EKONOMISTIENEMMISTÖ: IRTISANOMISEN HELPOTTAMINEN LISÄÄ TUOTTAVUUTTA

58 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä edistää tuottavuuden kasvua, selviää Ekonomistikoneen tänään julkaistuista uusista kyselytuloksista. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Ekonomisteista 11 prosenttia torjuu tuottavuushyötyjä koskevan väitteen ja 31 prosenttia on vailla mielipidettä tai epävarma.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaus kolmeen uuteen, työvoimapolitiikkaa käsittelevään kysymykseen.

49 prosenttia ekonomisteista uskoo irtisanomisten helpottamisen pienissä yrityksissä kasvattavan työllisyyttä, 13 prosenttia torjuu väitteen, 36 prosenttia on epävarma ja 3 prosenttia vailla mielipidettä.

56 prosenttia taloustieteilijöistä on epävarma aktiivimalli kakkosen tehosta, 37 prosenttia katsoo sen nopeuttavan työllistymistä ja 3 prosenttia ei. 6 prosenttia on vailla mielipidettä.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat verrata omia vastauksiaan ekonomistien vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi-etusivulta

Ekonomistit eivät vähentäisi yksityisten palveluntuottajien osuutta sotessa – kilpailua ja kannustimia tarvitaan lisää17.12.2021 00:30:00 EET | Tiedote

Selvä enemmistö taloustieteilijöistä ei kaventaisi yksityisten palveluntuottajien roolia julkisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kolmannes peräänkuuluttaa lisää kilpailua soteen julkisten toimijoiden välillä. Ekonomistit ovat myös huolissaan aluevaltuustojen mahdollisuuksista tehostaa ja parantaa hyvinvointialueiden toimintaa. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kantoja ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Vain kolmannes taloustieteilijöistä katsoo pohjoismaisen työnhaun mallin vähentävän kohtaanto-ongelmia17.11.2021 00:30:00 EET | Tiedote

Suurin osa ekonomisteista on epävarmoja tai vailla mielipidettä siitä, onko hallituksen valmistelema niin kutsuttu pohjoismaisen työnhaun malli tehokas keino työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmien vähentämiseksi. Vain kolmasosa pitää mallia tehokkaana kohtaanto-ongelmien vähentäjänä. Yhdeksän prosenttia on eri mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kantoja ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Ekonomistit torjuvat kuntaveron progression10.6.2021 00:30:00 EEST | Tiedote

Ekonomistit nostaisivat kiinteistöveroa – verolla vähän kielteisiä kannustinvaikutuksia25.5.2021 00:30:00 EEST | Tiedote