EK: Budjettiriihestä odotetaan työllisyyspäätöksiä – Suomi velkaantuu huolestuttavalla tavalla

Suomi on maksamassa korkeaa hintaa budjettiriiheen valmistautuvan Marinin hallituksen löysästä talouspolitiikasta. Hallitus on varautumassa valtionvelan korkomenojen tuplaantumiseen ensi vuonna. Valtionvelan määrän arvioidaan nousevan 144 miljardiin, eikä Suomen rakenteellisia haasteita ole kyetty riittävästi ratkomaan.

Hallitus on suitsuttanut 74 prosentin työllisyysastetta. Lukuun ei voi olla tyytyväinen, koska meillä on samaan aikaan suuri määrä avoimia työpaikkoja ja korkea pitkäaikaistyöttömyys. Työmarkkinat eivät toimi riittävän hyvin. Luku kätkee myös alleen sen, että muutos on tapahtunut ilman että työtunnit ovat kasvaneet samassa suhteessa.

Pk-yritykset ovat talouden kasvussa avainasemassa. Suomen tulee aktiivisesti toimia EU-tasolla, jotta finanssialan regulaatioon otetaan aikalisä. Lisäregulaatio heikentää kasvun edellytyksiä ja pk-yrityksien rahoitusmahdollisuuksia, joka on tässä taloudellisessa tilanteessa väärä suunta. Myös kansallisesta yritysrahoitusta kiristävästä sääntelystä tulisi pidättäytyä.

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies odottaa hallitukselta lisätoimia erityisesti osaajapulan helpottamiseksi ja kannustinloukkujen purkamiseksi.

– Monia toimialoja vaivaa polttava pula osaajista ja tekijöistä. Työn kannustavuutta on parannettava alentamalla ansiotuloverotusta. Oikein toteutettuna se tasaisi myös inflaation vaikutuksia. Työperäisen maahanmuuton edellytysten vahvistamiseksi maahanmuuttoviraston resurssit on vakautettava, Häkämies sanoo.

EK:n mukaan myös konkreettisia keinoja sote-alan henkilöstöpulan helpottamiseksi löytyy ja niistä on viimein tehtävä päätöksiä. Kela-korvausten leikkausaikeista on luovuttava, jotta terveydenhuollon akuutti kriisi ei pahentuisi. Yksityistä terveydenhuoltoa tarvitaan entistä enemmän helpottamaan lääkäriin pääsyä ja lyhentämään hoitojonoja.

Suomi on parlamentaarisen työn myötä ottamassa tärkeitä askelia kohti TKI:n 4 %:n kasvu-uraa.

– Nyt ei ote saa lipsua. Hallituksen on vietävä t&k-verokannuste ja -rahoituslaki määrätietoisesti eteenpäin. Budjettiriihessä on varmistettava tarvittavat rahoituspäätökset yritysvetoisuutta vaalien, Häkämies vaatii.

EK:n mukaan budjettiriihessä on myös syytä linjata työrauhan antamisesta koulutusalalle. Ammatillisen koulutuksen rahoitusmalliin ei pidä tehdä tällä hallituskaudella enää muutoksia, jotka vaarantaisivat aikuisväestön lisäkoulutuksen.

– Uudistumista vauhdittavan investointihankkeiden pikakaistan toimeenpanon on edettävä nopeasti. Hallituksen on myös tartuttava EK:n esityksiin lupaprosessien tehostamiseksi mm. luomalla yksi asiointikanava ja rajaamalla viranomaisten keskinäisiä valitusoikeuksia, Häkämies painottaa.

Hallituksen suunnitelmat leikata liikennerahoista uhkaavat lamauttaa uudet investoinnit. Perusväylänpidon taso on jäämässä matalammalle kuin vuosiin. Infran korjausvelka on kokonaisuudessaan iso.

– Tämä ei ole kestävää kasvupolitiikkaa. Samalla Itä-Suomen logistinen asema on heikentynyt dramaattisesti sodan vaikutusten myötä. Aiemmin Saimaan kanavan korjaukseen varatut varat on suunnattava liikennejärjestelmän kehittämisen kannalta parhaalla tavalla. Välittömänä panostuksen kohteena voisi olla esimerkiksi Luumäki-Joutseno kaksoisraiteen rakentaminen.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen haastattelupyynnöt viestintäjohtaja Nora Elersin kautta, p. 050 574 6977

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan15.9.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK SAK Akava STTK Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT Mediatiedote 15.9.2022 Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Työnantajat ja ammattijärjestöt kehottavat jäseniään liittymään 10.10. käynnistyvään kansalliseen Astetta alemmas -kampanjaan. Edessä on ennennäkemättömän vaikea energiatalvi. Siksi järjestöjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Pekka Piispanen, Antti Palola ja Markku Jalonen vetoavat jäsenistöönsä: ”Tämän syksyn aikana on käännettävä kaikki kivet, joilla tulevan lämmityskauden energiakustannuksia ja sähkölaskuja pystytään kohtuullistamaan. Systemaattinen ja laaja-alainen energian säästäminen on omissa käsissä oleva toimi, joka vaikuttaa konkreettisesti ja nopeasti. Erityisesti huippukulutuksen aikaan saadut säästöt paitsi pienentävät omaa

Elinkeinoelämä: EU:n on puututtava energia-ahdinkoon – toimien on oltava tehokkaita ja väliaikaisia14.9.2022 11:59:06 EEST | Tiedote

Komission puheenjohtaja von der Leyen korosti tänään vuosipuheessaan EU:n hätätoimien merkitystä energiakriisin selättämisessä. Suomalaisen elinkeinoelämän mukaan on tärkeää hakea EU:n yhteisiä ratkaisuja yritysten, työpaikkojen ja koko yhteiskunnan auttamiseksi yli akuutin energiakriisin. Esitetyistä kriisitoimista EK kannattaa niitä, joilla vaikutetaan suorimmin sähkön hintaan. Puhtaan energian investointeja ei tule vaarantaa windfall-veron tai solidaarisuusmaksun kaltaisilla toimilla.

EK hallituksen budjettiriihestä: Hallitus teki välttämättömiä päätöksiä energiakustannusten leikkaamiseksi – velkaantuminen jatkuu huolestuttavalla tavalla1.9.2022 14:07:01 EEST | Tiedote

Poikkeuksellisessa tilanteessa hallituksen budjettiriihessä tekemät menolisäykset ovat ymmärrettäviä, mutta on pakko alleviivata, että kaikki nämä panostukset tehdään velaksi. Kuten valtiovarainministeri Annika Saarikko itsekin myönsi, julkisessa taloudessa on pitkäaikainen rakenteellinen tulojen ja menojen välinen epätasapaino. Hallitukselta puuttuu kuitenkin suunnitelma epätasapainon korjaamiseksi. Velka lisääntyi budjettiriihessä jopa 1,7 miljardia aiemmasta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin30.8.2022 16:47:07 EEST | Tiedote

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty. Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen: ”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.” Vi

Elinkeinoelämän luottamus laski selvästi elokuussa29.8.2022 08:00:33 EEST | Tiedote

"Yritysten luottamus jatkoi odotetustikin laskuaan. Erityisesti kuluttajaa lähellä oleva vähittäiskauppa koki hyvin selvän pudotuksen edelliskuukaudesta. Myös palvelualoilla suhdanneodotukset synkkenivät selvästi. Sen sijaan rakentamisessa otettiin nyt vaihteeksi happea, kun luottamus tuli pitkästä aikaa hieman ylöspäin. Silti Suomessa rakentamisen luottamus on EU-maiden heikoimpien joukossa", sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.