EKONOMISTIENEMMISTÖ: IRTISANOMISEN HELPOTTAMINEN LISÄÄ TUOTTAVUUTTA

58 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että irtisanomisten helpottaminen pienissä yrityksissä edistää tuottavuuden kasvua, selviää Ekonomistikoneen tänään julkaistuista uusista kyselytuloksista. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Ekonomisteista 11 prosenttia torjuu tuottavuushyötyjä koskevan väitteen ja 31 prosenttia on vailla mielipidettä tai epävarma.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaus kolmeen uuteen, työvoimapolitiikkaa käsittelevään kysymykseen.

49 prosenttia ekonomisteista uskoo irtisanomisten helpottamisen pienissä yrityksissä kasvattavan työllisyyttä, 13 prosenttia torjuu väitteen, 36 prosenttia on epävarma ja 3 prosenttia vailla mielipidettä.

56 prosenttia taloustieteilijöistä on epävarma aktiivimalli kakkosen tehosta, 37 prosenttia katsoo sen nopeuttavan työllistymistä ja 3 prosenttia ei. 6 prosenttia on vailla mielipidettä.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat verrata omia vastauksiaan ekonomistien vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi-etusivulta

Ekonomistikone: Sote-uudistuksesta puuttuvat kannustimet, maakuntaverosta ekonomistit erimielisiä11.3.2021 06:30:00 EET | Tiedote

Vain viisi prosenttia Ekonomistikoneeseen vastanneista taloustieteilijöistä katsoo, että Marinin hallituksen sote-uudistus sisältää riittävät kannustimet tehokkaaseen ja laadukkaaseen palveluntuotantoon. 42 prosenttia taloustieteilijöistä kannattaa verotusoikeutta sote-uudistuksessa syntyville itsehallinnollisille hyvinvointialueille, koska ilman verotusoikeutta hyvinvointialueille ei voi syntyä riittäviä taloudellisia kannustimia. Kolmannes taloustieteilijöistä ei kannata hyvinvointialueiden verotusoikeutta. Ekonomistikone on jälleen selvittänyt taloustieteilijöiden kantoja ajankohtaisiin kysymyksiin.

Polttoaineveron korvaaminen kilometriverolla ei saa kannatusta ekonomisteilta5.2.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Ekonomistit erimielisiä koronakriisin pitkäaikaisista vaikutuksista talouteen12.1.2021 07:00:00 EET | Tiedote