EKONOMISTEILLA EI YKSISELITTEISTÄ SOTE-KANTAA

Jopa 37 prosenttia taloustieteilijöistä ei ota kantaa hallituksen esitykseen sote-valinnanvapaudesta. 27 prosenttia ekonomisteista pitää esitettyä uudistusta kyseenalaisena, selviää Ekonomistikoneen tänään julkaistuista uusista kyselytuloksista. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Kannastaan epävarmoja ekonomisteja on muutama enemmän kuin hallituksen esitystä järkevänä pitäviä. Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen, sote-aiheiseen kysymykseen. Toinen kysymys käsittelee maakuntien verotusoikeutta. Joka toinen ekonomisti katsoo, että maakuntavero tarvitaan, jos maakunnat hoitavat sote-palvelut.

Mikä EKONOMISTIKONE on?

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia,
muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa
kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä,
akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja
taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen
graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.
Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden
kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on
riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Paneeliin on kutsuttu kaikki virassa
olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulaisprofessorit
sekä taloustieteen tutkijat, jotka ovat RePec-julkaisutietokannan kärjessä
(25 %). Lisäksi mukaan on kutsuttu neljän taloudellisen tutkimuslaitoksen (PT, PTT,
VATT, Etla) sekä Suomen Pankin rahapolitiikka- ja tutkimusosaston johtajat ja
tutkimusjohtajat ja vastaavassa asemassa olevat. Paneelin ja sivuston esikuvana on
ollut yhdysvaltalainen IGM Economic Experts Panel.
Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät
kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola,
Markus Jäntti ja Roope Uusitalo.
Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat verrata omia vastauksiaan ekonomistien
vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi-etusivulta.

Ekonomistikone osoitteessa: www.ekonomistikone.fi

Twitterissä: @ekonomistikone

Facebookissa: @ekonomistikone

Lisätiedot: professori, tutkimusjohtaja Mika Maliranta, Jyväskylän yliopisto,
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla:
mika.maliranta@etla.fi tai 050 369 80 54
viestintäpäällikkö Heini Larros, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:
heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28
viestintäjohtaja Tytti Sulander, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla:
tytti.sulander@etla.fi tai 040 505 12 41

Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Aloitteen ekonomistipaneelin perustamiseksi on tehnyt joukko eturivin suomalaisia taloustieteilijöitä. Paneelin hallinnoinnista vastaavat Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ja Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA. Paneelin tarkoitusperät ovat yleishyödyllisiä, tärkeimpänä niistä taloustieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistäminen.

Ekonomistikone osoitteessa: www.ekonomistikone.fi

Twitterissä: @ekonomistikone

Facebookissa: @ekonomistikone

ANTTI RINTEEN VIITTAAMAN EVAN VEROMALLIN TARKOITUS ON PÄÄOMATULOVERON ALENTAMINEN22.5.2019 12:50:46 EESTTiedote

Antti Rinteen viittaama Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn ehdotus lähdeverosta tähtää pääomatuloveron tuntuvaan alentamiseen, ei veronkiristykseen. Hallitustunnustelija Antti Rinne (sd.) on useaan otteeseen perustellut ajatustaan lähdeverosta sillä, että kyseessä olisi EVAn esitys. Tosiasiassa Rinteen viittaamassa mallissa on kyse Aalto-yliopiston yritysjuridiikan apulaisprofessorin Tomi Viitalan laskelmasta, jonka lähtökohta on pääomatuloverokannan alentaminen kolmella prosenttiyksiköllä.

KAIKKIEN PUOLUEIDEN HALLITUS SITOUTTAISI NATIONALISTIT VASTUUSEEN17.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kansallismielisten puolueiden nousu suurten puolueiden joukkoon on tehnyt vaikeaksi tasapainoisten hallitusten muodostamisen eri Euroopan maissa, mukaan lukien Suomessa. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen esittää kaikkien puolueiden muodostamaa kunnallishallitusta ratkaisuksi ongelmaan EVA Arviossa Kiusallinen kumppani - Vaihtoehto nationalistipuolueiden sitouttamiseksi vastuuseen on kunnallishallitus.

ENEMMISTÖ SUOMALAISISTA TORJUU VERONKOROTUKSET15.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset eivät ole valmiita korottamaan veroja, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. EVA kysyi suomalaisilta yhdeksän eri verolajin kohdalla, pitäisikö niitä korottaa, alentaa vai pitää ennallaan. Yhdenkään verolajin kohdalla enemmistö ei ollut valmis veronkorotuksiin. Perintö- ja lahjaveroa sekä ruoan arvonlisäveroa enemmistö suomalaisista alentaisi. 77 prosenttia suomalaisista torjuu kokonaisveroasteen korottamisen.