EKONOMISTIT: ILMASTONMUUTOS EI HIDASTU ILMAN POLITIIKKATOIMIA

98 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että ilmastonmuutoksen hillintä vaatii rajoitteita ja kannusteita yksilöiden ja yritysten toiminnalle, selviää Ekonomistikoneen tänään julkaistuista uusista kyselytuloksista. Vain kaksi prosenttia vastaajista on kannastaan epävarmoja. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kolmeen uuteen kysymykseen, joista kaksi käsittelee ilmastonmuutosta. 93 prosenttia ekonomisteista katsoo, että hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi Suomen tulee pyrkiä vaikuttamaan siihen, että EU ja sen jäsenmaat sitoutuvat nykyistä kunnianhimoisempiin päästötavoitteisiin sekä ajavat kansainvälisen ilmastosopimuksen tavoitteiden kiristämistä. Vastaajista kaksi prosenttia on eri mieltä, kaksi prosenttia kannastaan epävarma ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat verrata omia vastauksiaan ekonomistien vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi-etusivulta.