EKONOMISTIT: ELÄKEPUTKEN POISTO KOHENTAA TYÖLLISYYTTÄ

84 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että työttömyysturvan lisäpäiväjärjestelmä, niin sanottu eläkeputki, kannattaisi poistaa työllisyysasteen kasvattamiseksi. Vain kolme prosenttia ekonomisteista on eri mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Kymmenen prosenttia vastaajista on asiasta epävarmoja ja kolme prosenttia vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit toteavat, että vaikka eläkeputkeen on jo puututtu aiemmilla päätöksillä, putken poistaminen kokonaan kannattaa, koska sen pelkkä olemassaolo saattaa lisätä ikääntyneiden irtisanomisia.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen työllisyyttä käsittelevään kysymykseen. Toinen kysymyksistä käsittelee ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastusta. 46 prosenttia taloustieteilijöistä pitää ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastusta tehokkaana työllisyyskeinona nykyisessä taloustilanteessa. 14 prosenttia ekonomisteista on eri mieltä, 34 prosenttia on kannastaan epävarma, viisi prosenttia on vailla mielipidettä.

Vuonna 2017 aloittaneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

EKONOMISTIT TORJUVAT UUDEN RAHATEORIAN11.3.2020 07:00:00 EETTiedote

77 prosenttia taloustieteilijöistä torjuu väitteen, jonka mukaan valtioiden, joilla on oma valuutta, ei tarvitse olla huolissaan julkisen talouden alijäämistä, koska ne voivat luoda rahaa velkojensa maksuun. Ekonomistit siis torjuvat uuden rahateorian eli Modern Monetary Theoryn perusolettaman. Vain kolme prosenttia ekonomisteista on väitteen kanssa samaa mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.