EKONOMISTIT: EPÄVARMUUS TALOUDEN NOPEASTA ELPYMISESTÄ ON SUURTA

Vain 17 prosenttia taloustieteilijöistä pitää todennäköisenä, että koronakriisin aiheuttamaa talouden pudotusta seuraa nopea palautuminen. 47 prosenttia ekonomisteista on väitteen kanssa eri mieltä ja peräti 37 prosenttia epävarmoja. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Kommenteissaaan ekonomistit toteavat, että toipumisen nopeus riippuu ratkaisevasti siitä, kuinka nopeasti rajoitustoimia saadaan puretuksi meillä ja muualla. He näkevät riskeinä kriisin pitkittymisen aiheuttamat konkurssit sekä epidemian mahdolliset uudet aallot.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen koronavirusepidemian talousvaikutuksia käsittelevään kysymykseen. Toinen kysymyksistä käsittelee koronavirusepidemian vaikutuksia pitkän ajan talouspolitiikkaan. Kymmenen prosenttia taloustieteilijöistä näkee, että edessä on siirtyminen tiukemmin säänneltyyn talousjärjestelmään. Tämänhetkisen tiedon valossa on todennäköistä, että Suomessa on tarpeen siirtyä pitkäksi aikaa huomattavasti interventionalistisempaan talouspolitiikkaan, jossa kilpailun ja markkinamekanismien roolia vähennetään ja julkisen vallan sääntelytoimia lisätään merkittävästi -väittämän torjuu enemmistö eli 73 prosenttia taloustieteilijöistä, 14 prosenttia epävarmoja ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä.

Vuonna 2017 aloittaneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muunmuassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Kaisa Kotakorpi ja Roope Uusitalo.

EKONOMISTIT TORJUVAT UUDEN RAHATEORIAN11.3.2020 07:00:00 EETTiedote

77 prosenttia taloustieteilijöistä torjuu väitteen, jonka mukaan valtioiden, joilla on oma valuutta, ei tarvitse olla huolissaan julkisen talouden alijäämistä, koska ne voivat luoda rahaa velkojensa maksuun. Ekonomistit siis torjuvat uuden rahateorian eli Modern Monetary Theoryn perusolettaman. Vain kolme prosenttia ekonomisteista on väitteen kanssa samaa mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.