EK hallituksen budjettiriihestä: Hallitus teki välttämättömiä päätöksiä energiakustannusten leikkaamiseksi – velkaantuminen jatkuu huolestuttavalla tavalla

Poikkeuksellisessa tilanteessa hallituksen budjettiriihessä tekemät menolisäykset ovat ymmärrettäviä, mutta on pakko alleviivata, että kaikki nämä panostukset tehdään velaksi. Kuten valtiovarainministeri Annika Saarikko itsekin myönsi, julkisessa taloudessa on pitkäaikainen rakenteellinen tulojen ja menojen välinen epätasapaino. Hallitukselta puuttuu kuitenkin suunnitelma epätasapainon korjaamiseksi. Velka lisääntyi budjettiriihessä jopa 1,7 miljardia aiemmasta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

Suomen velkaantuminen sysätään perintönä seuraavan hallituksen ratkaistavaksi. Menolisäysten vastapainoksi tarvittavia säästöjä ei ole tehty, eikä niitä ole taidettu etsiäkään.

”Akuutti kriisi energia- ja sähkömarkkinoilla jää toivottavasti väliaikaiseksi. Korkeaa sähkönhintaa korjaavat toimet on tehty määräaikaisina, kuten pitääkin. Tästä linjasta on syytä pitää kiinni. Samalla pitäisi tukea nopeaa muutosta kohti kestävämpiä lämmitysratkaisuja sekä luoda kannusteita sähkön kulutuksen vähentämiseksi”, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

Vaikka yritysten energiakulut ovat nousseet myös vastaavalla tavalla, hallitus ei tehnyt päätöksiä yritysten kasvaneiden kustannusten leikkaamisesta. Tällaisia olisivat olleet esimerkiksi teollisuuden sähköistämistuen nosto ja palveluiden sähköveron lasku.

EK pettyi budjettiriihen työllisyyspäätöksiin.

”Meillä on historian suurin työvoimapula ja avoinna on arviolta yli satatuhatta työpaikkaa. Samaan aikaan talouden kasvu on hyytymässä. Hallitus ei kyennyt tekemään merkittäviä työllisyyspäätöksiä. Sellainen olisi ollut esimerkiksi työttömyysturvan porrastaminen. Päivähoitomaksujen alentaminen ja korotetun työmatkavähennyksen jatkaminen on tästä näkökulmasta kuitenkin perusteltua”, Häkämies toteaa.

Hallituksen päätös 2500 uuden hoiva-avustajan kouluttamiseksi on myönteinen. EK on esittänyt linjausta vuosia. Hoitajapula tarvitsee kuitenkin järeitä toimia, koulutuspaikat eivät yksin riitä. Keskeistä olisi sallia yhä useamman henkilöstöryhmän työskentely vanhusten hoivassa.

EK kiittää hallitusta TKI-päätöksistä. T&k-rahoituksen uhkaamassa ollut rahoitusleikkaus on peruttu ja t&k-verokannuste otetaan käyttöön. Tämä on tärkeää uudistumisen ja tulevan kasvun kannalta.

Hallituksen päätös siirtää Saimaan kanavan rakentamisrahat Itä-Suomen infraan on myönteistä ja tuo pientä helpotusta itäisen Suomen synkkään tilanteeseen, kuten muutkin Itä-Suomi paketin päätökset.

toimitusjohtaja Jyri Häkämies (viestintäjohtaja Nora Elersin kautta, puhelin 050 5746977)

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan15.9.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK SAK Akava STTK Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT Mediatiedote 15.9.2022 Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Työnantajat ja ammattijärjestöt kehottavat jäseniään liittymään 10.10. käynnistyvään kansalliseen Astetta alemmas -kampanjaan. Edessä on ennennäkemättömän vaikea energiatalvi. Siksi järjestöjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Pekka Piispanen, Antti Palola ja Markku Jalonen vetoavat jäsenistöönsä: ”Tämän syksyn aikana on käännettävä kaikki kivet, joilla tulevan lämmityskauden energiakustannuksia ja sähkölaskuja pystytään kohtuullistamaan. Systemaattinen ja laaja-alainen energian säästäminen on omissa käsissä oleva toimi, joka vaikuttaa konkreettisesti ja nopeasti. Erityisesti huippukulutuksen aikaan saadut säästöt paitsi pienentävät omaa

Elinkeinoelämä: EU:n on puututtava energia-ahdinkoon – toimien on oltava tehokkaita ja väliaikaisia14.9.2022 11:59:06 EEST | Tiedote

Komission puheenjohtaja von der Leyen korosti tänään vuosipuheessaan EU:n hätätoimien merkitystä energiakriisin selättämisessä. Suomalaisen elinkeinoelämän mukaan on tärkeää hakea EU:n yhteisiä ratkaisuja yritysten, työpaikkojen ja koko yhteiskunnan auttamiseksi yli akuutin energiakriisin. Esitetyistä kriisitoimista EK kannattaa niitä, joilla vaikutetaan suorimmin sähkön hintaan. Puhtaan energian investointeja ei tule vaarantaa windfall-veron tai solidaarisuusmaksun kaltaisilla toimilla.

EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin30.8.2022 16:47:07 EEST | Tiedote

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty. Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen: ”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.” Vi

Elinkeinoelämän luottamus laski selvästi elokuussa29.8.2022 08:00:33 EEST | Tiedote

"Yritysten luottamus jatkoi odotetustikin laskuaan. Erityisesti kuluttajaa lähellä oleva vähittäiskauppa koki hyvin selvän pudotuksen edelliskuukaudesta. Myös palvelualoilla suhdanneodotukset synkkenivät selvästi. Sen sijaan rakentamisessa otettiin nyt vaihteeksi happea, kun luottamus tuli pitkästä aikaa hieman ylöspäin. Silti Suomessa rakentamisen luottamus on EU-maiden heikoimpien joukossa", sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.