EK hallituksen budjettiriihestä: Hallitus teki välttämättömiä päätöksiä energiakustannusten leikkaamiseksi – velkaantuminen jatkuu huolestuttavalla tavalla

Poikkeuksellisessa tilanteessa hallituksen budjettiriihessä tekemät menolisäykset ovat ymmärrettäviä, mutta on pakko alleviivata, että kaikki nämä panostukset tehdään velaksi. Kuten valtiovarainministeri Annika Saarikko itsekin myönsi, julkisessa taloudessa on pitkäaikainen rakenteellinen tulojen ja menojen välinen epätasapaino. Hallitukselta puuttuu kuitenkin suunnitelma epätasapainon korjaamiseksi. Velka lisääntyi budjettiriihessä jopa 1,7 miljardia aiemmasta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

Suomen velkaantuminen sysätään perintönä seuraavan hallituksen ratkaistavaksi. Menolisäysten vastapainoksi tarvittavia säästöjä ei ole tehty, eikä niitä ole taidettu etsiäkään.

”Akuutti kriisi energia- ja sähkömarkkinoilla jää toivottavasti väliaikaiseksi. Korkeaa sähkönhintaa korjaavat toimet on tehty määräaikaisina, kuten pitääkin. Tästä linjasta on syytä pitää kiinni. Samalla pitäisi tukea nopeaa muutosta kohti kestävämpiä lämmitysratkaisuja sekä luoda kannusteita sähkön kulutuksen vähentämiseksi”, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

Vaikka yritysten energiakulut ovat nousseet myös vastaavalla tavalla, hallitus ei tehnyt päätöksiä yritysten kasvaneiden kustannusten leikkaamisesta. Tällaisia olisivat olleet esimerkiksi teollisuuden sähköistämistuen nosto ja palveluiden sähköveron lasku.

EK pettyi budjettiriihen työllisyyspäätöksiin.

”Meillä on historian suurin työvoimapula ja avoinna on arviolta yli satatuhatta työpaikkaa. Samaan aikaan talouden kasvu on hyytymässä. Hallitus ei kyennyt tekemään merkittäviä työllisyyspäätöksiä. Sellainen olisi ollut esimerkiksi työttömyysturvan porrastaminen. Päivähoitomaksujen alentaminen ja korotetun työmatkavähennyksen jatkaminen on tästä näkökulmasta kuitenkin perusteltua”, Häkämies toteaa.

Hallituksen päätös 2500 uuden hoiva-avustajan kouluttamiseksi on myönteinen. EK on esittänyt linjausta vuosia. Hoitajapula tarvitsee kuitenkin järeitä toimia, koulutuspaikat eivät yksin riitä. Keskeistä olisi sallia yhä useamman henkilöstöryhmän työskentely vanhusten hoivassa.

EK kiittää hallitusta TKI-päätöksistä. T&k-rahoituksen uhkaamassa ollut rahoitusleikkaus on peruttu ja t&k-verokannuste otetaan käyttöön. Tämä on tärkeää uudistumisen ja tulevan kasvun kannalta.

Hallituksen päätös siirtää Saimaan kanavan rakentamisrahat Itä-Suomen infraan on myönteistä ja tuo pientä helpotusta itäisen Suomen synkkään tilanteeseen, kuten muutkin Itä-Suomi paketin päätökset.

toimitusjohtaja Jyri Häkämies (viestintäjohtaja Nora Elersin kautta, puhelin 050 5746977)

EMBARGO 30.11. KLO 17: Porvarihallitus nähdään parhaimpana hallituspohjana30.11.2022 17:00:00 EET | Tiedote

EK:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan seuraavaksi hallituspohjaksi suurimman kannatuksen kerää porvarihallitus. Kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan johdolla koottava porvarihallitus saa mittauksessa 28 prosentin kannatuksen. Nykyinen punavihreä hallituspohja (21%) sekä kokoomuksen ja SDP:n johdolla koottava sinipunahallitus (20%) saavat keskenään lähes yhtä suuren kannatuksen.

Elinkeinoelämän luottamus laski marraskuussa28.11.2022 08:00:22 EET | Tiedote

”Yritysten luottamuksen luisuminen kielii talouden laaja-alaisesta hidastumisesta. Teollisuudessa tilauskannat putosivat jo nyt alle normaalina pidetyn tason ja rakentamisessa taiteillaan korkojen noustessa nopeasti. Palveluissa aktiviteettia on vielä riittänyt, vaikka luottamus tulikin alaspäin. Palveluilla on iso merkitys työllisyyden kannalta, mikä taas heijastuu vastaavasti suoraan vähittäiskauppaan, jossa luottamus nousi marraskuussa ainoana päätoimialoista”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.