”Ei on ei” – raiskauksen pääkriteeriksi on määriteltävä suostumuksen puute

Eduskunta käsittelee tänään Suostumus2018 – kansalaisaloitetta, jonka tarkoituksena on uudistaa seksuaalirikoslainsäädäntöä siten että raiskauksen pääkriteeriksi asetetaan suostumuksen puute. Kyseessä on merkittävä tasa-arvoa edistävä aloite, joka asettaa seksuaalirikoslainsäädännön keskiöön koskemattomuuden ja seksuaalisen itsemääräämisoikeuden.

”Nykyisen seksuaalirikoslainsäädännön puitteissa raiskauksen pääkriteeri perustuu fyysiseen väkivaltaan, tai sen uhkaan. Uhrin näkökulmasta nykyinen kriteeristö on ongelmallinen ja vaatii yhdenvertaisuuden nimissä päivittämistä. Kaikki eivät ole kykeneväisiä puolustamaan itseään fyysisesti rikoksen tapahtuessa,” ministeri ja Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen painottaa.

Kansalaisaloitteen mukaan suostumuksen puutteen kirjaaminen raiskauksen pääkriteeriksi selkeyttäisi huomattavasti rikoksen tunnistamista ja samalla kynnys rikoksen ilmoittamisesta laskisi. Samoilla linjoilla on myös YK:n naisten oikeuksia valvova CEDAW- komitea, jonka mukaan Suomen pitää poistaa laista vaatimukset, jotka määrittelevät seksuaalirikoksen tapahtuvan vain väkivallan tai sen uhan perusteella.

”Tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia raiskauksen uhreista ei kykene puolustamaan itseään fyysisesti rikoksen tapahtuessa.On kestämätöntä, että nykyinen lainsäädäntö ei anna huomattavalle osalle uhreista tarvittavaa oikeusturvaa. Rikoksen tapahtuessa vastuun on aina oltava tekijällä, ei uhrilla.

Voimme olla tyytyväisiä siihen, että hallitusohjelmaan on kirjattuna selkeästi tavoitteet seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistuksesta, jonka yhtenä keskeisenä elementtinä on raiskausmääritelmän muuttaminen suostumuksen puutteeseen perustuvaksi. Tämä olisi merkittävä edistysaskel kohti yhdenvertaista oikeusturvaa seksuaalirikoslainsäädännössä. Lisäksi uudistus tukisi paremmin Suomen allekirjoittaman Istanbulin sopimuksen velvoittamia vaatimuksia.” Tuppurainen päättää.

Lisätietoa Suostumus2018 kansalaisaloitteesta: http://suostumus2018.fi/kansalaisaloite/

Demarinaisten hallitus 18.9.2019

Demarinaiset: Harrastukset ovat tärkeä osa tyttöjen hyvinvointia11.10.2019 09:01:38 EESTTiedote

Tänään vietetään kansainvälistä tyttöjen päivää. Harrastukset ovat tärkeä osa tyttöjen hyvinvointia ja ne vähentävät myös yksinäisyyden tunnetta. Tutkimusten mukaan 13 prosenttia tytöistä kokee itsensä melko tai usein yksinäiseksi. Yksi ratkaisu yksinäisyyden tunteen vähentämiseen on matalan kynnyksen harrastustoiminta. Harrastusmahdollisuuksia rajoittavat liian usein kustannuskysymykset: vähävaraisten tai työttömien lapset harrastavat muita vähemmän.

Hallituksen on julistauduttava feministiseksi22.5.2019 10:00:00 EESTTiedote

Kuluneen kevään eduskuntavaalit ovat olleet tasa-arvon kannalta historialliset: eduskuntaan pääsi ensimmäisen kerran yli 90 naista ja naiskansanedustajien osuus nousi 47 prosenttiin. Kaiken kaikkiaan 94 naista sai äänestäjiltä valtakirjan toimia tulevan eduskuntakauden kansanedustajana. Tulos osoittaa selkeästi, että naisiin luotetaan ja tasa-arvon takapakki halutaan pysäyttää kääntämällä suunta kohti tasa-arvoista yhteiskuntaa.

Demarinaisten ja Kalevi Sorsa-säätiön pamfletti: EU:n tasa-arvopolitiikan U-käännös6.5.2019 09:32:17 EESTTiedote

Euroopan Unionin (EU) tasa-arvopolitiikka on ollut hukassa vuoden 2008 talous- ja eurokriisin jälkeen. Sitä ennen EU edisti vahvemmin sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta EU-jäsenmaissa, mutta tällä hetkellä tasa-arvo on jäänyt talouskuripolitiikan jalkoihin. Naiset ja EU -pamfletissa (Kalevi Sorsa -säätiö ja Demarinaiset) tasa-arvokysymyksiä EU:ssa analysoivat Anna Elomäki, Zita Gurmai, Teea Kortetmäki, Miapetra Kumpula-Natri, Kevät Nousiainen, Kaisa Penny (toim.) ja Outi Viitamaa-Tervonen.