EKONOMISTIT: 80 PROSENTIN TYÖLLISYYSASTETTA KANNATTAA TAVOITELLA

67 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että 80 prosentin työllisyysaste on Suomelle järkevä tavoite. Eri mieltä on 16 prosenttia vastanneista. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Perusteluissaan moni 80 prosentin työllisyysasteen tavoitetta järkevänä pitänyt ekonomisti epäilee kuitenkin tavoitteen realistisuutta. 16 prosenttia vastanneista on kannastaan epävarmoja.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen kysymykseen. Toinen kysymyksistä käsittelee kestävyysvajetta. 75 prosenttia taloustieteilijöistä pitää kestävyysvajetta hyödyllisenä tapana hahmottaa julkisen sektorin tulevia menopaineita. Kuusi prosenttia vastaajista on eri mieltä.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat verrata omia vastauksiaan ekonomistien vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi-etusivulta.