EKONOMISTIT ERIMIELISIÄ MINIMIPALKKALAIN TARPEESTA

31 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että Suomeen on syytä säätää minimipalkkalaki, mikäli useampi ala irtautuu liittokohtaisista työehtosopimuksista. 29 prosenttia on eri mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Epävarmoja tai vailla mielipidettä taloustieteilijöistä on 41 prosenttia. Kommenteissaan ekonomistit toteavat, että minimipalkalla on myös kielteisiä työllisyysvaikutuksia.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen kysymykseen. Toinen kysymys käsittelee sote-rahoitusmallia.

Taloustieteilijöistä 21 prosenttia pitää tarkoituksenmukaisena nykyisen hallituksen esittämää sote-rahoitusmallia, jossa hyvinvointialueiden saama rahoitus määräytyy pääosin palvelutarvekertoimen mukaan, 22 prosenttia on eri mieltä, ja jopa 57 prosenttia epävarmoja tai vailla mielipidettä.

Vuonna 2017 aloittaneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Kaisa Kotakorpi ja Roope Uusitalo.

Ekonomistit torjuvat kuntaveron progression10.6.2021 00:30:00 EEST | Tiedote

Ekonomistit nostaisivat kiinteistöveroa – verolla vähän kielteisiä kannustinvaikutuksia25.5.2021 00:30:00 EEST | Tiedote

Ekonomistikone: Sote-uudistuksesta puuttuvat kannustimet, maakuntaverosta ekonomistit erimielisiä11.3.2021 06:30:00 EET | Tiedote

Vain viisi prosenttia Ekonomistikoneeseen vastanneista taloustieteilijöistä katsoo, että Marinin hallituksen sote-uudistus sisältää riittävät kannustimet tehokkaaseen ja laadukkaaseen palveluntuotantoon. 42 prosenttia taloustieteilijöistä kannattaa verotusoikeutta sote-uudistuksessa syntyville itsehallinnollisille hyvinvointialueille, koska ilman verotusoikeutta hyvinvointialueille ei voi syntyä riittäviä taloudellisia kannustimia. Kolmannes taloustieteilijöistä ei kannata hyvinvointialueiden verotusoikeutta. Ekonomistikone on jälleen selvittänyt taloustieteilijöiden kantoja ajankohtaisiin kysymyksiin.

Polttoaineveron korvaaminen kilometriverolla ei saa kannatusta ekonomisteilta5.2.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Ekonomistit erimielisiä koronakriisin pitkäaikaisista vaikutuksista talouteen12.1.2021 07:00:00 EET | Tiedote