimman vähän haittaa ilmastolle sekä matkakohteelle ja sen asukkaille? Matkailun suurimmat päästöt tulevat usein itse matkustamisesta. Juna tai bussi ja joukkoliikenne ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta Suomeen ja Suomesta matkustettaessa lentäminen on kuitenkin lähes välttämätöntä. Jos lentämistä ei pysty välttämään, mitä voi tehdä?
– Lentämisessä tärkeää on valita suorat lennot ja pyrkiä viipymän pidentämiseen. Reissuun ei kannata lähteä yhdeksi tai kahdeksi yöksi. Lentämisen ja maata pitkin matkustamisen yhdistelmä on myös vaihtoehto. Aluksi voi matkata maata pitkin vaikka vain toiseen suuntaan tai korvata osan matkasta esimerkiksi junalla, Visit Finlandin vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Mäkelä kertoo.
Matkalla kannattaa käyttää enemmän aikaa olemiseen, vähemmän siirtymiseen. Hitaan matkustamisen periaatteella itse matkantekokin on rentouttavaa ja nautinnollista. Esim. junalla matkustaessa saa nauttia kauniista maisemista ja rentoutua. Myös teitä pitkin matkustaessa valinnoilla on merkitystä.
– Mikäli vuokraa auton, on tärkeää valita vähän kuluttava, omaan tarpeeseen sopivan kokoinen auto. Joissain kohteissa tarjolla voi olla myös sähkö- tai hybridiautoja vuokralle. Sosiaalisen median kimppakyytiryhmät ovat hyvä vaihtoehto niille, joille somen käyttäminen on luontevaa. Tällöin autojen täyttöaste nousee, mutta varsinkin kansainvälisten matkailijoiden on vaikeaa löytää näitä ryhmiä, Mäkelä jatkaa.
Pienillä asioilla on iso yhteisvaikutus
Ruokailuissa kannattaa suosia paikallisia tuotteita, sesongin tuotteita ja kasvispainotteista ruokavaliota. Vannoutunut lihansyöjä voi valita lähialueen lihatuotteita ja esim. tilaravintoloissa on usein hyödynnetty paikallisia raaka-aineita. Jos on tapana ostaa matkamuistoja itselleen tai tutuilleen, on hyvä vaihtoehto valita esim. paikallista käsityötä.
– Itse suosin käytettäviä, hyödyllisiä tuotteita, jotka on lähellä valmistettu. Kaukoidässä valmistettujen matkamuistojen sijaan käytän mielelläni hieman aikaa ja vaivannäköä löytääkseni sellaisia paikallisia tuotteita, joille varmasti tulee käyttöä, Mäkelä kertoo.
Vastuullinen matkailija ottaa asioista selvää etukäteen
Sesonkipiikin ulkopuolella matkustaminen tukee toimialan ympärivuotuisuutta ja kohteeksi voi valita myös vähemmän tunnetun ja suositun. Monilla pienillä paikkakunnilla matkailu voi olla hyvinkin tärkeä työllistäjä.
Majoitus- ja aktiviteettivaihtoehdoissa on hyvä valita toimijoita, jotka panostavat vastuullisuuteen. Mistä voi aloittaa, jos asiaan perehtyminen tuntuu vaikealta?
– Hyvä vinkki on valita sellainen toimija esimerkiksi majoituskohteeksi tai aktiviteettien tarjoajaksi, jolla on Visit Finlandin myöntämä Sustainable Travel Finland -merkki tai jokin muu luotettava ja tunnettu vastuullisuussertifiointi. Sama vinkki toimii niin kansainvälisille matkailijoille kuin kotimassa matkustaville, Mäkelä vinkkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Liisa Mäkelä, Manager, Sustainable Tourism Development
Visit Finland | Business Finland
liisa.makela@businessfinland.fi
050 525 7479
Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi
040 901 5219
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa23.4.2024 08:12:00 EEST | Tiedote
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.
Business Finlandin johtoryhmään uusi jäsen: Jenni Santalo nimitetty asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtajaksi12.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Filosofian maisteri Jenni Santalo on nimitetty 1.5.2024 alkaen Business Finlandin johtoryhmän jäseneksi ja asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Business Finlandilla on myös tuore johtokunta.
Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa9.4.2024 08:06:14 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Green North Energy monistaa Business Finlandin rahoittamaa vetylaitoskonseptiaan Poriin ja Kemiin – tähtäimessä Suomen omavaraisuus ammoniakin tuotannossa26.3.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Suomalainen Green North Energy on tehnyt aiesopimukset vihreiden vety- ja ammoniakkilaitosten perustamisen selvityksestä Porin ja Kemin kaupunkien kanssa. Yhtiö pystyy hyödyntämään Business Finlandin tuella kehittämäänsä tuotantokonseptia, jota se soveltaa jo Naantaliin rakentuvassa pilottilaitoksessa. Yhteensä yli miljardin euron suunnitelluilla investoinneilla tähdätään vihreän siirtymän vauhdittamiseen, huoltovarmuuden paranemiseen ja uusien työpaikkojen syntymiseen.
Suomi seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa – Houkutteleeko onnellisuus Suomeen investointeja, matkailijoita ja osaajia?20.3.2024 02:05:00 EET | Tiedote
Kansainvälisen The World Happiness Report 2024 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa, seitsemättä kertaa peräkkäin. Miten onnellisuusraportin tulokset näkyvät Suomen maakuvassa ja miten onnellisuutta hyödynnetään Suomen markkinoinnissa?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme